نرخ دلار در حالی کمتر از ۱۰ روز گذشته برای چندمین بار رکورد ۴۸۰۰ تومان را زد و هم اکنون با قیمت ۴۸۵۰ تومان فروخته می‌شود که رئیس جمهور پیشتر دلار ۴۸۰۰ تومانی را رد کرده بود.

همیشه پای یک چمدان در میان است

قدس آنلاین- نرخ دلار در حالی کمتر از ۱۰ روز گذشته برای چندمین بار رکورد ۴۸۰۰ تومان را زد و هم اکنون با قیمت ۴۸۵۰ تومان فروخته می‌شود که رئیس جمهور پیشتر دلار ۴۸۰۰ تومانی را رد کرده بود.

تاخت وتاز دلار وطلا درحالی است که نرخ رسمی دلار با ۲۰ ریال افزایش به ۳۶۹۹.۸ تومان افزایش یافته است.

یکی از افتخارات دولت برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز بوده است، ولی بیش از دو ماه است که این بازار رنگ آرامش را به خود ندیده است و این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی وعده بازگشت آرامش به این بخش را در بهمن و اسفند داده بود، ولی نه تنها آرامشی در بازار برقرار نشد، بلکه قیمت دلار به بالاترین نرخ خود رسید و رکورد ۴۸۵۰ تومان را هم زد.

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل رکورد جدید و عجیب قیمت دلار در روز جاری بالا رفتن نرخ فروش ارز در صرافی‌های بانکی است، چرا که صرافی‌های بانک‌ها نرخ فروش دلار برای اشخاص را ۴۷۷۷ تومان اعلام کردند و دقایقی بعد از آن این نرخ را به ۴۷۹۳ تومان افزایش دادند.

فعالان بازار ارز معتقدند افزایش قیمت دلار از سوی صرافی‌های بانکی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت دلار در این بخش است، علاوه بر صرافی‌های بانکی نمایندگان پتروشیمی‌ها که در روزهای اخیر حضور پررنگی در فروش دلار مقابل پاساژ افشار داشتند قیمت‌ها را بالا برده و با نرخی نزدیک نرخ کف بازار به عموم مردم دلار می‌فروشند.

به گزارش تسنیم یکی از صراف‌های بازار ارز معتقد است اگر زمانی که قیمت دلار صبح امروز به ۴۸۰۰ تومان رسید، پتروشیمی‌ها و نمایندگان بانک مثل روزهای قبل مقابل پاساژ افشار به فروش دلار می‌پرداختند هم اکنون نرخ این ارز در بازار پرواز نمی‌کرد.

این صراف بازار ارز می‌گوید: مقابل پاساژ افشار دلار به صورت نقدی و بدون مالیات و دریافت کارت ملی با قیمت ۴۸۵۰ تومان به مردم فروخته می‌شود!

تشدید نوسانات در بازار ارز هرچند همزمان شد با توصیه‌های رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی به مردم برای نخریدن دلار، ولی کماکان صف‌های طولانی مقابل صرافی‌های مجاز و البته صرافی‌های بانکی در خیابان فردوسی وجود دارد که این نشان می‌دهد تب خرید دلار همچنان در بین مردم بالاست.

سکه تمام نیز با افزایش ۱۷ هزارتومانی، به یک‌میلیون و ۵۶۱ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با عبور از ۱۵۰ هزار تومان رکورد قیمت را شکست.

محمد محمدولی رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلاوجواهر گفت: با توجه به شرایط فعلی پیش‌بینی بازار طلا میسر نیست، اما به هرحال نمی‌توان انتظار بازگشت قیمت طلا به رقم‌هایی مانند ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان را داشت.

فشار بخش قاچاق بر بازار ارز

با شروع هفته جاری و در پی مداخلات بانک مرکزی در راستای کنترل بازار از طریق تزریق ارز، بازار ارز اندکی آرام گرفت وبا عقب نشینی ۳۰۰ تومانی به کانال ۴۵۰۰تومانی وارد شد، اما این کاهش قیمت چندان دوام نیاورد و دیروزدوباره به کانال ۴۸۰۰تومان بازگشت. به گفته برخی کارشناسان، نه این آرامش، پایدار است و نه این شیوه کنترل و حفظ بازار که بانک مرکزی در پیش گرفته، منطقی و معقول است.

یک تحلیلگر اقتصادی به خبرنگار ما گفت: بانک مرکزی با عرضه نقدی ارز، سعی دارد فشار وارد آمده بر بازار حواله را کاهش دهد، حال آنکه اندازه بازار نقدی و حواله­ای به هیچ وجه، یکی نیست و بازار حواله چندین برابر بازار نقدی است، بنابراین به طور قطع این وضعیت و به عبارتی جابه جایی نقدی و چمدانی، نمی­تواند تداوم یابد.

میثم رادپور افزود: روشن است که حداقل در دو نقطه یعنی امارات و ترکیه، دسترسی به بازار حواله بشدت محدود شده که این محدودیت بر بازار داخلی ارز فشار زیادی وارد آورده است، اما شیوه­ای که بانک مرکزی برای کنترل بازار در پیش گرفته ناکارآمد است، چرا که نمی­توان برای مدت طولانی، ارز در حجم زیاد را به صورت نقدی و یا چمدانی جابه جا کرد و اصولاً باید این مقادیر بزرگ ارز از طریق سیستم بانکی حواله شود و جابه جایی چمدانی و نقدی مشکلات زیادی به همراه داشته و دارد، از جمله اینکه بسیاری از شرکت‌ها به خاطر مسائل مربوط به پولشویی تمایل ندارند به صورت نقدی و چمدانی کار کنند.

وی بر این باور است که اگر شبکه صرافی‌های کشور با محدودیت مواجه نبودند، بانک مرکزی می­توانست از طریق تزریق ارز در گلوگاه­های ارزی از قبیل دوبی و ترکیه، بازار را کنترل کند.

رادپور خاطر نشان ساخت: نوسانات فعلی بازار ارز، جدی است و اصولاً نباید تصور کرد که بازار آرام شده، چرا که هر وقت نبود اطمینان در بازار زیاد می­شود، توان کنترلی بانک مرکزی کاهش می­یابد و یک نهاد از پس اداره این بازار بزرگ برنمیآید.

این کارشناس پولی و مالی معتقد است از آنجایی که نقش صرافی‌ها در نقل و انتقال ارزی بالاست، تقاضاهای موجود بر بازار فشار مضاعف وارد می­آورد.

وی می­گوید: یکی از این تقاضاها که امکان انتقال از طریق سیستم بانکی را ندارد و از طریق صرافی‌ها انجام می­شود، حواله­های مربوط به قاچاق است و سالانه ۱۵ میلیارد دلار قاچاق به کشور صورت می­گیرد.

رادپور ادامه داد: انتظار نمی­رود قاچاقچیان صرف­نظر از قانونی بودن یا نبودن فعالیتشان، در شرایط فعلی تقاضای خود را حذف کنند، بنابراین با توجه به اینکه صرافی‌ها امکان انتقال ندارند و یا با هزینه بالایی این کار را انجام می­دهند، فشار مضاعف بر بازار وارد می­آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.