همدان- جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه یکی از اجزای تمدن‌سازی، عملکرد درست در داخل کشور است، گفت: هر مسؤولی که سر کار می‌یاید باید در تراز دولت اسلامی باشد.

مسؤولان در تراز دولت اسلامی باشند/ قانون انتخابات کاستی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان همدان، محمدرضا میرشمسی در آیین معارفه رئیس جدید دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان همدان با اشاره به فرارسیدن ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیروزی این انقلاب از منظر حضرت امام (ره) یک گام از سه مأموریت آن بزرگوار بود.

وی با نقل خاطره‌ای از شهید عراقی گفت: شهید عراقی می‌گوید در آغاز نهضت که امام اطلاعیه داده و جامعه ایران را به حرکت واداشت، خدمت ایشان رسیدم و گفتم آقا این حرکت آیا بر زندگی مردم اثر می‌گذارد و وضع آنها را خوب می‌کند، امام فرمودند ما برای این مأموریت نداریم، مأموریت ما چیز دیگری است اما زندگی مردم هم متأثر از آن بهبود می‌یابد.

جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان افزود: شهید عراقی سؤال کرد آقا مأموریت شما چیست، گفتند من سه مأموریت دارم، اولی انقلاب اسلامی است، ۱۵ سال قبل از انقلاب این را گفتند، مأموریت دوم تشکیل جمهوری اسلامی و مأموریت سوم رساندن پرچم به بقیة‌الله (عج) صاحب اصلی‌ انقلاب است.

وی یادآور شد: پس از انقلاب و همه‌پرسی، مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند، شهید عراقی در این نقل می‌گوید خدمت امام رسیدم و گفتم آقا، دو مأموریت انجام شد، سومی چگونه است، گفت مأموریت سوم توسط کسی که بعد از من می‌آید به سرانجام می‌رسد و اوست که پرچم را به صاحب اصلی‌اش می‌رساند.

میرشمسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی شکل گرفته است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی نیز تشکیل شد، اما در فرایند رساندن پرچم نظام اسلامی به حضرت حجت (عج)، از گفتمان امامین انقلاب یعنی حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری این گونه برداشت می‌شود که پنج گام تا تحقق هدف باید برداشته شود.

وی با تأکید بر اینکه دو گام انقلاب اسلامی و تأسیس نظام اسلامی برداشته شد، اضافه کرد: گام بعدی دولت اسلامی است، از دولت که صحبت می‌کنیم یعنی مجموع سازمان‌ها، نهادها و قوایی که برای پیشبرد اهداف مقدس اسلامی باید کار کنند، هم سه قوه و هم باقی سازمان‌ها.

جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در اینکه چقدر جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی همراه بوده حرف است.

وی با طرح این پرسش که آیا نهادهای جمهوری توفیق داشته‌اند خود را به آرمان‌های انقلاب اسلامی نزدیک کنند، افزود: برخی نقاط عقب ماندند، جایی بین جمهوری و انقلاب اسلامی شکاف ایجاد شد و دولت اسلامی باید این شکاف‌ها را کاهش بدهد.

میرشمسی با بیان این سؤال که آیا مجموعه نظام جمهوری اسلامی، توانسته گفتمان امامین انقلاب را دنبال کند؟ گفت: به نظر می‌رسد بین گفتمان امامین انقلاب و عملکرد جمهوری اسلامی که توسط مسئولان دنبال می‌شود فاصله هست، چه زمانی این شکاف کاهش پیدا می‌کند؟ زمانی که دولت اسلامی شکل بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه این مجموعه کل که از آن به عنوان دولت اسلامی یاد می‌کنیم، اکنون در راستای عملکرد اسلامی هست، تأکید کرد: با انقلاب، نظام سکولاری که حاکم بوده رفت و نظامی با نگاه بر اجرای آموزه‌های دینی شکل گرفته اما اینکه چقدر قوانینمان با آموزه‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی و رفتار مدیران انقلاب با گفتمان ولایت فقیه نزدیک است جای بحث دارد.

وی افزود: این فاصله اکنون هست، البته نهادهای برخاسته از انقلاب اسلامی در رسیدن به اهداف انقلاب پیشروتر بودند تا نهادهایی که پیش از انقلاب وجود داشته و امروز در دست ماست.

وی گفت: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی آن توفیقی را که با حرکت پشت سر رهبر انقلاب باید داشته باشد، ندارد، چون در این محدوده، انقلابی فکر نکرده و انقلابی حرکت نکردیم، وگرنه چرا باید هنوز در خصوص تشکیل دولت اسلامی بحث شود.

میرشمسی تصریح کرد: شاید همه انقلابی باشیم و از انقلاب صحبت کنیم، اما انقلابی عمل نمی‌کنیم اما خواسته حضرت آقاست که انقلابی عمل کنیم.

