تربت جام ـ مدیریت جهاد کشاورزی تربت جام گفت: بیش از ۳۷۹ هزار هکتار از چغندر قند پائیزه تربت جام به عنوان کشت تکلیفی در انتظار اجرای یک مصوبه است که در ابتدای مهرماه توسط کار گروه آب و کشاورزی تربت جام به بهره برداران مصوبه دوماه شارژ رایگان آب داده شده بود اما در حال حاضر ضمانت اجرایی ندارد.

کشت تکلیفی پائیزه در حسرت آب

اصغر خوشخو، در گفت و گویی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اجرای الگوی کشت با توجه به کمبود منابع آبی ضرورت دارد  و بایستی همه دستگاههای مرتبط در جهت ایجاد الگوی کشت در منطقه کمک کنند و متاسفانه این همکاری از سوی برخی نهادهای اجرایی وجود ندارد و در حال حاضر بیش از ۳۷۹ هزار کشت چغندر پائیزه و برخی از کشت های همچون گندم و جو بدلیل عدم نزول بارش در منطقه سال کشت زراعی را با خسارت جدی مواجه کرده است.

کاهش ۴۰ در صدی محصولات در تربت جام

وی اعلام کرد: برای تشویق کشاورزان منطقه طی کار گروه آب و کشاورزی توسط فرماندار وقت  مصوبه دوماه شارژ رایگان به بهره بردارانی که حداقل ۵ هکتار چغندرقند پائیزه کشت کنند اختصاص پیدا کند که این مصوبه و با تغییر فرماندار ضمانت اجرایی خود را از دست داد و متقاضیان برای دریافت این شارژ که به اداره آب منطقه ای مراجعه می کنند در قبال پرداخت ۳۲ میلیون تومان در هرماه اجازه بهره برداری داده می شود که عملا این تصمیم اداره آب و منطقه ای تربت جام با هزینه های کشاورزان همخوانی نداشته و باعث ضرر و زیان خواهد شد.

مدیریت جهاد کشاورزی تربت جام اعلام کرد: کاهش حدود ۸۰ درصدی بارندگی در تربت جام نسبت به سال زراعی گذشته و احتیاج شدید این کشت به آب کشاورزان را به خسارت های جدی مواجه کرده است و پیش بینی می شود و شاهد کاهش ۴۰ در صدی محصولات در تربت جام را باشیم.

وی گفت: با توجه به کمبود بارندگی های اخیر خسارت جدی به کشاورزان وارد خواهد آمد و این خسارت ها قابل جبران نخواهد بود و می تواند پیامدهای اجتماعی برای منطقه داشته باشد و ضرورت دارد که دستگاه های مرتبط برای مشکلات موجود چاره اندیشی کنند.

اجازه ندهیم به هر میزان، ازمنابع زیرزمینی برداشت شود

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به این مصوبه آبی به خبرنگارقدس آنلاین گفت: دشت تربت‌جام یکی از مناطق ممنوعه و بحرانی استان به شمار می‌آید و همه باید برای مدیریت این بحران تلاش کنند. این منابع زیرزمینی متعلق به آیندگان هم هست و ما باید به فکر نسل بعدی و فرزندانمان باشیم و به خاطر موقعیت امروزی، آینده منطقه را به خطر نیندازیم.

با این وضعیت باید همه دستگاه‌های مرتبط باهم هماهنگ باشند و اجازه ندهیم به هر میزان، از این منابع زیرزمینی برداشت شود.

کاظم جم افزود: بزرگ‌ترین معضل و مشکلات امروز، نبود مدیریت واحد در موضوع آب است و دستگاه‌های زیادی در این تصمیم‌گیری‌ها دخیل هستند و گاهی ناهماهنگی‌هایی پیش می‌آید که جبران ‌ناپذیر است.

