قزوین_ مشاور عالی وزیر کشور گفت: شهر امانتی است که برای مردم بوده و به‌صورت امانت به دست مدیریت شهری داده‌شده است ازاین‌رو نخستین کار مدیریت تعریف روشن از راهبرد توسعه شهری است.

نخستین کار مدیریت، تعریف روشن از راهبرد توسعه شهری است

به گزارش قدس آنلاین، همایش شورای مشورتی سیاست‌گذاری «شمس» قزوین ۱۴۰۴۴ با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد.

علی‌ عبدالعلی‌زاده مشاور عالی وزیر کشور در این مراسم اظهار کرد: در شهرهای بزرگ کشور گاه شاهد چالش‌هایی هستیم که ازجمله آن می‌توان به افزایش سطح شهر، بانک‌پذیر نبودن شهرها، مدیریت یک‌سویه شهری، نداشتن راهبرد توسعه و نداشتن مدیریت انسانی در برنامه‌ریزی شهری اشاره کرد.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تراکم جمعیت در واحد سطح درست انجام‌نشده و واگذاری زمین شهری کالبد شهرها را درهم‌ریخته است.

عبدالعلی‌زاده بیان کرد: این امر موجب گسترش افقی شهرها و افزایش هزینه شهرسازی و شهرداری شد و از سوی دیگر فاصله از شمال تا جنوب را زیاد کرد.

وی بابیان اینکه بافت فرسوده چالش جدی درراه زندگی شهری است، ابراز کرد: اگر مجتمع‌های مسکونی ساخته می‌شد بی‌شک در هزینه‌ها صرفه‌جویی بسیار می‌شد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر یک مدیریت یک‌سویه شهری در حال وقوع است، گفت: شهرداری و مردم رابطه معنی‌داری باهم ندارند و شهرداری مشارکت مردم را تنها در پول آوردن می‌داند.

 این مسئول ادامه داد: شهرداری به مردم گزارش نمی‌دهد و شفاف‌سازی لازم را ندارد همین امر موجب عدم اطمینان و اعتماد به شهرداری خواهد شد.

مشاور عالی وزیر کشور بیان کرد: این در حالی است که امام راحل و مقام معظم رهبری بر خدمت‌رسانی شفاف به مردم تأکید داشته‌اند که شرط آن دادن گزارش به مردم است.

وی بابیان اینکه یکی از آفات مدیریت یک‌سویه شهری به وجود آمدن واسطه‌گری و کاسب‌کاری است، عنوان کرد: این امر موجب می‌شود مردم برای حل مشکلات خود به واسطه‌ها روی‌آورند.

این مسئول تأکید کرد: شهر امانتی است که برای مردم بوده و به‌صورت امانت به دست مدیریت شهری داده‌شده است ازاین‌رو نخستین کار مدیر داشتن تعریف روشن از راهبرد توسعه شهری است.

عبدالعلی‌زاده عنوان کرد: راهبرد توسعه شهری به دنبال بیان این است که چگونه شهر امروز به شهر فردا خواهد رسید و از سوی دیگر نقش شهروندان دررسیدن به آینده شهر را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد توسعه پاسدار هویت شهری است لذا اگر شهروندان را در ساختن شهری قدم‌به‌قدم همراه کنیم بی‌شک در نگه‌داری و حفاظت از آن کوشا و فعال خواهیم کرد.

این مسئول با تأکید بر اینکه هر چه برای به صحنه آوردن مردم تلاش شود موفقیت‌ها هم بیشتر خواهد شد، گفت: هرگاه این اتفاق نیافتد و فاصله با مردم ایجاد شود موانع هم بیشتر خواهد شد و بین مردم و مدیریت شهری فاصله خواهد افتاد.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر شهرها با در نظر گرفتن انسان برنامه‌ریزی و مدیریت نمی‌شود چراکه انسان اسیر شهر نیست و باید به انسان اهمیت و احترام گذاشت.

وی عنوان کرد: هیچ سرمایه‌گذاری پرسودتر از آموزش نیست لذا باید همه مردم و مسئولان خرد و کلان نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

مشاور عالی وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: جامعه مدنی انسان‌محور است و برای آن ارزش قائل می‌شود لذا باید تلاش شود شهری انسانی ساخته و نمادهای آن را در فضای شهری دید تا در سایه آن آرامش حاکم شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.