معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: پیش بینی می شود قیمت مسکن در سال آینده، تنها ۲ درصد بیشتر از نرخ تورم افزایش یابد.

افزایش قیمت مسکن در سال ۹۷ تنها ۲ درصد بیشتر از تورم

به گزارش قدس آنلاین،  حامد مظاهریان در حاشیه اجلاس سراسری انبوه سازان، در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش قیمت مسکن گفت: افزایش قیمت مسکن در حد و اندازه تورم به هیچ عنوان چیز بدی نیست و برای سرمایه گذاری از سوی انبوه سازان و نیز برای مردم، خوب است.

وی ادامه داد: علت مناسب بودن افزایش قیمت مسکن متناسب با تورم این است که اگر قیمت مسکن ثابت بماند دیگر کسی در این بخش سرمایه گذاری نخواهد کرد؛ بنابراین افزایش قیمت مسکن عامل بدی نیست؛ ولی به شرط آنکه حول و حوش نرخ تورم عمومی افزایش یابد؛ بر این اساس پیش بینی ما برای سال آینده نیز، افزایش قیمت مسکن تنها ۲ درصد بیشتر از نرخ تورم است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره احتمال کسری منابع صندوق پس انداز مسکن یکم اظهارداشت: منابع و مصارف این صندوق کاملاً روشن است. سیاست دولت نیز بر اساس حمایت از صندوق مسکن یکم پایه گذاری شده است و تاکنون نیز نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر در صندوق مسکن یکم حساب افتتاح کرده اند.

مظاهریان ادامه داد: امیدواریم روزی حتی ۵۰ درصد هم بیشتر از میزان فعلی باشد؛ چراکه بهترین فرآیند برای خانه دار شدن استفاده از سیستم پس انداز است و از آنجایی که مردم به تدریج در این صندوق سپرده گذاری می کنند، بانک عامل بخش مسکن نیز به تدریج تسهیلات مورد نظر را پرداخت خواهد کرد؛ بنابراین افزایش تسهیلات خرید مسکن از محل این صندوق، شوک به بازار مسکن وارد نخواهد کرد.

وی گردش مالی صندوق یکم را مبتنی بر منابع مردم و نه دولت دانست و گفت: بنابراین با تغییر قیمت نفت، تغییری در منابع و مصارف صندوق یکم ایجاد نخواهد شد.

مظاهریان نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم را کمترین نرخ سود تسهیلات در میان وام های موجود معرفی کرد و افزود: در حال حاضر، نرخ های سود ۹.۵ و ۸ درصد برای تسهیلات از محل این صندوق اخذ می شود؛ ضمن اینکه رئیس جمهور نیز قول داده است برای تسهیلات در بافت فرسوده نیز تا ۲ درصد دیگر از نرخ سود آن کاسته شود. همچنین میزان بازپرداخت اقساط آن نیز بلندمدت ترین زمان بازپرداخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید میزان تقاضا را از محل صندوق مسکن یکم افزایش دهیم، گفت: باید کاری کنیم که اگر این تسهیلات در حال حاضر ۵۰ درصد مبلغ خرید یک واحد مسکونی را پوشش می دهد، به ۷۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی برسد.

وی تاکید کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که شرایط صندوق پس انداز مسکن یکم دائماً به سود مردم تغییر یابد. به عنوان مثال نرخ سود مسکن یکم در ابتدا ۱۸ درصد بود که به ۱۴ و سپس ۱۲ و نهایتاً ۹.۵ درصد کاهش یافت. همچنین ممکن است به زودی نرخ این تسهیلات در بافت فرسوده به ۶ درصد کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.