سراوان - شهرستان سراوان با داشتن هنرمندان فاخر نیازمند امکانات ویژه فرهنگی و هنری است.

هنرمندان شهرستان سراوان با هنر غریبه نیستند/ استعدادهایی که کشف شدن می خواهد

قدس انلاین -گروه استانها - حسین سپاهی: شهرستان مرزی  سراوان با جمعیتی بالغ بر  ۱۹۱,۶۶۱ نفر در جنوب شرق  ایران از دیر باز به شهر علم و فرهنگ  شهره داشته  که ذوق  و هنر  در میان مردمان  این خطه از کشور  به وضوح قابل  مشاهده است.

شهرستان سراوان مهد هنرمندان  زیادی است که شاید کمتر به انها پرداخته  شده که پرویز بهرامی یکی از این هنرمندان است

 پرویز بهرامی در سال  ۱۳۴۹ در شهرستان  ایرانشهر متولد شده است که هم اکنون ساکن شهرستان سراوان روستای هوشک  می باشد، وی فعالیت های هنری خود را در  سال   ۱۳۵۸  اغاز کرده  و در زمینه نویسندگی  و تئاتر، بازیگری،  خوشنویسی و غیره در سطوح حرفه ای  با شرکت در جشنواره های مختلف فرهنگی  گوناگونی  همانند  شرکت در اکثر جشنواره  های تئاتر  شهرستانی و استان و مسابقات  خوشنویسی با کسب دیپلم افتخار در سطح شهرستان  استان و کشور  به همراه لوح تقدیر  مقام  های  بسیاری  را کسب کرده است.

پرویز بهرامی می گوید:  در چند سال اخیر  گروه های  نمایشی  و تئاتر زیادی در شهرستان  تشکیل شده که از استقبال  خوب  مردم برخوردار شده است.

وی بیان داشت: سینما از جمله تفریحات سالم  جامعه است که نبود  سینما در شهری  که مردمان ان  به فرهنگی بودن شهرت دارند  کمی نگران کننده  بحساب می اید  چرا که سینما  مکانی برای  تفریح سالم  در جامعه می باشد  که افراد بصورت گروهی، خانوادگی و یا انفرادی  برای پر کردن اوقات فراغت  به ان  مراجعه می کنند.

بهرامی به عنوان یک هنرمند  فرهنگی  می گوید:  مردم هنر دوست سراوان  از وجود  سینما و فرهنگ سرا و مکان های مناسب  فرهنگی  برای انجام فعالیت های هنری  و فرهنگی محروم هستند   که جوانان  بخصوص هنرمندان  این شهرستان  با کمترین امکانات  فرهنگی و هنری  باز هم با  توکل برخدا  امیدشان را از دست نداده اند  و مشغول به فعالیت های فرهنگی و هنری برای پر کردن اوقات فراغت  و انجام  تفریحات سالم  هستند.

وی بیان داشت:  با پیشرفت تکنولوژی  و ورود تلویزیون های پیشرفته خانگی  دیگر ان معنای گذشته  را نمی دهند  اما سینما همچنان  در بین مردم  از نظر تفریحی متنوع  در کنار  خانواده  و دوستان  محبوبیت و معنای خاص خود را دارد.

پرویز بهرامی این هنرمند سراوانی گفت:  اگر درشهرستان سراوان  سینما و مکان های فرهنگی  هنری  احداث شود دیگر جوانان به قلیان سراها و اعتیاد روی نخواهند اورد.

وی  ضمن اظهار رضایت خود و دیگر هنرمندان از مسگرانی مدیر کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  در چندین سال گذشته  قبل از  مدیریت مسگرانی مدیر کل  فرهنگ و ارشاد اسلامی  هنرمندان سراوانی از اینکه   که تحت پوشش بیمه نبودند  اظهار گلایه مندی داشتند که خوشبختانه با روی کار امدن  ایشان  اکثر هنرمندان سراوانی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و دیگر هنرمندان بیمه نشده نیز  در اینده ای نزدیک تحت پوشش بیمه  قرار خواهند گرفت که توجه ویژه  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  زمینه  ساز انگیزه بیشتر  در  ما هنرمندان شده است.

