ایرانشهر-نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور مخالفت خود را در زمینه تقسیم استان اعلام کرده و خواستار آن شدند تا سیستان و بلوچستان تقسیم نگردد و درباره مسائل و مشکلات این استان برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد.

سیستان و بلوچستان به تقسیم نیاز ندارد، برنامه ریزی می خواهد

قدس آنلاین، گروه استان ها، حسین سپاهی: رفع مشکلات استانهایی مانند استان سیستان  و بلوچستان با علم به اینکه عقب افتادگی مضاعف و انباشتگی شرایط نامطلوب از نظر اقتصادی در آن وجود دارد مستلزم این مسئله است که باید رسیدگی‌ها به آنها بیشتر  شود.

 در طول انقلاب اسلامی به دلیل توجه خاص به خدمات رسانی در مناطق محروم به خصوص سیستان و بلوچستان در زمینه‌هایی مانند خدمات آب، برق و تلفن تقریبا از عدالت خوبی برخوردار شده اند اما موضوع  تقسیم این استان به خاطر توسعه بیشتر  آن فراتر از این است، زیرا  این امر سبب گلایه مندی مردم  شده است.

در نظام بودجه‌ریزی تخصیص‌ها بر مبنای مناطق توسعه نیافته و نامتوازن نیست و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی نیز در این مناطق انجام نمی‌شود و تنها راه توسعه و پیشرفت بودجه و برنامه ریزی های دقیق  از سوی دولت است، نه تقسیم استان پهناور سیستان و بلوچستان که بزرگترین استان کشور است. 

 این روزها اخبار داغ تقسیم استان های بزرگ به استان های کوچک تر جهت توسعه  و عمران و آبادنی و امنیتشان به گوش می رسد که اگر استان های بزرگ به استان هایی کوچکتر تقسیم گردند توسعه و عمران و برنامه ریزی ها دقیق تر می گردد که باید گفت  علت عقب افتادگی و عدم توسعه نیافتگی این مناطق تقسیمات کشوری نیست که برخی از مسوولان  بدنبال آن هستند،  بلکه   علت این مسئله نظام برنامه‌ریزی نامناسبی است که بیش ازچندین  سال است در کشور وجود دارد .

متأسفانه در نظام برنامه متمرکز کلان، توجهی به مناطق آنگونه که بتواند فاصله‌ها و عدم توازن و تعادل را جبران کند، نمی‌شود. تا زمانی که این عدم توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل برای جهش در این حوزه‌ها رفع نشود، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. هر چند بخواهند ساختار یک استان پهناور را را عوض کنند و تقسیمات کشوری را انجام بدهند .

دکتر «احمدعلی کیخا» نماینده مردم شهرستانهای  زابل ، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز ،  دکتر «محمد نعیم امینی فرد» نماینده مردم  شهرستانهای ایرانشهر،  سرباز، دلگان  و فنوج،  «علیم یارمحمدی» نماینده مردم  زاهدان، «عبدالغفور ایرانژاد»  نماینده مردم  چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند ، «محمد باسط درازهی» نماینده مردم  شهرستانهای سراوان، سیب و سوران و مهرستان  «علی کرد» نماینده مردم  خاش میرجاوه،  بخش های نصرت آباد و کورین در  مجلس شورای اسلامی  طی نامه ای به رئیس جمهور ضمن اشاره به عدم برخورداری استان از سهم منطقی از منابع عمومی کشور و درخواست دوتن از نمایندگان استان ضرورت تقسیم استان را خلاف منافع ملی دانسته اند . 

در   این نامه آمده است عدم برخورداری استان بزرگ سیستان و بلوچستان از سهم منطقی از منابع عمومی کشور که ریشه در بسیاری از سیاست های نامناسب تقسیمات کشوری در طول سالهای گذشته و همچنین حاکمیت نگاههای قومی و بخشی در مدیریت دستگاههای اجرایی و مدیریتی در سطح کلان کشور دارد . مورد تائید اینجانبان می باشد و لازم است تا بطور ویژه این معضل در کلان کشور بررسی و حل گردد تا حقوق حقه مردمان نجیب استان سیستان و بلوچستان بیش از این تضییع نگردد.

آنها افزودند: خرد شدن استانهای کشور به واحدهای کوچکتر را هرگز در راستای منافع ملی کشور نمی دانیم و ای کاش تقسیمات کشوری در طول سالهای گذشته که باعث فاصله بین قومیتهای مختلف ایرانی گردیده و گسست های اجتماعی را بیشتر نموده است در جهت معکوس و به منظور یکپارچگی بیشتر جامعه بزرگ ایرانی اسلامی انجام می شد . بنابراین ضمن احترام به همکاران ارجمند خویش طرح چنین موضوعاتی را برخلاف منافع ملی و منویات مقام معظم رهبری در راستای وحدت مردم استان سیستان و بلوچستان می دانیم .

 برخی از فرهنگیان و سران طوایف  در گفت و گو با خبرنگار ما  بیان داشتند: تهران بیشترین جمعیت را دارد و بر عکس استان کهکیلویه و بویر احمد از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت از کوچکترین استانهای کشور است، اما همانند سیستان و بلوچستان پایین ترین شاخص های توسعه را دارد ، اگر معیار و ملاک توسعه جمعیت و مساحت کم جغرافیایی می بود ؛ کهکیلویه و بویراحمد باید توسعه یافته ترین استان کشور و استان های کوچک ایلام، لرستان و .... بر این اساس توسعه یافته تر می بودند؛ مسلم است که مشکل محرومیت و عدم توسعه این استان از مساحت و دوری از مرکز نیست، بلکه مشکل اساسی در توسعه استان عدم  برنامه ریزی صحیح  در این منطقه است.

آنها افزودند: در مجموع تقسیم شدن استان سیستان و بلوچستان به نفع مردم این منطقه نیست و موجب گلایه مندی  مردم استان شده است . و برای  بهبود وضعیت و توسعه این استان  باید تلاش و توجه بیشتری صورت گیرد تا شاهد بهبود شرایط باشیم در غیر این صورت تقسیمات استانی نتیجه‌ای جز افزایش بار مالی و دگرگونی مسائل امنیتی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.