شرکت داروسازی ثامن یکی از شرکت‌های بزرگ آستان قدس رضوی است که با توجه به سابقه‌ فعالیت و کسب افتخارات لازم در سال‌های اخیر جزو ۱۰ شرکت بزرگ دارویی کشور به شمار می‌رود و در حدود ۶۵ نوع محصول در بخش‌های سرم تزریقی، داروهای تزریقی، تولیدات بیوتکنولوژی و... را تولید و راهی بازار می‌کند.

تولید داروهای های‌تک در دستورکار هلدینگ سلامت آستان قدس

قدس آنلاین-شرکت داروسازی ثامن در کنار شرکت سامان داروی هشتم و شرکت یاراطب ثامن، هلدینگ سلامت و داروی آستان قدس رضوی را تشکیل می‌دهند.

فعالیت اصلی شرکت داروسازی ثامن تولید کلیه‌ محلول‌های استریل تزریقی و شست‌وشو، دیالیز صفاقی و خونی، فراورده‌های بیوتکنولوژی پپتیدهای طبیعی و نوترکیب‌ لیوفلیزه و غیر لیوفلیزه بوده و همواره تلاش نموده است با تولید دارو و ارائه‌ خدمات دارویی به جامعه‌ درمانی و بیماران، بویژه بیماران کلیوی، زندگی با نشاطی را برایشان فراهم نماید.

از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به مواردی چون ایجاد و مشارکت در تأسیس کارخانجات به منظور تهیه و تولید انواع سرم و کلیه محلول‌های تزریقی، دیالیز خونی و صفاتی، شست‌وشوی استریل و فراورده‌های لیوفلیزه، تجهیزات دارویی و پزشکی و تولید مواد اولیه مربوطه، همچنین قطعات یدکی مورد نیاز، فروش و صادرات محصولات کارخانه و کلیه اموری که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به موضوع شرکت بستگی داشته باشد، اشاره کرد.

حضور مدیرعامل این شرکت به عنوان شخصیتی علمی در نشست «بررسی بازار دارویی ایران طی ۱۳ سال گذشته با رویکرد تحلیل گروه‌های درمانی» در کنگره بین‌المللی داروسازی نوین، بهانه‌ای شد تا با او درباره افق‌های پیش روی شرکت متبوعش به بحث بنشینیم. نخستین کنگره داروسازی نوینPharmacy Updates)) از هجدهم بهمن ماه ۱۳۹۶ به مدت سه روز در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار شد.

گفت‌وگوی ما با دکتر محمد صادق مهدوی در حاشیه این نشست انجام شد.

آقای دکتر، سیاستگذاری‌های دارویی در آستان قدس رضوی به چه سمتی در حال حرکت است؟

سیاستگذاری‌های کلانی که در مباحث دارویی آستان قدس رضوی در حال شکل گیری است، در محورهای تحقیقاتی و تولید صنعتی، به سمت دانش‌بنیان شدن و همچنین شکوفایی استعدادهای موجود است. گرایش ما در تولید به سمت تولید داروهای با تکنولوژی بالا و اصطلاحاً های‌تکHigh tech)) سوق پیدا کرده است، چرا که این داروهای حیاتی برای برخی بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان، با قیمت‌های بسیار بالایی در دنیا عرضه می‌شوند و هزینه‌های فراوانی را به بیماران و جامعه تحمیل می‌کنند.

از سوی دیگر نگاه به تولید دارو در آستان قدس رضوی به شکلی فراسرزمینی در حال پیگیری است چرا که در منطقه، ایران به لحاظ دانش فنی و ظرفیت علمی بالایی که دارد و همچنین دانشگاه‌های فناور با نیروهای انسانی خلاق، همت و انگیزه فراوانی در داروسازان بویژه داروسازان جوان و مبتدی در صنعت ایجاد کرده است. امکان بهره‌مندی از این نیروهای خلاق، تشکیلات داروسازی آستان قدس رضوی را به سمت فعالیت‌ها و تولیدات فراسرزمینی کشانده است.