به خاطر کسب رتبه‌های برتر حاضر به نابودی آینده منطقه نشویم

وی گفت: مدیران امور آب شهرستان‌ها، در کارگروه‌ها و جلسات شهرستانی نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کنند و تمام گفتنی‌ها را می‌گویند. این نظرات بر مبنای دید کارشناسی و بر اساس دید آینده دشت بحرانی و ممنوعه جام اعلام نظر می‌کنند. چنین نیست که به علت اینکه در این روزها در جایگاه مدیریت نشسته باشند و به خاطر کسب رتبه‌های برتر در عملکرد حاضر به نابودی آینده منطقه شوند.

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای خراسان رضوی تصریح کرد: در محدوده مطالعاتی تربت‌جام که شامل دشت تربت‌جام و دشت فریمان است، ۵۱۶ میلیون مترمکعب میزان برداشت آب به‌طور سالیانه است که از این میزان، ۱۴۳ میلیون مترمکعب اضافه برداشت محسوب می‌شود که با نصب کنتورهای هوشمند به ۱۲۰ میلیون مترمکعب کاهش‌یافته است.

وی افزود: در این محدوده (حوزه آبریز تربت‌جام، صالح‌آباد، تایباد، کرات، باخرز و فریمان) هزار و ۴۸۷ حلقه چاه مجاز و ۵۵۹ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی‌شده و فعالیت دارند که از این تعداد چاه‌های مجاز، هزار و ۲۴ حلقه چاه مربوط به کشاورزی است. در محدوده شهرستان تربت‌جام و دشت صالح‌آباد ۹۳۶ حلقه چاه مجاز و دارای پروانه موجود است.

 رایزنی‌هایی با آب منطقه استان داشتیم

مدیریت  آب منطقه ای تربت جام گفت: درباره تصمیم این کارگروه رایزنی‌هایی با آب منطقه استان داشتیم و اعلام شد، صرفاً در قالب همان شارژ مازاد و سقفی که شهرستان تعیین کرده، با پرداخت هزینه جبرانی می‌توانیم حجم بیشتری در اختیار کشاورز قرار دهیم. نماینده امور آب در کارگروه مربوطه، در آن زمان توضیحات لازم و نظر کارشناسی ستاد را داده بود، ولی این طرح مصوب شد.

یوسف اختری خاطر نشان کرد: اینکه تصمیم این کارگروه مبنی بر ۲ ماه شارژ تشویقی چاه‌های کشاورزی چغندرقند در کمیته آب استان مصوبه‌ای ندارد و اجازه اینکه حجمی مازاد بر آنچه در پروانه بهره‌ برداری مندرج شده، مصرف شود، باید در قالب توافق یا تأیید کارگروه حفاظت آب استان باشد. حجم آب برداشتی هر چاه در پروانه بهره‌برداری درج‌شده و بهره‌بردار به‌صورت رایگان استفاده می‌کند ولی مازاد بر این حجم، حق کشاورز نیست، قطعاً باید جبرانی آن توسط کشاورز پرداخت شود.

هیچ‌کس حاضر نیست ضرر کشاورز را جبران کند

رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان تربت‌جام اظهارداشت: در این کارگروه اعلام کردند کارخانه قند جام خوابیده، هزار کارگر بیکار شده و باید چاه‌های کشاورزی، کشت چغندرقند پاییزه را در دستور کار خود داشته باشند اما حالا هیچ‌کس حاضر نیست ضرر کشاورز را جبران کند. ما حاضریم این کشت را معدوم کنیم و مابقی را تحویل ندهیم اما قراردادی با کارخانه قند داریم و متعهد شدیم تا محصول را تحویل دهیم. اگر به تعهدمان عمل نکنیم باید خسارت هنگفتی به کارخانه بابت تأمین بذر و کاشت چغندر بپردازیم.

سید مهدی لایق افزود: اگر روز اول می‌دانستیم شرایط این‌گونه می‌شود، به‌هیچ‌عنوان وارد این موضوع نمی‌شدیم و چنین دردسری را برای خودمان درست نمی‌کردیم. الآن باید فکری برای حل این مشکل شود، چراکه کشاورز بلاتکلیف مانده است. حال که برای ادامه کشت پاییزه و کشت‌های دیگر آب نیاز داریم، میزان برداشت مجازمان تمام‌شده و باید هزینه زیادی پرداخت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.