خدابخش صمدی یکی از هنرمندان با سابقه  شهرستان سراوان  در گفتگو با  خبرنگار ما افزود: در شهرستان مرزی سراوان  هنرمندان زیادی زندگی  می‌کنند که آوازه پشتکار و شکیبایی آنان از گذشته های دور بر سر زبانها بوده و جنبه های مختلف زندگی را چه در زمینه هنری و غیره در گردونه زمانه دیده و با آن چرخیده اند.

وی گفت: توجه به فعالیت های فرهنگی و هنری در استان  سیستان و بلوچستان  دارای سابقه ای بسیار است و سراسر این استان نیز ظرفیت های خوب فرهنگی و هنری در اختیار دارد که یکی از مناطق مهم استان در حوزه مسائل فرهنگی و هنری شهرستان سراوان  است اما متاسفانه به دلایل مختلف از تمامی ظرفیتهای ویژه این شهرستان استفاده نمی شود.

صمدی افزود: شهرستان سراوان که به عنوان مهد فرهنگ و هنر شناخته شده است هنرمندان بسیاری را در دامان خود پرورش داده است که نام و آوازه هریک از آنها همچون نگینی بر تارک ایران اسلامی می درخشد و آوازه آن در سراسر کشور طنین انداز شده است.

صمدی گفت: شهرستان سراوان  داری استعداد های فراوانی در حوزه های گوناگون است که هنر هر یک از آنها در تمامی وادی ها خوش درخشیده است و امروز چهره های زیادی در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون و غیره هستند.

وی افزود: با  وجود تمام مشکلاتی که در حوزه فرهنگی در استان و شهرستان های محروم و دور افتاده ای همچون سراوان   وجود داردکه  با تلاش جوانان ساعی،  عرصه هنر در سراوان  خالی نمانده و گروه های نمایشی و هنرمندان با تلاش گسترده خود به فعالیت می پردازند.

صمدی گفت: تئاتر در شهرستان سراوان  از سالیان دور همواره رتبه های بالای کشوری را به خود اختصاص داده است.

این هنرمند  گفت: حمایت از هنر و هنرمندان موجب دلگرمی افراد و پرورش استعداد های بالقوه فرهنگی می شود و آینده‌ای درخشان درانتظار جامعه هنری شهرستان سراوان  است

این هنرمندسراوانی در پایان سخنان خود بیان کرد: انتظار می رود که با حمایت های هر چه بیشتر مسئولان زمینه برای تقویت فعالیت های فرهنگی و هنری به ویژه تئاتر و موسیقی  در شهرستان سراوان  فراهم شود.

همچنین  حسین بر رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان  مرزی سراوان  ضمن اظهار رضایت از مسگرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان که توجه ویژه ای به مردم و هنرمندان شهرستان سراوان دارند در گفتگویی با خبرنگار ما افزود:  در شهرستان سراوان هنرمندان  توانمند زیادی وجود دارد که برای کشف استعداد های این هنرمندان  اول  باید  فرصت در اختیارشان قرار داد و دوم از  هنرهایشان  استفاده شود.

حسین بر بیان کرد:  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  در دیدار  های اخیری که قبل از فوت شیخ الحدیث محمد یوسف حسین پور  با ایشان داشت قول مساعد داد در سال اینده بزرگداشت  مرحوم شیخ الحدیث محمد یوسف حسین پور را در سراوان بصورت ملی و بین المللی برگزار  کنند و  علاوه بر ان  انجمن  شعر و ادب  و کتابخانه شهر گشت نیز در سال اینده  برگزار و افتتاح خواهد شد

وی گفت  همچنین  کردستانی مدیر کل صدا و سیمای  سیستان و بلوچستان  قول دادند که  هزینه انتشار کتاب مرحوم  شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حسین پور که در  زمینه  پیش گیری از اعتیاد  است را  برعهده بگیرند و در سال اینده نیز از این کتاب  رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.