چابهار- مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌ و بلوچستان گفت: یک شاخه موج شکن در مجاورت پلاژ ساحلی تیس (محدوده منطقه آزاد) که خارج از مجوز صادره سازمان، توسط بخش خصوصی احداث شده بود با رصد، تلاش و پیگیریهای مستمر کارشناسان نظارت بر ساخت و سازهای ساحلی از طریق تشکیل پرونده  قضایی و ارجاع به مراجع قانونی با نظر مقام قضایی با نظارت کارشناسان مرتبط تخریب و قلع بنا شد.

تخریب موج شکن بدون مجوز توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان‌ و بلوچستان، بهروز آقایی با تاکید بر وظایف حاکمیتی و نظارتی سازمان بنادر و دریانودری در حوزه سواحل کشور اظهار داشت:  کلیه دستگاه های دولتی، نظامی، انتظامی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، شهرداری ها و بخش های خصوصی مکلف اند قبل از هرگونه ساخت و ساز در حریم دریا و منطقه ساحلی نسبت به اخذ مجوز و هماهنگی با دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان اقدام کنند.

وی افزود : ارائه هرگونه خدمات و اعطاء تسهیلات (نظیر وام های بانکی، بیمه، آب، برق، گاز و تلفن و . . .  به موجب ماده ۸ قانون منع فروش) به تاسیسات فاقد یا خارج از مجوز قانونی توسط دستگاه ها و سازمان های ذیربط ممنوع بوده و کلیه دستگاه ها و سازمان ها دولتی، مراجع قضایی، نیروهای مسلح، شهرداری ها و  . . مستقر در مناطق ساحلی باید هماهنگی و همکاری  لازم را در اجرای مصوبات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان،  با سازمان بنادر و دریانوردی در برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز داشته باشند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی و دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان با بیان اینکه وجود سازه‌های دریایی بدون مجوز، مشکلاتی به همراه دارد تصریح کرد: سازه‌های دریایی غیر مجاز پیامدهای سوء زیست محیطی، فرسایش و رسوب گذاری، تغییر خط ساحلی و نهایتاً  اختلال در امنیت تردد دریایی ایجاد می‌کند. 

وی همچنین با اشاره به مکاتبه اخیر  مقام عالی وزرات راه و شهرسازی به استانداران استان های ساحلی در خصوص لزوم تقویت کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل به عنوان تنها مرجع هماهنگ کننده تصمیم گیری ها در حوزه سواحل و بنادر کشور، خواستار همکاری و هماهنگی بیش از پیش دستگاه ها و ارگان های اجرایی با دبیرخانه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان شد.

آقایی در پایان ضمن تاکید بر توسعه سواحل مکران ،گفت:با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران و اطلاق "گنج عظیم" به سواحل مکران، در کنار اقدامات توسعه ای بسیار مفید دولت در سواحل از جمله توسعه و تجهیز  بندر شهید بهشتی برای نقش آفرینی منطقه ای و فرا منطقه ای، احداث ترمینال مسافری بین المللی، احداث موج شکن های مردمی بمنظور توزیع یکنواخت جمعیت در نوار ساحلی و ایجاد اشتغال پایدار و مولد و سایر طرح های توسعه ای  سرمایه گذاری در سواحل مکران ، توجه سوء استفاده کنندگان از دریا و ساحل  نیز به این سواحل زیبا و استراتژیک معطوف شده است.

آقایی اذعان داشت: دراین برهه حساس از زمان که در ابتدای راه توسعه همه جانبه سواحل مکران قرارداریم، مسئولین نظارت بر سواحل و اعضای کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان، مسئولیت خطیری را بر عهده دارند.

وی در ادامه گفت: با بهره گیری از توان و پتانسیل هماهنگ کنندگی کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان که پشتوانه آن مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی(ICZM) بوده و یکی از دستاوردهای مهم آن  تقسیم بندی و تعیین کاربری اراضی ساحلی بر اساس استعداد زمین و عوامل مختلف از جمله زیست محیطی و اقلیم دریایی است میتوان به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در بخش توسعه سواحل و دریا و توسعه ای موزون و هماهنگ دستیافت که ضمن توسعه صنعتی- اقتصادی و کسب منافع مترتب از دریا، محیط زیست و منابع آن را برای نسل های آینده حفظ و مدیریت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.