از سوی دیگر طرح همه پرسی از سوی یکی از روسای قوا آنهم در روز جشن ملی، خوراک رسانه‌ای برخی دشمنان را فراهم آورد و باعث شکاف بین گروه‌ها و جناح‌های مختلف داخلی است و اختلافات را برجسته و جامعه را تبدیل به دو طیف مخالف هم می کند. این طرح عملا به معنای نادیده گرفتن تضارب آرا و موجودیت طیف‌های گوناگون جامعه است و با تصور این وضعیت، چیزی جز اینکه برای جزئی‌ترین مسایل و اختلاف نظر بین گروه‌ها نیز باید به همه پرسی پناه ببریم متصور نیست و این نه تنها شدنی نیست بلکه مسئولان کشور در این حالت باید مهمترین اولویت ها را کنار گذاشته و به گرفتن نظر مردم درباره اختلافات جناح ها بپردازند.

مسئله مردم اقتصاد است نه همه پرسی سیاسی

قدس آنلاین- رئیس جمهور در روز ۲۲ بهمن در سخنرانی خود گفت: "اگر جناح‌ها اختلاف دارند صندوق رای را بیاوریم و هرچه مردم گفتند عمل کنیم".

البته ایشان برای طرح همه پرسی به اصل ۵۹ قانون اساسی متوسل شد و گفت: "قانون اساسی بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت بزرگی دارد و اگر در موضوعی با هم بحث داریم باید به اصل ۵۹ مراجعه کنیم. "

این اظهارات رئیس جمهور در حالی است که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در نظرسنجیای با جامعه آماری ۴۵۰۰ نفره، به بررسی اعتراضات دی ماه ۹۶ پرداخته و اعلام کرده ۸۰ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی مباحث اقتصادی را مهمترین دلایل نارضایتی از شرایط فعلی می‌دانند و ۴۰ درصد هم معتقدند مخاطب شعارهای مردم قوه مجریه است. همچنین ۷۴.۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایسپا از شرایط کشور اعلام نارضایتی‌ کرده‌اند. این نظرسنجی آشکارا نشان می دهد که خواسته واقعی مردم مطالبات اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی است و اظهارات رئیس جمهور در شرایط کنونی، دادن بهانه به مخالفان جمهوری اسلامی برای طرح ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی هستند و از طریق طرح همه پرسی به دنبال به چالش کشیدن آن باشند در حالیکه مسلم است که همه پرسی برای موضوعات اساسی کشور باید طرح شود.

گرچه نارضایتی از شرایط فعلی اقتصادی در این نظرسنجی نمود آشکاری دارد و حدود ۷۵ درصد از مردم از عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و معیشتی راضی نیستند اما این تنها نظرسنجی نیست که مطالبات مردم را به شکل واقعی و ملموس در دید مسئولان قرار می دهد. در نظرسنجی که دانشگاه مریلند در روزهای گذشته از مردم ایران درباره برنامه موشکی و دیدگاه آنها درباره نظام جمهوری اسلامی نیز می توان به مطالبات و انتظارات مردم از دولت پی برد.

البته پیام مردم درباره وضعیت فعلی اقتصادی کشور در نظرسنجی اخیر دانشگاه مریلند که پس از ناآرامیهای داخلی از مردم ایران صورت گرفت، تکرار شد و نتایج آن حاوی پیامهای آشکار و صریحی درباره اولویتهای مردم بود. این نظرسنجی حاکی از حمایت بالای مردم از ساختار سیاسی ایران با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی بود و در آن حتی به برجام نیز اشاره شده و مردم این توافق را در برآورده کردن خواستهها و انتظاراتی که از آن میرفت ناکام دانستهاند.

نظر مردم در این نظرسنجی که نوعی همه پرسی از مردم درباره ساختار سیاسی نظام و سیاستهای دفاعی آن بود پرسیده شد و آنها به استراتژیهای دفاعی کشور رای بالایی دادند. اما با توجه به این دو نظر سنجی، نکته درخور توجه این است که مساله اساسی و دغدغه امروز مردم مسائل اقتصادی و معیشتی است تا جاییکه مردم دولت را در عمل به وعدهها از جمله گرهگشایی مشکلات با برجام ناموفق می دانند و صد البته که دولت نیز باید صدای مردم را در این دو نظرسنجی بشنود که خواهان چه چیزی هستند.

مهدی فضائلی تحلیلگر مسایل سیاسی نیز به سخنان رئیس جمهور در روز ۲۲ بهمن امسال  اشاره کرد و گفت: آقای روحانی درباره وحدت  و اهمیت وحدت صحبت می‌کردند و همه جریان‌های سیاسی کشور اعم از  اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرا را به وحدت فرا می‌خواند و نکاتی در همین زمینه را مطرح کرد که در برخی از اظهارات رئیس‌جمهور می‌تواند محل مناقشه باشد و در شرایط کنونی اصلاً موضوعیتی ندارد که مطرح شود که نمونه آن بحث از برگزاری همه پرسی و رفراندم بود.

وی ادامه داد: امروز مسئله مردم برگزاری رفراندوم نیست. گرچه این سخنان در روز همه‌پرسی تماشایی، یعنی راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن بیان شد.  

از سوی دیگر طرح همه پرسی از سوی یکی از روسای قوا آنهم در روز جشن ملی، خوراک رسانهای برخی دشمنان را فراهم آورد و باعث شکاف بین گروهها و جناحهای مختلف داخلی است و اختلافات را برجسته و جامعه را تبدیل به دو طیف مخالف هم می کند. این طرح عملا به معنای نادیده گرفتن تضارب آرا و موجودیت طیفهای گوناگون جامعه است و با تصور این وضعیت، چیزی جز اینکه برای جزئیترین مسایل و اختلاف نظر بین گروهها نیز باید به همه پرسی پناه ببریم متصور نیست و این نه تنها شدنی نیست بلکه مسئولان کشور در این حالت باید مهمترین اولویت ها را کنار گذاشته و به گرفتن نظر مردم درباره اختلافات جناح ها بپردازند.

البته طرح همه پرسی از رئیس جمهور نوعی فرافکنی است تا مطالبه واقعی مردم در این بین به فراموشی سپرده شود و مردم سرگرم موضوعات اینچنینی شوند و عمل به وعدههای دولت مسکوت باقی بماند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.