قزوین_ بدون شک نقش بسیج امروز بر کسی پوشیده نیست و توانایی و قدرت آن به خوبی در تمام عرصه های سازندگی قابل مشهود است. رییس سازمان بسیج سازندگی استان قزوین در گفت و گویی با قدس آنلاین به دستاوردهای این سازمان در چهار سال گذشته پرداخت.

مشارکت همه جانبه بسیج در طرح های ملی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،بسیج سازندگی به عنوان نهادی فعال و پویا بوده که با اجرای سیاست و برنامه های مختلف نقش مهمی را در عمران و آبادنی کشور داشته است. با همت و تلاش بسیج سازندگی استان قزوین، فعالیت های مناسبی در حوزه های سازندگی طی سالیان گذشته در این استان صورت گرفته است که برای آشنایی بیشتر با این اقدامات و فعالیت ها، گفت وگویی با «حمیدرضا اله بداشتی» رییس سازمان بسیج سازندگی استان قزوین انجام شده که در ادامه می خوانید.

* سیاست های مهم بسیج سازندگی در حوزه های مختلف سازندگی چیست؟

مهمترین سیاست بسیج، کمک رسانی به مناطق محروم و آبادانی و سازندگی در این مناطق است.

* نقش بسیج سازندگی در حمایت از محصولات تولیدی چیست؟

 باتوجه به اینکه یکی از مشکلات موجود محصولات، فروش آنها است، هر سال نمایشگاه هایی را در سطح شهرستان، استان و یا به صورت دائمی برپا می کنیم تا بخشی از این محصولات به فروش برسد که مهمترین هدف از برپایی این نمایشگاه ها، کمک به تولید کننده برای عرضه مستقیم محصولات و سوددهی برای آنها است.

در این نمایشگاه ها، تلاش داریم تا از ظرفیت های بسیج سازندگی استان تهران نیز استفاده کنیم؛ عرضه کنندگان قزوینی با کمترین مبلغ مازاد می توانند محصولات خود را در بازار تولیدی این استان بفروشند.

آمادگی حمایت از محصولات را برای صادرات داریم که این محصولات باید مارک ویژه و توانمندی محصول برای ارایه محصولات خود را به همراه داشته باشد.

* چه اقداماتی توسط بسیج سازندگی در سایر حوزه ها انجام شده است؟

یکی از گام های اساسی بسیج سازندگی، کمک به دستگاه های اجرایی در راستای امیدبخشی و مکمل بودن است تا نشان دهیم یک الگوی موفق را به دستگاه ها ارائه داده ایم.

نهال کاری و بیابان زدایی ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری را در دو شهرستان بویین زهرا و آبیک (هرکدام به میزان یک هزار و ۳۰۰ هکتار) انجام داده ایم؛ باتوجه به اینکه این دو منطقه مستعد تولید ریزگرد است، با حمایت مسوولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تلاش کرده ایم تا از بروز چنین اتفاقی تا اندازه ای جلوگیری شده و درختان کم آب در آنها کاشت شود؛ حفظ منابع طبیعی و حفظ آب را در برنامه داریم و تلاش داریم آن را حفظ کنیم.

خرید نهال برای ۱۲ هکتار (۲ هکتار درختان مثمر و ۱۰ هکتار به صورت درختان غیرمثمر) از اراضی آموزش و پرورش و جایگاه اردوهای دانش آموزی با استفاده از ظرفیت بسیج دانش آموزی، بسیج محلات و بسیج سازندگی از اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری پیش بینی شده است که از اسفندماه سال جاری نهال کاری در منطقه اردوگاه یانس آباد آغاز می شود.

باتوجه به اینکه بسیج سازندگی یک دستگاه اجرایی است، می تواند با سایر دستگاه ها در ارتباط بوده و همکاری کرده و به سرعت دهی اثربخشی فعالیت های اجرایی در مناطق مختلف کمک کند؛ ناگفته نماند که بیشترین نگاه بسیج در حوزه سازندگی، نگاه به مناطق محروم است.

* مهم ترین پروژه های اجرایی پیش بینی شده توسط بسیج سازندگی استان را عنوان کنید.

در حال حاضر ۴۰ پروژه در سال جاری به عنوان پروژه های لازم الاجرای بسیج سازندگی از طریق پروژه های تملک، دارایی و سرمایه ای استانداری اعلام شده و اجرا می شود که البته اجرای این پروژه ها مربوط به فصل منابع آب است.

نخستین اولویت بسیج سازندگی به علت کمبود آب، توجه به حوزه آب شرب روستایی و کشاورزی آن مناطق است؛ در حوزه های حمل و نقل، بهداشت و منابع طبیعی نیز برنامه های مختلفی را برای استان در نظر داریم.

سه میلیارد تومان از قرارگاه قدس به عنوان بودجه سپاه و استان قزوین برای پروژه های محرومیت زدایی همچون ساخت خانه عالم، راه روستایی طی سال جاری اختصاص داده شده و پروژه های مناسبی در روستاهای این استان انجام شده است.