منظورتان از نگاه فراسرزمینی، توسعه صادرات داروست؟

بله. اما علاوه بر بحث صادرات که در آستان قدس رضوی در حال سرمایه‌گذاری بر روی آن هستیم، باید بتوانیم بخشی از توان دانشی در تولید دارو توسط جوانانمان را به کشورهای مستعد تولید ببریم.

یعنی انتقال دانش و فناوری به کشورهای دیگر؟

دقیقاً. به این دلیل که وقتی دانش از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود دریچه‌های اقتصادی کشور مبدأ به سمت کشورهای مقصد، گشوده می‌شود و علاوه بر این، می‌توان به کشورهای مسلمان و برادر خود دانشی ماندگار را منتقل کرد که امری خداپسندانه است.

از نظر شما، دانش و فناوری ما در جایگاهی هست که بتوان آن را صادر کرد؟

بله، اما در عین حال یکی دیگر از محورهای سیاستگذاری دارویی در آستان قدس رضوی به روز و کارآمدتر کردن تکنولوژی‌های موجود است. به دنبال این هستیم تا صنعت‌ها و سیستم‌های ماشینی موجود در مکان‌های دارویی آستان قدس رضوی ارتقا یافته و به روز شوند تا بتوانند گواهی‌های مصرف منطقی را دریافت کرده و همچنین به مدارک جهانی دست یافته و با این مدارک به بازارهای کشورهای مدرن راه یابند.

با توضیحات شما، حوزه‌های دارویی آستان قدس رضوی به دنبال نوآوری‌های شاخصی است.

بله. یکی از راهبردهای سیاست کلان دارویی در آستان قدس رضوی که بسیار شاخص است، خروج سیستم دارویی آستان قدس رضوی از حاکمیت شرکتی و سهامداری است تا بخش خصوصی سهام اکثریتی بگیرد. در حقیقت با توجه به اینکه تغییرات مدیریتی در سیستم‌های دولتی و شبه دولتی موجود حتی در آستان قدس رضوی در سطح مدیریت شرکتی و دولتی سبب شده تا برنامه‌ریزی‌های درازمدت اتفاق نیفتد، به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از این طریق به خدمات بیشتری دست یافت.

ورود بخش خصوصی به این حوزه چه کمکی خواهد کرد؟

با ورود بخش خصوصی، هیئت مدیره تحت نظر بخش خصوصی قرار گرفته و آستان قدس رضوی نیز به سهامداری می‌پردازد و اقلیت هیئت مدیره را در دست خواهد داشت؛ بنابراین نظارت مالی، بازرگانی و در مجموع سیستم‌های اداری- مالی و کیفیتی توسط آستان قدس رضوی صورت گرفته و با ورود نیروهای متخصص‌تر به هیئت مدیره، سرمایه‌های دیگری نیز به این حوزه ورود می‌یابند.

در حقیقت شرکت داروسازی ثامن باید آرام آرام از فضای کارخانه داری به فضای سرمایه‌گذاری تبدیل شود و نقش شتاب دهنده را برای نیروهای متخصص بومی پیدا کند؛ بنابراین برای استعدادهای موجود در جامعه فضای تولید ایجاد می‌شود و در این حالت بخش خصوصی انگیزه یافته و می‌توان به شکوفا شدن استعدادها امید داشت.

در این حالت، محصولات انحصاری این شرکت همچنان تولید خواهند شد؟

اکنون شرکت داروسازی ثامن در صنعت حضور دارد و با اجرای این سیاستگذاری‌ها هم این تشکیلات و بستر و خط تولید می‌توانند به سمت تولیدات با تکنولوژی بالا رفته و به میزان بیشتری از متخصصان مجرب بهره مند شود و این سیاست گذاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شوند.

هدف ما این است که دستگاه‌ها و دانش موجود برای تولید محصولات جدید مورد نیاز مردم با قیمت مناسب فعالیت کنند. باید اذعان کنیم که برخی از داروهای وارداتی بسیار گران قیمت بوده و هموطنانمان در این زمینه تحت فشار هستند. به نظر می‌رسد با این روش‌ها می‌توان نیازهای دارویی مردم را با قیمت بسیار ارزان‌تر از اقلام وارداتی رفع کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.