قزوین_ مدیرکل انتقال خون استان قزوین در نشست خبری به آمار اهدای خون در ۱۰ ماهه سال جاری پرداخت و گفت: انتظار می رود میزان مشارکت بانوان در اهدای خون افزایش یابد.

آمار مراجعه کنندگان اهدای خون به پایگاه های قزوین افزایش یافت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدحسین برادران در نشست خبری ظهر روز چهارشنبه با جمعی از خبرنگاران که در اداره کل انتقال خون استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه سال جاری بازرسانی از وزارت بهداشت کشور آلمان و یکی از موسسات پالایشگاه آن کشور در پایگاه انتقال خون استان قزوین حضور داشته و تمام مراحل اهدای خون این استان از اهداکننده تا تولید کننده مورد بازرسی قرار گرفت.

وی افزود: در این بازدیدها و بازرسی ها، اداره کل انتقال خون استان قزوین توانست تأیید تمام فرآیندهای اهدای خون اعم از فرآورده های خونی را به خود اختصاص دهد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین به آمار مقایسه ای اهدای خون در ۱۰ ماه گذشته سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخت و بیان کرد: در این مدت، ۴۵ هزار و ۷۰۰ نفر به پایگاه های انتقال خون مرکز قزوین و شهرستان تاکستان مراجعه کرده اند که این آمار نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۸.۵ درصدی همراه است.

برادران یادآور شد: در بخش موفقیت افراد برای اهدای خون نیز ۳۲ هزار و ۷۷۰ نفر موفق به اهدای خون شده اند و این آمار در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۴ درصدی را به خود اختصاص می دهد.

وی اضافه کرد: طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری، بالاترین رشد اهدای خون در بین استان های کشور مربوط به استان قزوین بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه در بخش اهدای خون بانوان با مشکلاتی همچون کمبود اهداکنندگان مواجه هستیم، عنوان کرد: در ۱۰ ماه گذشته سالجاری، ۲هزار و ۲۶۰ نفر از بانوان که ۷ درصد اهداکنندگان خون را شامل می شوند، به پایگاه های انتقال خون این استان مراجعه کرده اند و این آمار نسبت به سال گذشته ۳۰۰ نفر رشد داشته است؛ آمار ارائه شده مورد قبول نیست و انتظار می رود که مردم نوع دوست و بانوان حضور بیشتری در پایگاه ها داشته باشند.

برادران به ظرفیت های اداره کل انتقال خون استان اشاره کرد و یادآور شد: توانسته ایم در تمام شاخص های انتقال خون را صددرصد محقق سازیم به گونه ای که طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری در بخش فرآورده های نوین خون کم لوگوسیت، تحقق ۱۴۰ درصدی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تأمین نیازهای خون مراکز درمانی از جمله ۱۴ مرکز استان قزوین نیز تأثیرگذار بوده و صددرصد نیازهای آن مراکز توسط اداره کل انتقال خون تأمین شده است؛ با برگزاری سمیناهای مختلف در حوزه طب انتقال خون با حضور دست اندرکاران این بخش، مدیریت خون به خوبی انجام شده و مصرف آن در بیمارستان های قزوین ۵ درصد کاهش یافته است که این امر نشان دهنده بهبود مدیریت مصرف خون و بهینه و علمی تر شدن آن است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین به اجرای طرح «سپاس» اشاره و اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح در استان، از ابتدای سال جاری تا به امروز ۳۰۰ نفر به پایگاه های انتقال خون مراجعه کرده و در این طرح شرکت کرده اند.

برادران گفت: یکی از مهم ترین اقدامات اداره کل انتقال خون استان قزوین، ارائه ۳۰ درصد از محصول سلول های خونی و ۵۰ درصد پلاکت ها به بیماران سرطانی بوده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.