وی با بیان اینکه آقا فرمودند دیپلمات نیستم، بلکه انقلابی‌ام، گفت: انقلاب و آموزه‌های انقلاب که گفتمان ولایت فقیه آن را جلو می‌برد از ما حرکت انقلابی می‌خواهد، ان‌شاءالله دولتی اسلامی شکل بگیرد که تهمت نزند، غیبت نکند و به وعده‌هایش عمل کند.

جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به آنکه دولت اسلامی در گفتمان ولایت فقیه تعریف دارد، ادامه داد: البته منظور از دولت مجموعه‌ای از کل سازمان‌هاست، نه اینکه فقط یک قوه را بگوییم، بلکه همه قوه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که کنار این سه قوه کار می‌کنند.

وی یادآور شد: پس از تشکیل دولت اسلامی بر اساس حدیث «الناس علی دین ملوکهم» می‌توان جامعه اسلامی را شکل داد، یعنی تا دولت اسلامی شکل نگیرد نباید منتظر جامعه اسلامی باشیم.

میرشمسی با تأکید بر اینکه نظام سیاسی ما باید اسلامی عمل کند، گفت: خوشبختانه به این سمت در حال حرکت هستیم و حضرت آقا نیز فرمودند به آینده خوش‌بین هستم.

وی خاطرنشان کرد: با شکل گرفتن دولت اسلامی و جامعه اسلامی، تمدن اسلامی به وقوع می‌پیوندد آن گاه نظام اسلامی پیش‌قراول و زمینه‌ساز حکومت حضرت حجت (عج) خواهد بود.

جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان سپس با بیان اینکه زمینه‌سازی حکومت حضرت حجت (عج) بدون تمدن‌سازی امکان ندارد، افزود: حضرت آقا در جمع اساتید دانشگاهی می‌فرماید مقالات خود را به زبان فارسی بنویسید تا در ۲۵ سال آینده دانشمندان جهان برای تحقیقاتشان مجبور باشند زبان فارسی را یاد بگیرند، این حکایت از یک نگاه تمدن ساز دارد.

وی تصریح کرد: انقلاب کردیم تا مأموریت سه‌گانه حضرت امام (ره) شکل بگیرد و مأموریت نهایی حضرت امام، سپردن پرچم به صاحب اصلی‌اش است و این اتفاق نمی‌افتد مگر با زمینه‌سازی برای ظهور، و زمینه‌سازی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه در باور و رفتارمان دو موضوع مهدی‌باوری و مهدی‌یاوری باشد.

میرشمسی خاطرنشان کرد: اما اگر دیدیم مسئولی آمد و گفت حالا اگر روزی امام زمان (عج) آمد از او هم می‌شود انتقاد کرد، اینجا یعنی این نگاه چیز دیگری است و اتفاقاً خطرناک است.

وی با اشاره به آنکه تردید در وعده حق الهی، جای حرف دارد، افزود: ویژگی دولت اسلامی انتظار است، دولت اسلامی منتظر است، آیا در وجود مسئولان ما این انتظار حاکم است، اگر نیست که باید بدوند تا به آنجا برسیم.

وی با طرح این سؤال که آیا جامعه ما اسلامی است یا خیر؟ گفت: انقلاب اسلامی باید زمینه‌ساز ظهور باشد، بله از منظر حضرت امام، حضور مردم در صحنه انقلاب اسلامی اهمیت دارد اما هدف، رسیدن به بقیة‌الله الاعظم (عج) است و جامعه اسلامی باید منتظر باشد.

میرشمسی اضافه کرد: با این نگاه نظام اسلامی در کنار صنعت موشکی‌، هسته‌ای، بیولوژیکی، فناوری‌های دیگر و... رشد می‌کند و سرآمد جهان می‌شویم، چیزی که اکنون غرب از آن ترس دارد.

جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان ضمن اشاره به آنکه این تمدن‌سازی یکی از اجزایش عملکرد درست در داخل کشور است، گفت: بنابراین هر مسئولی که سر کار بیاید باید در تراز دولت اسلامی باشد، قطعاً هیچ مسئولی نمی‌تواند ۱۰۰ درصد اهداف انقلاب را پیاده کند اما باید در شأن دولت اسلامی باشد تا با نگاه به آن به جلو حرکت کند.

وی سپس با بیان اینکه یکی از گلوگاه‌ها و گذرگاه‌های انتخاب مسئولان در تراز دولت اسلامی شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان سه مأموریت و رسالت تطبیق با شرع قانون اسلامی، تفسیر قانون اسلامی و نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد.

