۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 589138

خودکشــی یکی از افــراد متهم به جاسوســی در روزهــای اخیر، موجی از اخبــار، گزارش ها و تحلیل های رسانه ای را درباره این فرد و عملکرد سازمان های مســئول، بخصوص دستگاه قضایی درباره دستگیری و ملاحظات نگهداری متهمان .امنیتی به راه انداخته است

اتفاق‌های امنیتی و ضرورت تحقق رسانه عدالت

قدس آنلاین-اتفاق‌های امنیتی و ضرورت تحقق رسانه عدالت
خودکشی یکی از افراد متهم به جاسوسی در روزهای اخیر، موجی از اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌ای را درباره این فرد و عملکرد سازمان‌های مسئول، بخصوص دستگاه قضایی درباره دستگیری و ملاحظات نگهداری متهمان امنیتی به راه انداخته است.
از آن جایی که خودکشی یک فرد متهم به جرم بزرگی مانند جاسوسی، بازتاب بسیار زیادی داشته است و از سوی دیگر فرصتی را برای دشمنان کشور فراهم کرده است تا با طرح انواع تهمت‌ها و ادعاهای اثبات نشده، دستگاه قضایی و سیستم امنیتی و مراقبتی کشورمان را تضعیف کنند، نمی‌توان این اخبار و تحلیل‌ها را نادیده گرفت.
در موارد اینچنینی؛ یعنی هنگامی که یک متهم به جاسوسی، اتفاقی برایش رخ می‌دهد، مثلاً موقع مواجهه انسانی یا بازدید میدانی، می‌گریزد یا در فرایند بازجویی و پس آن، اقدام به خودکشی می‌کند، بلافاصله گمانه زنی‌ها درباره حق و ناحق ماجرا و چند و چون این اتفاق آغاز می‌شود. بخشی از تحلیل‌ها و اظهارنظرها از سوی افرادی است که دغدغه حقوق بشر و رعایت حقوق شهروندان را دارند، اما جدا از اظهارنظرها و تحلیل‌های دغدغه مند، خیلی افراد، کشورها و گروه‌های سازمان یافته که یا مبدأ مأموریت فرد متهم هستند و یا منافع آن‌ها به دلیل بازداشت او و همکارانش به خطر افتاده است نیز، در میدان رسانه جولان می‌دهند و در عمل افکار عمومی را مشوش می‌سازند. با این توضیح، توجه به این موارد لازم به نظرمی رسد:
۱- پیش از طی فرایند بازجویی و کشف کامل ماجرا، برای رد یا اثبات فرضیه‌های امنیتی و ضد جاسوسی، واقعاً دست مقامات مسئول درباره شفاف سازی دقیق بسته است؛ زیرا اول موضوع با آبروی افراد و وجهه اجتماعی آن‌ها سر و کار دارد و دوم هرگونه بی دقتی در اطلاع رسانی، به لو رفتن زیر شاخه‌های شبکه جاسوسی منجر و در نهایت زحمات چند ساله سیستم مراقبتی کشور بر باد برود.
۲- با توجه به شبکه‌ای شدن رسانه‌ها در عصر کنونی، تمام وقایع روز و شب جامعه، در شهر شیشه‌ای قرار دارد و چیزی از نظرها پنهان نمی‌ماند. به همین دلیل دستگاه‌های نظارتی و قضایی، همیشه باید آمادگی واکنش سریع به هرگونه اتفاقی را در عرصه مأموریت خود داشته باشند، تا اقنای افکار عمومی صورت پذیرد و شایعه نتواند جایگزین واقعیت و حقیقت گردد؛ زیرا شایعه آن زمان مجال جولان پیدا می‌کند که اطلاعات مورد نیاز افکار عمومی، کمتر از اطلاعاتی باشد که مراجع رسمی ارائه می‌کنند.
گام اول برای حرکت به سوی این عملیات واکنش سریع، داشتن پیوست رسانه‌ای برای هرگونه اقدام قضایی و امنیتی است. این آمادگی فوری برای شفاف سازی رسانه‌ای، در خصوص بازداشت و محاکمه چهره‌های مشهور، ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.
۳- در وضعیت کنونی کشور که انواع فشارها برای اعمال نفوذ به گونه‌های مختلف، از جاسوسی و به چنگ آوردن اطلاعات محرمانه کشور توسط عوامل نفوذی گرفته تا سایر نفوذهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در حال انجام است، طبیعتاً سیستم کنترل و مراقبت کشور، قوی‌تر از هر زمانی باید عمل کند و دستگاه قضایی نیز به عنوان مرجع صلاحیت دار لازم است در عرصه مدیریت قضایی، صدور مجوزهای تعقیب و مراقبت و یا دستور بازداشت موقت و رسیدگی به پرونده مظنونان را به انجام رساند، ضرورت دارد که شفافیت دادرسی را به طور جدی مدنظر قرار دهد؛ چرا که ویژگی‌های دادرسی قضایی و الزامات قانونی آن با دادرسی رسانه‌ای متفاوت است و اگر دستگاه قضا نتواند با حضور بهنگام رسانه‌ای و شفاف سازی دقیق فرایند رسیدگی به اتهام افراد، بخصوص متهمان به جرایم بزرگ، ذهن افراد جامعه را قانع کند و با بهره مندی از انواع ابزارهای نوین، رسانه عدالت را طراحی کند، آن وقت خود در جایگاه یک متهم و محکوم قرار می‌گیرد و این محکومیت بی تردید سبب تضعیف دستگاهی می‌شود.
۴- به کارگیری چهره‌های شاخص و افراد اثرگذر جامعه از سوی سرویس‌های جاسوسی جهان برای نفوذ در کشورها و اقدام‌های جاسوسی و حتی خرابکارانه، موضوعی متداول است که پیشینه تاریخی دارد. اما گاهی بی خبری مردم از این موضوع، در مواجهه آن‌ها با بازداشت یا محاکمه چهره‌های سرشناس، آن‌ها را با ابهام و حتی سؤالات بی‌پاسخ مواجه می‌کند. به همین دلیل جزو اقتضائات اجتماعی امروز است که روابط عمومی و اطلاع رسانی سیستم امنیتی کشورمان و معاونت فرهنگی قوه قضائیه، برنامه‌ای جدی و مستمر را برای آشنایی افکار عمومی با سابقه نفوذ در نقاط حیاتی کشورها و به کارگیری عناصر اثرگذار برای این هدف، اجرا کنند. معرفی کتاب‌های خاطرات جاسوس‌های حرفه‌ای جهان و اقدام‌های ضد جاسوسی برای شناسایی و شکار جاسوس‌ها و برگزاری همایش‌های مردمی و میزگردها و گفت‌وگوهای رسانه‌ای در صداوسیما و سایر رسانه‌های کاغذی و مجازی کشور در این زمینه، گام مفید و مهمی به حساب می‌آید تا مردم بدانند که ممکن است یک عنصر نفوذی، سال‌ها در جایی، جاگیر شده باشد و به عنوان عامل دشمن، در حال انجام مأموریت ضد امنیتی خود باشد و اتفاقاً در تمام این سال‌ها، در تور دستگاه‌های کنترلگر کشور قرار داشته باشد و در بزنگاه لازم، به دام بیفتد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.