اصفهان- یکی از مهمترین نیازهای کلانشهرها برای رفع ترافیک و کاهش آلودگی هوا، داشتن حمل و نقل عمومی مناسب است، این موضوع یکی از اولویت های شهرها به شمار می رود.

عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان نگران‌کننده است/ اتوبوس‌های برقی در راه خیابان‌ها

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: با توجه به اینکه روند رو به رشد جمعیت در کلانشهر اصفهان و گسترش فعالیت های اجتماعی میزان تقاضای سفرهای روزانه شهروندان را افزایش داده و تراکم ترافیک در مرکز شهر به حد اشباع رسیده، توسعه حمل ونقل عمومی نقش مؤثری در توسعه پایدار ایفا می‌کند.

دیگر تعریض و افزایش ظرفیت خیابان ها جوابگوی مشکلات ترافیکی شهرها نیست،  بی شک ایجاد تسهیلات ویژه برای توسعه و شبکه کردن حمل و نقل عمومی سبب ترغیب همشهریان به استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی می‌شود، از این رو یکی از اولویت های بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است.

در این فرصت گفت و گویی را با «علیرضا نصر اصفهانی- نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان و رییس کمیسیون حمل ونقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان» انجام داده‌ایم تا بهتر و بیشتر در جریان وضعیت فعلی حمل ونقل عمومی شهر، میزان بودجه پیشنهادی برای توسعه آن و برنامه های آینده شورای شهر برای این بخش قرار گیریم.

در ادامه مشروح این گفت و گو از نظرتان می گذرد:

سال آینده چه مقدار از بودجه برای حمل ونقل عمومی شهر در نظرگرفته شده است؟

در بودجه سال آینده شهر اصفهان  با توجه به نیازهایی که احساس می شد و وضعیت آلاینده های زیست محیطی، اعضای شورای شهر توجه ویژه ای به بودجه حمل و نقل داشتند، به همین دلیل از بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان برای سال آینده، حدود یک هزارو ۲۷۰ میلیارد تومان به حمل و نقل و محیط زیست شهر اصفهان اختصاص پیدا کرد و از این مبلغ ۷۸۵ میلیارد تومان برای تکمیل خط یک و ورود به خطوط ۲ و ۳ مترو در نظر گرفته شده است.

برای بهره برداری از خط یک مترو نیز در بودجه سال آینده حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده تا بهره برداری کامل از این خط هر چه سریعتر محقق شود.

مردم باید بدانند در مُدهای حمل و نقل از جمله اتوبوس های عمومی، BRT و قطار شهری، دخل و خرج با هم همخوانی ندارد و سالانه شهرداری باید اعتبارات زیادی را به این بخش ها اختصاص دهد، به طوری که در حال حاضر شهرداری سالیانه ۱۰۰ میلیارد تومان به سازمان اتوبوسرانی یارانه پرداخت می کند.

به نظر شما اتوبوس‌های شهر وضعیت خوبی دارند؟

روزانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در شهر اصفهان با اتوبوس جابه جا می شوند، اما متأسفانه با توجه به اینکه چند سالی است اصفهان همچون سایر کلانشهرهای کشور از کمک های دولتی در این بخش محروم شده، عمر ناوگان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان به بیش از ۷ سال رسیده و نگران کننده است.

اگر وضعیت مطلوبی برای مردم در بخش حمل و نقل چه در BRT، قطار شهری و اتوبوس های عمومی شهر با کاهش عمر ناوگان رقم بخورد، آن زمان می توانیم از مردم بخواهیم که از وسیله نقلیه شخصی خودشان استفاده نکنند.

تا زمانی که نیازهای واقعی مردم در بخش توسعه حمل ونقل عمومی شهر اصفهان برآورده نشود، درخواست از آنها تحت عنوان اینکه از وسایل شخصی استفاده نکنند، یک درخواست خودخواهانه است و محقق نخواهد شد.

در حال حاضر مجموع ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهر اصفهان تنها یک هزار و ۱۰۰ اتوبوس وارد شبکه حمل ونقل شده و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به دلیل مشکلات اقتصادی موجود زمین گیر شده اند.

در بودجه ۹۶ رقمی برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شد که ۱۵۰ دستگاه آن خریداری و وارد شبکه حمل و نقل شد، برای ورود مابقی اتوبوس ها نیز دنبال هستیم از طریق تهاتر و اقدامات غیر نقدی با شرکت سازنده اتوبوس ها، اقدام کنیم.

در بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان نیز ۸۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و در صدد ورود اتوبوس های برقی به شهر هستیم، از این رو اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است، البته این رقم زیاد نیست، اما امیدواریم با کمک بخش خصوصی بتوانیم اتوبوس‌های برقی بیشتری وارد کنیم.

