قزوین_ معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: در صورت رعایت ضوابط بهداشتی - قرنطینه ای احتمال بروز و شیوع بیماری تب برفکی کاهش می یابد.

رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه ای احتمال بروز بیماری تب برفکی را کاهش می دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: قرار گرفتن این استان در مسیر  مواصلاتی استان های شمال غربی و غرب کشور با سایر استان ها، تراکم واحدهای پرورش دام صنعتی در استان و نیز حجم قابل ملاحظه دام پرواری در پاره ای از مناطق استان مانند بوئین زهرا موجب شده تا استان قزوین در فصول مختلف سال مستعد بروز و شیوع بیماریهای دامی از جمله تب برفکی باشد.

وی در تشریح بیماری تب برفکی افزود: عامل این بیماری، ویروس بوده که دارای سویه های مختلفی است که بویژه سویه های A  و O  در مواردی از دامهای بیمار در استان جداسازی و علایم بیماری بیشتر با علایم دهانی و گاهاً زخم در پاها نمایان شده است؛ در موارد بروز حاد بیماری، بخصوص در مورد سویه O، بدون علایم محرز ظاهری و تنها به فرم قلبی باعث بروز تلفات در دام می شود. 

مهرزاده عنوان کرد: این ویروس بدلیل ماهیت و ساختار خاص آن، مسیرهای مختلفی برای انتشار دارد که عمده ترین مسیرهای انتقال آن، از طریق دفع ترشحات دام آلوده، افراد و وسایل آلوده، ذرات هوا و گرد و غبار است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: می توان ادعا کرد که این بیماری یک بیماری مدیریتی است و چنانچه اصول اولیه امنیت زیستی در واحدهای پرورش دام رعایت شود، قابل پیشگیری بوده و در صورت رعایت ضوابط بهداشتی در زمان بروز، کمترین میزان خسارات را خواهد داشت.

وی به دامداران استان قزوین توصیه کرد: در زمان خرید دام، از سلامت کامل آن اطمینان یافته و در هنگام انتقال دام به استان، نسبت به أخذ مجوز دامپزشکی مبنی بر سلامت دام و انجام مایه کوبی دامها اقدام کنند.

مهرزاده در تشریح موضوع گفت: باوجود توصیه های اکید به رعایت نکات بهداشتی، دامداران اقدام به خرید دام از مناطق آلوده می کنند که این امر علاوه بر به خطر انداختن بهداشت منطقه موجب بروز خسارات جبران ناپذیری می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: خرید دام آلوده از میادین غیر مجاز دام از یک طرف و از طرف دیگر انتقال دام از طریق خودرو های آلوده، استرس حمل و نقل، عدم رعایت قرنطینه در واحد مبدأ و مقصد و در نهایت عدم اطلاع رسانی به موقع به دامپزشکان بخش خصوصی و اداره دامپزشکی و انجام درمان های خود سرانه باعث شیوع بیماری در منطقه می شود.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه گفت: یکی از مهمترین راه های پیشگیری، علاوه بر رعایت موارد فوق، انجام به موقع واکسیناسیون است که در این راستا دامپزشکی استان قزوین تمام تلاش خود را در راستای تأمین واکسن انجام داده و در این خصوص کمبود و جای نگرانی نیست.

مهرزاده  یادآور شد: هرچند واکسیناسیون یکی از اقدامات پیشگیرانه است ولی به تنهایی نمی تواند جلوی بروز بیماری را بگیرد؛ لذا انجام ضدعفونی به‌ موقع و بهداشت بستر و خروج بهداشتی کود از دامداری ها و رعایت نکات بهداشتی در مورد لباس کار و چکمه دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و می تواند تا حد زیادی مانع بروزبیماری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین در پایان از دامداران خواست در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری در دامهایشان در اسرع وقت  اداره  شهرستان مربوطه را مطلع و در صورت بروز تلفات، نسبت به دفن بهداشتی آن  اقدام نمایند و از رها سازی هرگونه تلفات در محیط اطراف خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.