امروز شاهد پدیدار شدن فضایی به مراتب انقلابی‌تر و جهادی‌تر از گذشته در سرزمین‌های اشغالی هستیم؛ فضایی که بدون شک ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت اسلامی این کشور را قادر خواهد ساخت تا راحت‌تر از گذشته به تحقق اهداف و آرمان‌های فلسطین بیندیشند و در راستای عملیاتی ساختن آن‌ها برآیند

حماس؛ انقلابی تر از همیشه

قدس آنلاین- حمایت از مسئله فلسطین و پشتیبانی تمام‌عیار از گروه‌های مقاومت مستقر در این کشور به ویژه جنبش‌های «حماس» و «جهاد اسلامی» که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند همواره یکی از سیاست‌های اصولی و ثابت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. جمهوری اسلامی طی این‌ سال‌ها از هیچ تلاشی برای یاری رساندن به گروه‌های مقاومت جهت جامه عمل پوشاندن به اهداف و آرمان‌های ملت فلسطین، دریغ نکرده است. نتیجه این حمایت‌ها در سال‌های اخیر تحمیل سه شکست بزرگ به رژیم صهیونیستی از سوی گروه‌های مقاومت درجریان جنگ‌های ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۳ روزه بوده است. با این وجود، پس از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون فاصله گرفتن جنبش مقاومت اسلامی حماس از جمهوری اسلامی ایران مطرح شد؛ حرف و حدیث‌هایی که در اغلب موارد، برای محور غربی ـ عربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی، بیش از واقعیت، شبیه یک رؤیا بود. با تمامی این‌ها، سِیر تحولات حدود یک سال گذشته نشان می‌دهد که سران ارشد حماس امروز در بهترین شرایط برای مقابله با دشمن صهیونیستی و دفاع از آرمان‌های ملت فلسطین قرار دارند و روابط و مناسبات خود با ایران را نیز در برهه کنونی کاملا راهبردی و استراتژیک تلقی می‌کنند.

شخصیتی جهادی در رأس امور

دقیقا یک سال پیش یعنی در روز ۲۵ بهمن‌ماه سال گذشته جنبش مقاومت اسلامی حماس با برگزاری انتخابات داخلی خود، «یحیی سنوار» را به عنوان مسئول دفتر سیاسی این جنبش در نوار غزه و «خلیل الحیه» را به عنوان جانشین وی انتخاب کرد. پس از آن، رسانه‌های صهیونیستی به یحیی السنوار لقب «وزیر دفاع» جنبش حماس را دادند و تأکید کردند که وی از نزدیک‌ترین افراد به «محمد الضیف» فرمانده کل گردان‌های «عزالدین القسام» است. به دلیل سوابق جهادی السنوار، انتصاب وی به عنوان مسئول دفتر سیاسی حماس در غزه مورد خشم و غضب صهیونیست‌ها واقع شد. «آوی دیختر» رئیس کمیته روابط خارجیرژیم صهیونیستی ضمن هشدار نسبت به این انتصاب، گفت: «از هم‌اکنون باید به فکر تقویت و ارتقای توان نظامی خود به‌منظور تخریب زیرساخت‌های حماس باشیم، زیرا این جنبش ممکن است زودتر از آنچه گمان می‌کنیم از این زیرساخت‌ها علیه ما استفاده کند». اهمیت این انتصاب آنجاست که برخلاف رویه سال‌های گذشته که جنبش حماس اقدام به انتصاب افراد غیرنظامی و یا شخصیت‌های نزدیک به عربستان سعودی و قطر در چنین پستی می‌کرد، این‌بار شخصیتی نظامی، جهادی و غیرنزدیک به ریاض و دوحه را در این پست گمارد. رسانه‌های صهیونیستی، خود نیز به این مسئله اذعان داشته‌اند که سوابق السنوار نشان می‌دهد وی همواره با ایران روابط حسنه‌ای داشته است.

تکمی پازلِ نزدیک‌تر شدن به ایران

هنوز سه ماه از انتصاب یحیی السنوار به عنوان مسئول دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه نگذشته بود که خبر انتصابی جدید در این جنبش، به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد. «اسماعیل هنیه» از رهبران ارشد حماس در روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش منصوب شد. این انتصاب درحالی صورت گرفت که درست یک ماه پیش از آن، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صراحتا وعده ترور هنیه را داده بود. براساس آنچه که گفته شد، انتصاب هنیه به عنوان مسئول دفتر سیاسی حماس پس از قرار گرفتن السنوار در رأس امور در نوار غزه، قطعات پازلِ نزدیک‌تر شدن جنبش حماس به جمهوری اسلامی ایران و متقابلا، دور شدن هرچه بیشتر این جنبش از عربستان سعودی را تکمیل کرد. پس از چنین انتصاباتی در ساختار قدرت سیاسی حماس بود که تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی علیه این گروه مقاومت اسلامی، در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشمگیر و قابل‌تأملی پیدا کرد. مقامات صهیونیست به خوبی دریافتند که معادلات جدیدی درحال رقم خوردن است؛ معادلاتی که ایران و حماس از بازیگران اصلی آن هستند.

