جوین_ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان جوین در آستانه عید نوروز از گردشگران و کاوش گران برای بازدید از آثار مهم تاریخی و طبیعت سرسبز گردشگری و پایگاه شاعران وعارفان شهرستان جوین دعوت کرد.

شهرستان جوین پذیرای گردشگران می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جوین گفت: طبیعت سر سبز شهرستان جوین با آثار تاریخی بسیار مهم همچون وجود «آرامگاه شیخ نجم الدین کبری» بنیانگذار مسلک کبرویه و «شیخ سعد الدین حمویه بحر آبادی» از عرفای قرن هفتم هجری و نیز «آرامگاه معین الدین جوینی» شاعر و عارف قرن هفتم و هشتم و صاحب کتاب نگارستان باعث شد، تا مورد توجه پژوهشگران و عرفای بسیاری از کشورهای ایتالیا، ایرلند، بوسنی و هرزگوین قرار گرفته، و به این شهرستان سفر کنند.  

محسن سلاطینی خاطر نشان کرد:در آستانه سال نو و آغاز سفر های نوروزی آثار تاریخی شهرستان جوین که قدمت شهرستان جوین و عرفا و شاعران و وزیران عهدمغول را نشان می دهد،  فرهنگ دوستان رابه بازدید ۸۱ اثر تاریخی که ۱۲ اثر به ثبت ملی رسیده است،  دعوت می کنم.

وی در خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان، عنوان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان جوین پنج خانه قدیمی پتانسیل ایجاد اقامتگاه بومی گردی را دارند، اما تنها یک اقامتگاه بوم‌گردی در دست اقدام و ومرمت قرار دارد.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جوین تصریح کرد: اقامتگاه بوم‌گردی «بحر آباد» در کنار آرامگاه شیخ سعد الدین حمویه بحر آبادی، «قلعه اوغلان قیژ قلعه»، «قراول خانه»، «محوطه تاریخی بحر آباد» و همچنین «امامزاده آدم (ع)» وجود دارد، که جهت بازدید گردشگران امکانات خاصی مانند راهنمای گردشگر و وسیله نقلیه در نظر گرفته شده است.  

سلاطینی اضافه کرد: طبیعت سرسبز و کوهستانی و همچنین وجود مزارع سرسبز در اطراف آن می‌تواند، در جذب هرچه بیشتر گردشگران و پژوهش گران موثر واقع شود،  و برنامه تهیه غذاهای محلی گوناگون به همراه توضیحات کامل در رابطه با آن‌ها توسط مسئول اقامتگاه نیز مورد توجه قرار دارد.  

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اثر تاریخی بسیار ارزشمند آق قلعه که همانند اثر تاریخی سلطانیه زنجان است، به جذابیت شهرستان جوین افزوده است، و در کنار این اثر تاریخی بسیار مهم می توان از آثار به جا مانده از برج های قلعه نیز بازدید کرد.  

وی خاطرنشان کرد: از صنایع دستی مهم شهرستان جوین می‌توان به «تنور مالی؛ ساخت تنورهای گلی»، «گلیم بافی»، «فرد بافی»، «سبد بافی با چوب بید»، «تابلو فرش»، «فرش بافی»، «معرق چوب» و نیز   «آهنگری سنتی» اشاره کرد.  

سلاطینی اظهارداشت: وجود کشت و صنعت در شهرستان جوین که در زمینه استحصال شکر از چغندرقند، ملاس و اسید سیتریک فعالیت می‌کند، باعث جذب تردد و  همکاری مستمر کارشناسان و مهندسین مشاور از کشور آلمان و ایتالیا و اتریش وچین شده است.  

وی با بیان اینکه معادن سنگ کرومیت، معدن‌کاران خارجی را به این شهرستان جذب کرده است، ادامه داد: طبیعت سرسبز و آبشار زیبای بید، محصولات باغی و خشکبار عالی و همچنین عاری از سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی نیز می‌تواند،  تاثیر به سزایی در رونق گردشگری این منطقه داشته باشد.  

رئیس اداره میراث فرهنگی وگردشگری اضافه کرد: گردشگری بید خور و کروژده که دارای آثار تاریخی امام زادگان و طبیعت بکر و سر سبز می باشد، به جذابیت شهرستان جوین افزوده و گردش گران را مجذوب می کند.  

وی گفت: یک اثر تاریخی مهمی هم با قدمت بیش از ۳ هزارساله در شهرستان جوین بنام قوچ تپه که در محل به خوشه تپه معروف است، وجود دارد، و قبل از انقلاب کند و کاوهای زیادی انجام شده واز خاک آن به عنوان کود استفاده می شده است، برای کاوش گران جذابیت خاصی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.