حکایت محروم کردن ستاره دهه هفتاد سینمای ایران از دریافت جایزه‌ بین‌المللی‌اش، هرچند قدیمی اما مدتی است دوباره خبرساز شده. جایزه‌ای که بیش از ۲۰ سال پیش در جشنواره پیونگیانگ برای بازی در فیلم عروس به ابوالفضل پورعرب تعلق گرفت اما هرگز به دست او نرسید.

جایزه بین‌المللی ابوالفضل پورعرب کجاست؟

به گزارش قدس آنلاین، حکایت محروم کردن ستاره دهه هفتاد سینمای ایران از دریافت جایزه‌ بین‌المللی‌اش، هرچند قدیمی اما مدتی است دوباره به یکی از موضوعات پربحث سینما در فضای مجازی بدل شده. حکایت جایزه‌ای که بیش از ۲۰ سال پیش در جشنواره پیونگ‌یانگ برای بازی در فیلم عروس به ابوالفضل پورعرب تعلق گرفت اما هرگز به دست او نرسید. این حکایت هرچند در گفت‌وگوهای پیشین این هنرمند مورد اشاره قرار گرفته اما همچنان هر بار پس از مطرح شدن، موجی از انتقادات را نسبت به کوتاهی وزارت فرهنگ و ارشاد در بازگرداندن حق مسلم این بازیگر به همراه آورده و این پرسش را پیش می‌کشد که مگر تا کنون چند ستاره سینمای کشور از دریافت جایزه بین‌المللی‌شان محروم شده‌اند که مسئولان سازمان سینمایی، تدبیری برای بازگرداندن جایزه مفقود شده این بازیگر نمی‌اندیشند و غائله این انتقادات را برای همیشه ختم به‌ خیر نمی‌کنند؟

به منظور بررسی جزئیات ماجرای غریب جایزه پیونگ‌یانگ ابوالفضل پورعرب، گفت‌وگویی را با این بازیگر ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

* چه سالی برنده جایزه پیونگ‌یانگ شدید و چه شد که جایزه به دستتان نرسید؟

پورعرب: سال ۷۳ بود که برای بازی در فیلم عروس، برنده جایزه جشنواره پیونگ‌یانگ شدم. آن موقع آقای حمید خاکبازان، مدیرکل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه نداد برای دریافت جایزه در جشنواره حضور پیدا کنم. آقای خاکبازان بدون اینکه حتی دعوت‌نامه را به من نشان بدهند به همراه دو نفر دیگر، به جای من رفتند و جایزه را گرفتند و مدتی هم سفرشان طول کشید. وقتی هم برگشتند نه کسی مرا دعوت کرد و نه جایزه را تحویل دادند. هر بار سراغ جایزه را گرفتم جوابی نگرفتم. حالا ۱۳ سال می‌گذرد و حتی کسی نمی‌داند آقای خاکبازان کجاست!

* درباره علت جلوگیری از حضور شما در جشنواره و چرایی عدم تحویل جایزه، چه توضیحی به شما دادند؟

پورعرب: توضیح نمی‌دادند. آن زمان همین آقای خاکبازان برای من یک پرونده درست کردند که ممنوع‌الفعالیت شوم. رسیدگی به این پرونده ماه‌ها طول کشید و روزانه به مدت چند ساعت حتی گاهی تا بعدازظهر در وزارت ارشاد طرح سوال می‌کردند و جواب می‌دادم. بالاخره بعد از هفت ماه، مشکل رفع شد. سریال امام حسن و فیلم سینمایی مردی شبیه باران را کار کردم و برنده جایزه سیمرغ بلورین جشنواره شدم. درباره جایزه پیونگ‌یانگ هم تا امروز کسی پاسخگو نبوده و حتی واکنشی نشان نداده.

* از مبلغ جایزه بگویید.
پورعرب: به من چیزی نگفتند. همانطور که گفتم حتی دعوتنامه را هم به من ندادند. اما دوره بعد که جایزه پیونگ‌یانگ به ایران تعلق گرفت، مبلغ آن ده‌هزار دلار بود که به برنده تحویل داده شد. اما مبلغ جایزه اهمیتی ندارد. آنچه آزردگی ایجاد می‌کند این رویکردها و رفتارهای نامناسب است.

* تصمیم نگرفتید بابت این موضوع، طرح شکایت کنید؟
پورعرب: خیر. جایزه‌ای که اصل ارزش آن معنوی است را با شکایت و دعوا پس گرفتن خوشایند نیست. از چه کسی شکایت کنم؟ از مدیری که حالا اصلا کسی نمی‌داند کجاست؟ یا از وزارت فرهنگ و ارشاد؟ اصلا شکایت را به کجا ببرم؟ به دادسرا؟ به خود جشنواره پیونگ‌یانگ یا به رسانه‌های خارج از کشور؟ جایزه بعد از این همه سال برایم اهمیتی ندارد. ماجرای جایزه‌ را هم گذاشته‌ام در بایگانی بقیه حقوقی که آن زمان از من ضایع کردند.

* تا کنون در مصاحبه‌های مختلف درباره این موضوع از شما سوال شده و توضیحاتی داده‌اید. آیا مسئولان امروز سینما تا کنون برای بازگرداندن جایزه‌تان پیشقدم نشده‌اند؟
پورعرب: خیر. به هیچ‌وجه. باعث خنده و در عین حال تعجب است که حتی به روی مبارکشان هم نیاورده و نمی‌آورند. این یعنی ما تنها ابزاری برای وزارت ارشاد بوده‌ایم و هستیم. باید بگویم متاسفم برای سینمایی که سالها قربانی مدیرانی نالایق مانند آقای خاکبازان شده‌ که از لطمه وارد کردن به این آب و خاک ابایی ندارند و تنها امیدوارم انعکاس این ماجرا دستکم از تکرار این قبیل تلخی‌ها در آینده جلوگیری کند.

خبرگزاری تسنیم، طی روزهای آینده، ضمن گفت‌وگو با مسئولان سینمایی وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویکرد این وزارت‌خانه را در برابر سالها بی‌تفاوتی نسبت به مصادره جایزه بین‌المللی این هنرمند و واکنش‌هایی که این موضوع اخیرا نه تنها در میان دوستداران سینما بلکه میان بسیاری از سایر کاربران فضای مجازی به همراه داشته منتشر خواهد کرد. وزارت‌خانه‌ای که با نگاهی به وعده‌های انتخاباتی دولت یازدهم به هنرمندان، انتظار می‌رود بی‌عدالتی سالهای گذشته نسبت به این ستاره دهه هفتاد سینما را جبران کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.