تماسی که خنّاسان را ناکام گذاشت

پس از اتفاقات ناشی از شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بود که گوشه‌ای از روابط مستحکم و استراتژیک میان ایران و جنبش مقاومت اسلامی حماس ظهور و بروز پیدا کرد. سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در یک تماس تلفنی با السنوار پس از اقدامات ترامپ علیه بیت‌المقدس، بر عزم تهران برای ارائه هرگونه حمایت از قدس اشغالی و گروه‌های مقاومت، تأکید کرد. به گفته السنوار، سردار سلیمانی به او گفت که تمامی امکانات در نبرد دفاع از قدس اشغالی در اختیار حماس است و سپاه پاسداران و نیروی قدس در کنار مردم فلسطین حضور دارند. سردار سلیمانی همچنین به صورت تلفنی با فرماندهان گردان‌های «عزالدین القسام» و «سریا القدس» شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی، گفتگو کرد. علنی شدن و اعلام رسمی این تماس‌های تلفنی در واقع، به مثابه آب سردی بود بر روی تمامی تلاش‌های خنّاسانی که سعی می‌کردند روابط میان تهران و حماس را تنش‌آلود جلوه دهند.

خط بطلانی بزرگ بر یک توهم

در روز ۲۸ دی‌ماه سال جاری اما اتفاق دیگری رقم خورد تا عمق روابط میان ایران و جنبش حماس نمایان‌تر شده و بر تمامی مطالب مطرح‌شده توسط بنگاه‌های خبری دروغ‌پراکنِ وابسته به واشنگتن و ریاضدرخصوص توهمِ فاصله گرفتن حماس از تهران، خط بطلانی کشیده شود. هنیه به «آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی نامه ای بی سابق و پرمحتوا نوشت. رئیس دفتر سیاسی حماس در این نامه با اشاره به ابعاد توطئه بزرگ استکبار علیه قدس و ملت فلسطین با هدف سرنگون‌کردن غزه به‌عنوان «قلعه مقاومت»، از حمایت‌های ملت ایران و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی از مقاومت قدردانی کرد. این نامه و محتوای آن نشان داد که حماس نه‌تنها از استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم برائت می‌جوید، بلکه از هم‌پیاله‌های آن‌ها همچون عربستان سعودی و دیگر کشورها نیز دل خوشی ندارد و همچنان به جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها حامی واقعی و وفادارِمقاومت می‌نگرد. درهمین ارتباط، «اسماعیل رضوان» عضو ارشد حماس می‌گوید: «نامه هنیه به رهبر انقلاب نشان‌دهنده روابط راهبردی حماس با ایران است».

جام غضب آمریکا با تحریم سرازیر شد

برآیند آنچه که پیشتر ذکر شد، موجب شد تا ایالات متحده جام غضب خود را با تحریم اسماعیل هنیه و قرار دادن نام وی در لیست سیاه، بر سَر جنبش حماس سرازیر کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا با متهم‌کردنرئیس دفتر سیاسی حماس به ارتکاب اعمال تروریستی، وی را در فهرست تحریم خود قرار داد. در این فهرست همچنین نام جنبش «الصابرین» فلسطین نیز به چشم می‌خورد. پُر واضح است که نزدیک‌تر شدن جنبش حماس به ایران و فاصله گرفتن آن از متحدان منطقه‌ای آمریکا و در رأس آن‌ها عربستان به هیچ وجه به مذاق دولتمردان آمریکایی خوش نیامده و آن‌ها با هدف انتقام‌جویی از سیاست‌های جدید حماس و تأکید این جنبش بر تحکیم روابط با تهران، چنین تحریمی را علیه هنیه اعمال کرده‌اند.

سخن پایانی

نزدیک‌تر شدن بیش از پیش جنبش مقاومت اسلامی حماس به جمهوری اسلامی ایران طی حدود یک سال گذشته از یک سوی و به راه افتادن موج جدیدی از انتفاضه‌های مردمی در اراضی اشغالی و همچنین حمایت‌های گسترده ملت‌های مسلمان و آزاده از قدس اشغالی پس از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر شناسایی این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، موجب شده است تا امروز شاهد پدیدار شدن فضایی به مراتب انقلابی‌تر و جهادی‌تر از گذشته در سرزمین‌های اشغالی باشیم؛ فضایی که بدون شک ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت اسلامی این کشور را قادر خواهد ساخت تا راحت‌تر از گذشته به تحقق اهداف و آرمان‌های فلسطین بیندیشند و در راستای عملیاتی ساختن آن‌ها برآیند.

 *منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.