میرشمسی با اشاره به اینکه انتخابات خبرگان، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و رفراندوم از مأموریت‌های حوزه نظارتی شورای نگهبان است، افزود: آیا شورای نگهبان می‌تواند نظارتش را به درستی انجام دهد، که اگر قانون مناسب نباشد امکان ندارد.

وی با تصریح بر اینکه قانون اجازه پیشگیری از تخلفات را به شورای نگهبان نداده است، گفت: در دنیا این طور نیست که هرکسی هر تهمتی به دیگری زد، برود تا بعد از انتخابات، یقه‌اش را می‌گیرند که جواب بدهد و ثابت کند.

وی یادآور شد: تبلیغات انتخابات در قانون اشکال دارد، بر اساس قانون نمی‌شود با نامزدی که در حین تبلیغات تخلفی داشته برخورد کرد، پس از آن هم اگر نماینده مجلس شد که کسی نمی‌تواند با او برخورد کند و اگر رأی نیاورد هم می‌گویند دیگر ولش کنید.

وی با بیان اینکه قانون‌گذار باید با توجه به شرایط روز قانون ارائه دهد، تأکید کرد: قانون باید اصلاح شود، در این صورت، دیگر همه چشم‌ها به شورای نگهبان نیست که چه کسی تأیید و چه کسی رد صلاحیت شد، چون بررسی صلاحیت‌ها بر عهده هیأت اجرایی خواهد بود.

میرشمسی افزود: بررسی صلاحیت‌ها باید توسط هیأت اجرایی انجام شود و شورای نگهبان ناظر بر انجام وظیفه هیأت اجرایی باشد، چرا اکنون به این وظایف عمل نمی‌شود، چون قانون انتخابات کاستی‌هایی دارد.

وی با اشاره به اینکه در ایام انتخابات ناظران خون دل می‌خورند که فلان نامزد تخلف کرده یا مشکلی دارد اما کاری از دستشان بر نمی‌آید، ادامه داد: قانون اجازه نمی‌دهد به ما و دست همه را بسته، امیدواریم با اصلاح قوانین، در انتخابات بعدی هرکسی ادعایی کرد، بگویند اول ثابت کن بعد ادامه بده، نه اینکه رقیب را تخریب کنند.

وی خاطرنشان کرد: در انتخابات چیزی می‌گویند و بعد که زمان می‌گذرد، می‌گویند حالا ما یک حرفی زدیم، این طور نتیجه مطلوب انقلاب اسلامی حاصل نمی‌شود.

وی گفت: کار کشور به جایی رسیده که در نظام جمهوری اسلامی که افتخارش مشارکت حداکثری بوده، رئیس‌جمهورش ۴۳ درصد کل واجدین شرایط رأی بیاورد، یعنی ۳۲ میلیون نفر از واجدین شرایط به رئیس جمهور رأی ندادند، ۱۶ میلیون نفر پای صندوق نیامدند در شرایطی که اکثریت آنها وفادار به نظام هستند، چرا؟ بنابراین نقص‌هایی در مسیر انتخابات هست که قانون باید اجازه نظارت و برخورد را بدهد.

میرشمسی تصریح کرد: با مردم‌سالاری‌مان چکار کردیم به جای آنکه ۹ میلیون رأی نداده بشود ۷ میلیون، تبدیل به ۱۶ میلیون شده، این موضوع چقدرش به عملکرد ما، عملکرد مسئولان و به قانون برمی‌گردد، باید بررسی شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید انقلابی فکر و عمل کنیم و به تکلیفمان عمل کرده هرچقدر توانستیم در این مسیر پیش برویم، اظهار داشت: یکی از اتفاقات خوب و از ویژگی‌های در حال وقوع انقلاب این است که هر چند وقت در مسیر رو به جلوی انقلاب بخشی از جریان نفاق رو شده و به جامعه معرفی می‌شود و در این صورت مردم راحت‌تر تصمیم می‌گیرند.

جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با تقدیر از خدمات و تلاش‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی در سمت رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان همدان، گفت: ایشان یکی از این افراد بود که انقلابی عمل کرد، خلوص نیت و صداقت را هم به شخصیت ایشان اضافه می‌کنم و حقاً و انصافاً وظیفه خود را به خوبی انجام داد.

وی با اشاره به حضور حجت‌الاسلام مرادی در سمت ریاست دفتر استان افزود: فردی را آوردیم جوان‌تر که بتواند از تجارب آقای جوادی استفاده کند و معتقدم ایشان هم هرچه اندوخته دارند منتقل می‌کنند و ما از وجودشان مستمراً استفاده می‌کنیم.

میرشمسی در پایان اظهار امیدواری کرد رئیس جدید دفتر استان با صلابت کارش را انجام دهد و همه دستگاه‌ها نیز دفتر استان را یاری کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.