* در چهار سال گذشته چه تعداد گروه جهادی بسیج به مناطق محروم اعزام شده است؟

گروه های جهادی اعزامی در سال ۹۲ شامل ۸۲ گروه، گروه اعزامی در سال ۹۳ برابر ۱۰۰ گروه، گروه اعزامی در سال ۹۴ شامل ۱۰۶ گروه، گروه اعزامی در سال ۹۵ شامل ۱۱۹ گروه و گروه اعزامی در سال جاری نیز شامل ۱۲۰ گروه جهادی بوده که ساماندهی و مدیریت برای آنها انجام شده است.

برگزاری اردوهای جهادی در قالب اردوهای یک روزه، اردوه های ۷ روزه، ۱۰ روزه و ۳ روزه متخصصان در این حوزه نیز انجام شده است.

برگزاری اردوها در قالب اردوهای ۷ روزه در سال ۹۲ شامل ۵۰۵ نفر اردو، در سال ۹۳ شامل ۷۱۹ نفر، در سال ۹۴ شامل ۱۴۰۰ نفر، در سال ۹۵ شامل یک هزار و ۲۰۰ نفر و در سال جاری نیز شامل یک هزار نفر است؛ به عبارت دیگر در مجموع، ۴هزار و ۸۲۴ نفر اردوی ۷ روزه برای کمک به محرومیت زدایی و توزیع سبدهای حمایتی، کارگاه های آموزشی و آموزش سبک زندگی و کلاس های توانمندسازی افراد برگزار شده است.

اردوهای یک روزه که در آن بیشتر اقشار جامعه صالحان زنان، بسیجیان، فرهنگیان، ورزشکاران حضور دارند در سال ۹۳ شامل ۶هزار و ۲۱۰ نفر، در سال ۹۴ شامل ۶ هزار و ۷۳۵ نفر، در سال ۹۵ شامل ۹ هزار و ۲۸۲ نفر و در سال جاری نیز شامل ۶۴۹۹ نفر برگزار شده که در مجموع ۴۱ هزار و ۶۶۶ نفر از طریق اردوهای یک روزه برای کمک های آموزشی و فرهنگی و توانمندسازی به اردو اعزام شده اند.

بیشترین آمار جمعیتی در اردوهای ۱۰ روزه دانشجویی شامل دانشجویان و طلاب تشکیل می دهد که در سال ۹۳ شامل یک هزار و ۶۲۰ نفر، در سال ۹۴ شامل ۲ هزار و ۱۵۰ نفر، در سال ۹۵ شامل ۲ هزار و ۱۰۰ نفر و در سال جاری نیز شامل یک هزار و ۳۰۴ نفر اردو برگزار شده است و در مجموع ۹۹۱۴ نفر در قالب اردوهای دانشجویی و طلاب شرکت کرده اند.

* آماری از اردوهای طرح هجرت را نیز عنوان کنید.

باتوجه به اینکه برگزاری اردوهای هجرت مختصصان ۳ روزه بسیج سازندگی که شامل بسیج مهندسان کشاورزی و صنعت است، افراد در مناطق محروم حضور پیدا می کنند و به منظور افزایش ظرفیت تولید و مبارزه با آفات بیولوژیکی، استفاده کمتر از سموم کشاورزی و علم روز برای تولید بیشتر به کشاورزان ارایه می دهند.

از سال ۹۲ تاکنون، در مجموع ۹ هزار و ۹۶۸ نفر در قالب این اردوها اعزام شده اند.

 تیم های آموزشی، بهداشتی و درمانی در قالب ۵۰۵ نفر پزشک متخصص، پزشک عمومی، دندانپزشک و ماما از سال ۹۲ تا سال جاری به مناطق محروم اعزام شده اند و خدمات پزشکی، بهداشتی و پیراپزشکی توسط آنها ارائه شده است.

۱۳ تیم نیز در قالب تیم های تک تخصصی (فوق متخصص قلب و عروق، متخصص چشم، مغز و اعصاب) به مناطق محروم و کم برخوردار از سال ۹۲ تا سال جاری اعزام و تا پایان سال جاری نیز ۷۳ هزار و ۱۰۰ نفر از ویزیت رایگان این متخصصان بهره مند شده اند.

*آیا بسیج سازندگی استان توانسته به بخش سوادآموزی ورود پیدا کند؟

بزرگترین سیاست بسیج سازندگی در بخش نهضت سواد آموزی این بوده و توانسته ایم تا اندازه ای بی سوادی را ریشه کن کنیم به گونه ای که از سال ۹۴ تا سال ۹۶، ۵۲۷ نفر را حمایت کرده ایم تا باسواد شوند.

با حمایت سایر دستگاه های همکار به ویژه هلال احمر، جهاد کشاورزی و فنی و حرفه ای کلاس های آموزشی برای گروه های جهادی ارائه شده است؛ از سال ۹۲ تا به امروز، ۴ هزار و ۱۰۰ نفر از سامانه آموزشی بهره مند شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.