مبلغ هر دستگاه اتوبوس برقی یک و نیم میلیارد تومان است، در حالی که هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس مسیر ویژهBRT ۷۰۰ میلیون تومان است.

در حال حاضر چه خبر خوشی می‌توان برای اتمام خط یک مترو به شهروندان داد؟

تکمیل مترو از اولویت های حمل ونقل عمومی شهر اصفهان است و اعضای شورای پنجم و شهردار عزم جدی برای جبران مافات گذشته را دارند.

احداث خط یک مترو ۱۷ سال به طول انجامید تا به سرانجام برسد، امیدواریم خطوط ۲ و ۳ به سرنوشت خط یک دچار نشود.

قرار است پایان امسال خط یک به طول ۲۲ کیلومتر از شهرک قدس تا صفه به اتمام برسد، در خط ۲ و ۳ نیز با توجه به قراردادهایی که منعقد می شود، پیش بینی شده اگر بخش خصوصی همراهی کند و شرایط اقتصادی مساعد باشد، در پروسه های ۴ تا ۵ ساله به نتیجه برسد.

برای احداث رینگ چهارم ترافیکی شهر که در کاهش ترافیک شهر اصفهان تاثیرگذار خواهد بود، چه برنامه‌ای دارید؟

عبور و مرور در سطح شهر، کاهش اتلاف وقت و کاهش مصرف سوخت از مهمترین عوامل احداث رینگ های ترافیکی در اصفهان است، از این رو طراحی ۳ رینگ ترافیکی به عنوان مسیرهای عبوری اصلی در سطح شهر اصفهان شامل رینگ اول در محدوده مرکزی شهر به طول ۵.۱۲کیلومتر شامل خیابان های شریانی فرعی، رینگ دوم در محدوده میانی شهر به طول ۵.۲۴ کیلومتر شامل شریان های درجه ۲ با ۶ تقاطع غیرهمسطح و رینگ سوم به طول ۴۶کیلومتربه عنوان بیرونی ترین مسیر حرکت نسبت به مرکز شهر شامل ۱۲بزرگراه درون شهری و ۳۰ تقاطع اجرا شده است.

در حال حاضر رینگ سوم از وجود خودرو اشباع شده و باید برای حلقه حفاظتی چهارم با توجه به افزایش تعداد خودروها اقدام شود.

رینگ حفاظتی شهر یا رینگ چهارم، به طول ۸۳ کیلومتر نیز به عنوان محور مواصلاتی شهری و برون شهری در دستور کار قرار دارد که ۵۷ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان است.

رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان از تقاطع غیر همسطح کارخانه قند آغاز و به سمت خیابان شهید خاتون آبادی، بزرگراه شهید اردستانی، خیابان آیت الله غفاری، خیابان بعثت، بزرگراه معلم، میدان استقلال، خیابان لوله (واقع در خمینی شهر)، خیابان آتشگاه، اتوبان ذوب آهن(محدوده زندان)، جنوب سپاهان شهر و کمربندی شرق اصفهان در جوار مرکز همایش‌های بین المللی، نمایشگاه بین المللی (سایت جدید)، شهر رویاها، میدان مرکزی میوه و تره بار عبور و به تقاطع کارخانه قند در خیابان جی متصل و منتهی می‌شود.

در واقع ۴۵ کیلومتر از این رینگ در شهر اصفهان و در شهرهای دولت آباد ۷ کیلومتر، خورزوق یک کیلومتر، خمینی‌شهر۹ کیلومتر، درچه ۴ کیلومتر، ابریشم ۸ کیلومتر و روستاهای اطراف ۴ کیلومتر از مسیر رینگ قرار دارد.

طرح این رینگ مشخص، محورهای آن تعیین وبخشی از آزادسازی های مسیر انجام شده است، با توجه به اینکه در بودجه سال آینده حدود ۵۴ میلیارد تومان برای رینگ چهارم شهر در نظر گرفته شده،  با همراهی شهرداری های شهرهای همجوار و با محوریت استانداری اصفهان که در ایجاد هماهنگی ها نقش زیادی دارد، می توان در پایان دوره پنجم شورای شهر اصفهان رینگ چهارم را در اختیار شهروندان قرار داد تا افرادی که قصد عبور از شهر اصفهان را دارند، بتوانند به آسانی از رینگ چهارم عبور کنند.

کارآیی این رینگ زمانی نمایان می شود که حلقه ترافیک کامل باشد، از این رو بر اساس برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۰۰» باید به صورت جدی برای راه اندازی آن اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.