رئیس کمیته امور خارجه پارلمان ژاپن ضمن انتقاد از کمک کره جنوبی به کره شمالی تاکید کرد که باید پیونگ یانگ را تحت محاصره نگه داشت تا سیاست‌های موشکی و اتمی‌اش را کنار بگذارد.

باید کره شمالی را تحت محاصره نگه داشت

به گزارش قدس آنلاین، «یاسوهیده ناکایاما» رئیس کمیته امور خارجه مجلس سفلی ژاپن هشدار داد کره شمالی باید تحت محاصره باشد.

به نوشته نشریه بلومبرگ، ناکایاما ضمن اشاره به ادامه فشار حداکثری علیه حکومت کره شمالی گفت کره جنوبی هم باید در خط آمریکا و ژاپن باقی بماند تا کره شمالی را تحت محاصره نگاه دارد.  

چند روز بعد از آنکه «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی با هیأتی عالی‌رتبه برای شرکت در مراسم افتتاح مراسم المپیک به کره جنوبی سفر و با رئیس جمهور و مقامات این کشور دیدار کرده بود، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سفلی ژاپن به حمایت اقتصادی کره جنوبی از کره شمالی حمله کرد.

وی گفت «در این زمان، هر دانه برنج یک سرمایه نظامی است». وی در ادامه گفت، حضور خواهر رهبر کره شمالی در کره جنوبی «لبخند دیپلماسی» بود.  

کره جنوبی حدود ۲.۶ میلیون دلار برای حضور کره شمالی در المپیک زمستانی کمک کرد؛ سئول ارسال یک بسته کمک هشت میلیون دلاری به پیونگ یانگ را فعلا متوقف کرده است.  

ژاپن که خود را در تیررس موشک‌های کره شمالی می‌بیند، همواره یکی از حامیان فشار بر کره شمالی تا تغییر سیاست‌هایش بوده است.

روز سه‌شنبه (دیروز) هم «یوشیهیده سوگا» رئیس کابینه دولت ژاپن گفت که کره شمالی برنامه توسعه اتمی و موشکی خود را کنار نخواهد گذاشت و توکیو نباید فریب لبخند دیپلماتیک پیونگ یانگ را بخورد.  

همچنین، «ایتسونوری اونودرا» وزیر دفاع ژاپن هم در این رابطه گفت، موضع این کشور در قبال کره شمالی اعمال فشار است تا جایی که کره شمالی برنامه‌های تسلیحاتی و اتمی خود را کنار بگذارد.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز روز سه‌شنبه در پارلمان این کشور گفته بود که با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی درباره لزوم ادامه فشار حداکثری بر کره شمالی موافقت کردند.  

 این توافق در حالی انجام شد که اخیرا گفت‌وگوهایی میان هیأت‌های عالی‌رتبه از کره جنوبی و کره شمالی برای المپیک زمستانی انجام گرفت و رهبر کره شمالی از رئیس جمهور کره جنوبی برای سفر به این کشور دعوت کرد.

طی هفته‌های اخیر نمایندگان ارشد کره شمالی با همتایان خود در روستای آتش بس مرزی دو کره، گفت‌وگوهایی برای حضور ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی داشتند و یک هیات سیاسی عالی رتبه از کره شمالی با حضور خواهر رهبر کره شمالی و رئیس پرزیدیوم این کشور، برای افتتاحیه مسابقات به کره جنوبی سفر کرد.

در اتفاقی کم سابقه در روابط میان دو کُره، «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی روز جمعه با «کیم یونگ نام» رئیس پرزیدیوم کره شمالی دیدار کرد و با یکدیگر دست دادند. «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی نیز با رئیس جمهور کره شمالی دیداری کوتاه داشت. وی اولین عضو از خانواده‌اش است که از زمان تقسیم کره در سال ۱۹۵۳ به کره جنوبی سفر کرد.  

روز شنبه یعنی یک روز پس از افتتاحیه مسابقات المپیک زمستانی ۲۰۱۸ به میزبانی کره جنوبی که با حضور هیات عالی رتبه اعزامی کره شمالی برگزار شد، کره جنوبی از دعوت رسمی از رئیس‌جمهور این کشور برای سفر به کره شمالی خبر داد. «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی به دعوت رهبر کره شمالی پاسخ مثبت داده و به کره شمالی سفر خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.