سراوان- مردم روستای نرانو مکسوخته ازتوابع شهرجالق شهرستان سراوان از نبود و کمبود امکاناتی از قبیل راه، نبودپایگاه اورژانس و همچنین عدم اجرای طرح های هادی رنج می برند.

روستای نرانوی مکسوخته توجه مسئولان را می طلبد

قدس انلاین - گروه استانها-حسین سپاهی: این چند سطرمرقومه، اندک مشکلات مردمی دور افتاده و مظلوم اما صبور ساکن نرانو مکسوخته از توابع بخش جالق شهرستان سراوان که یکی از مناطق صفر مرزی است ؛ لذا انتظار می رود با درج این گزارش مشکلات این روستا مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

روستای نرانو مکسوخته به عنوان دورافتاده ترین روستای مرزی جنوب شرق کشور به رغم برخورداری از منابع طبیعی و محدوده حساس مرزی از مشکلات و تنگناهایی رنج می برد که ضرورت دارد، مسوولین با سیاست گذاری، برنامه ریزی بهنگام و تخصیص منابع مالی، به سمت آبادانی رهنمون شود. مردم این روستا در محرومیت و نبود امکانات به سر می برند. به رغم آنکه خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی، غبار محرومیت دوران طاغوت است اما روستای فوق از قافله پیشرفت دور مانده و نیازهای مردم شریف این دیار بی پاسخ مانده است. هم اکنون مشکلات  ریز و درشت این روستا مردم شریف این خطه را با نگرانی مواجه ساخته است.

جنگیان گمشادزهی دهیار نرانو مکسوخته به خبرنگار ما گفت: روستای نرانو واقع در منطقه مکسوخته بخش جالق شهرستان سراوان با قدمت ۱۷۰سال است که بانی ان جنگی خان گمشادزهی فرزند دلمراد  با جعیتی بالغ بر ۸۰۰ نفر و ۱۸۸خانوار به مرکزیت منطقه مکسوخته بوده از لحاظ سیاسی و امنیتی و جغرافیای مناسب تر و روستای اقماری بیشتری دارد همچنین تمام ادارات دولتی نظامی و انتظامی در این روستا مستقر هستند.

وی افزود : مشکلاتی اساسی و بنیادی وجود دارد که اگر مسئولین تدبیر و امید توجه و عنایت ویژه داشته باشند موجب پیشرفت و ابادانی و عمران این روستا میگردد.

گمشادزهی بیان داشت : از انجائیکه تردد از طریق نوار مرزی دارای مشکلات مربوط به خود می باشد. دهستان مکسوخته یکی از دهستانهای مرزی و دور افتاده  می باشد که خودروهای زیادی در این مسیر تردد می کنند که حدودا ۲۵کیلومتر جاده این دهستان خاکی و خیلی خراب است که سبب استهلاک خودروها و کوفتگی رانندگان شده و این مهم  موجب گلایه مندی مردم و رانندگان شده است. پس میطلبد که مسوولین ذیصلاح نسبت به آسفالت باقیمانده این جاده اقدام و همکاری لازم معمول دارند .

دهیار نرانو می گوید: منطقه مکسوخته از سفره های اب زیر زمینی زیادی برخوردار است که حتی در آنطرف مرز در کشور پاکستان از آبهای ما که مهار نیستند پاکستانی ها کشاورزی و استفاده می کنند، جوانان و مردم این منطقه بیکار و از قشر بسیار مستضعیف هستند .مردم درخواست مجوز بهره برداری از آبهای مرزی جهت ترویج کشاورزی و کاشت نخل خرمای ربی که طی سه سال ثمر می دهند را دارند زیرا بهترین خرما در این منطقه تولید که صادرات ان به کشور همسایه سود زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی گفت : همواره در جهت توسعه روستایی ، اجرای طرح هادی یکی از مهمترین فعالیتهای ممکن به شمار رفته است و در این میان سهم روستاهای شهرستان سراوان سبب رونق بیش از پیش آنها بوده است. مردم در خواست تامین اعتبار جهت اجرای طرح هادی در روستای نرانو با بالاترین جمعیت و خانوار در منطقه مکسوخته را دارند.

جنگیان گمشادزهی دهیار نرانو افزود: به علت وزش بادهای شدید وشن های روان که موجب بسته شدن راه عابرین پیاده و همچنین نیاز به جمع اوری زباله های روستا است. مردم در خواست تخصیص یک دستگاه تراکتور و یک دستگاه کمپرسی برای دهیاری نرانو را دارند.

وی همچنین بیان داشت : برای احداث ساختمان جدید دبستان دهخدا نرانو مکسوخته که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد از سوی اموزش و پرورش اعتبار تخصیص یافته و پیمانکار ان مشخص گردیده ولی تاکنون پروژه مذکور اجرا نشده و دلیل راکد ماندن و دست روی دست گذاشتن دست اندر کاران این طرح هنوز مشخص نشده است.  

گمشادزهی گفت : روستای نرانو ۱۸۸ خانوار جمعیت دارد و فاصله ان تا شهر جالق  ۴۵ کیلومتر می باشد که ۲۵ کیلومتر ان علیرغم مکاتبات بعمل امده با مسوولین خاکی می باشد که برای بیماران راه اندازی پایگاه اورژانس و تخصیص یک دستگاه امبولانس ضروری بنظر میرسد چون گاها بیماران اورژانسی را عقب تویوتا وانت  نشانده  و جهت مداوا به درمانگاه جالق انتقال میدهیم که حال چنین بیمارانی باتوجه به فاصله نرانو تا جالق و خصوصا خاکی بودن مسیر بدتر شده است که به ناچار انها را از درمانگاه جالق به بیمارستان سراوان که فاصله ان از جالق به سراوان ۷۵ کیلومتر بوده انتقال داده ایم.

وی از مسوولین ذیربط خواستار راه اندازی پایگاه اورژانس و تخصیص یک دستگاه امبولانس برای نرانو گردید.

همچنین دهیار نرانو با توجه به رضایت مردم از برخورد و عملکرد فرماندهی هنگ مرزی سراوان و فرمانده یگان تک اوری ۱۲۹ منطقه مکسوخته که به طور شبانه روزی با جان و دل جهت امنیت و ثبات در منطقه تلاش می نمایند و همچنین دیگر نیروهای نظامی و انتظامی که صادقانه برای مرز و بوم و امنیت منطقه خدمت می کنند صمیمانه تقدیر و تشکرنمود و افزود: در شهرستان سراوان  و توابع ان  به نظر می‌رسد که نیروهای نظامی و انتظامی در انجام وظایف و تکالیف خود موفق بوده اند.

مردم محروم و مظلوم  روستا ها تکیه گاهی جزء مسئولان دلسوز به نظام ندارند. درمقابل این بی مهری ها چه بگویند؟ جزء اینکه بگویند، آقایان مسوول به داد این محرومان  برسید. 

در پایان نیز لازم است این نکته را یادآور شویم که مردم روستای نرانو  فقط و فقط از سر دین به دیار و سرزمین مادریشان، کمر همت بسته اند و با توکل به خداوند متعال در میدان عمل اماده اند تا به یاری مسئولین بشتابند و سیر آبادانی و سازندگی دیار خویش را تسریع و تسهیل بخشند. اما این انتظار را از مسئولین خدوم شهرستان ، استان و کشور دارند که آنها نیز دست همکاری و مساعدت به سوی ما دراز کنند تا موجب دلگرمی این مردم بزرگ و سرافراز شود و کام مردم به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی با این پیشرفت ها وآبادانی ها شیرین گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.