با وجود اصرار شهرداری تهران مبنی بر اجرای غیرکارشناسی طرح ترافیک عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران می گوید باید شورای حل اختلاف در مورد طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان ندارد و با این وضعیت امکان اجرای طرح فعلی هم وجود ندارد.

طرح جدید ترافیک ۹۷ لغو شد

به گزارش قدس آنلاین، ۳ ماه بیشتر از عمر مدیریت جدید شهری  نگذشته بود که خبر رسید شهرداری قرار است طرح جدید ترافیک را اجرای کند. طرحی که از همان ابتدا کارشناسان انتقادات جدی به آن داشته و آن را خام و ناپخته عنوان کردند.

با توجه به اینکه حدود ۴۰ سال از اجرای طرح ترافیک تهران می‌گذرد، ارائه طرح جدید یکی از ملزومات شهر تهران محسوب می‌شود چرا که پایتخت نسبت به گذشته توسعه و افزایش جمعیت داشته است. حال مدیریت جدید شهر تهران در اولین اقدام خود طرح جدید ترافیک را با ابهامات و مشکلات زیادی مطرح کرد.

در ابتدا مسئولان امر چراغ خاموش حرکت می‌کردند و توضیحی در این باره نمی دادند. سوالات زیادی ایجاد شد و هر روز موج انتقادات بیشتر می شد.  

در بررسی‌های اولیه طرح جدید ترافیک تهران، اعضای شورای شهر اطلاعات کافی و دقیقی در این باره نداشتند و در این خصوص برداشت‌های خود را اعلام می‌کردند که موجب سرگردانی مردم در طرح جدید ترافیک می‌شد و یکی از تذکرات آنها به مدیریت شهری این بود که چرا اطلاعات طرح در اختیار اعضای شورا قرار نگرفته است.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد: بازنگری طرح ترافیک شهر تهران در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در حال انجام است اما هنوز پیشنهادی از سوی شهرداری تهران مبنی بر مطرح شدن آن در صحن علنی شورا ارائه نشده است این در حالی است که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باید قبل ارائه لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد خود را مبنی بر تعیین وضعیت و سرنوشت طرح ترافیک سال آینده به شورای شهر ارائه کند.
علیخانی تاکید دارد که هر گونه تغییری در محدوده طرح ترافیک باید در گام نخست به تصویب شورای ترافیک برسد تا قابل ارائه در صحن علنی شورای شهر و در نهایت منجر به تصویب آن شود.  

شائبه درآمدزایی در این طرح برای شهرداری بالا گرفت و کارشناسان معتقد بودند تنها هدف شهرداری کسب پول از این طرح است.

پور سید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: با این فرمول جدید شهروندان آزادی بیشتری در ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند به همین خاطر به احتمال زیاد موضوع ثبت نام و فروش سالانه آرم ترافیک برای همیشه در تهران منتفی خواهد شد.  
وی معتقد است، که شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیک تهران به دنبال درآمد زایی بیشتر نیست و با این اقدام شاهد کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهیم بود و طرح ترافیک نیز عادلانه تر بین شهروندان توزیع می‌شود.  
معاون شهردار تهران اعتقاد دارد که با آزاد شدن طرح ترافیک همه مردم مجاز هستند که به این محدوده ورود داشته باشند اما این ورود با عوارضی همراه است که باید آن را بپردازند.

شهرداری تهران علی‌رغم ایرادهای کارشناسان به این طرح، طرح جدید ترافیک را برای تصویب به شورای ترافیک تهران ارسال کرد؛ پلیس راهور که یکی از اعضای شورا ترافیک است از همان ابتدا جزو مخالفین سر سخت این طرح بود و اعتقاد داشت که تجهیزات و امکانات لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد.  

سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت در این باره گفت که این طرح خام است و پلیس با آن مخالف است. اما نهایتا در شورای ترافیک پلیس هم با طرح جدید ترافیک موافقت کرد و این طرح برای تعیین نرخ عوارض به شورای شهر تهران ارسال شد.

مسئولان شهرداری تهران معتقدند که این طرح بار ترافیکی را کاهش می دهد. پورسیدآقایی در دفاع از این طرح به صحن شورا آمد و در این باره گفت: اجرای این طرح موجب می‌شود که ۲۰ درصد ترافیک تهران کاهش یابد و آلودگی هوا هم کمتر مشود و عدالت نیز در نحوه استفاده از طرح ترافیک جدید برای شهروندان لحاظ خواهد شد و از ۱۵ فروردین سال آینده نیز طرح ترافیک جدید اجرایی می‌شود.

شهرداری طرحی را به شورا ارائه کرده بود که فقط نرخ بود و نحوه اجرای کار پیوست نشده بود اما با تمام این معایب نهایتا عوارض ورود به محدوده ترافیک توسط اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

حال باید طرح ترافیک یک خان دیگر را هم طی می کرد و فرمانداری تهران باید مهر تایید به اجرای این طرح می زد. اما در هنگام بررسی این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران مباحثی مطرح شد و از ۹ بند طرح ترافیک به ۶ بند آن ایراد قانونی گرفته شده است.

پلیس روز گذشته به طرح جدید ترافیک دوباره واکنش نشان داد و گفت زیر ساخت های لازم برای این طرح فراهم نیست و تا زمانی که زیرساخت ها تکمیل نشود اجازه اجرای طرح داده نمی شود.

مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران نیز در مخالفت با اجرای طرح جدید ترافیک گفت:  تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت‌های طرح ترافیک جدید مانند دوربین‌های خروجی را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست و کارت‌های طرح ترافیک سال ۹۶ در سال ۹۷ هم اعتبار خواهد داشت.

در این باره محمد قانبیلی عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران گفت:  باید شورای حل اختلاف در مورد طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان ندارد.

قانبیلی معتقد است، بعضی از مواردی که در این طرح آمده است با قانون مغایرت دارد و اجحاف در حق مردم است و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران با توجه به انتقادهای فراوان کارشناسی که به این طرح بود اصرار بر انجام آن بدون توجه به زیرساخت ها داشت. حال به نظر می رسد مسئولان سایر نهادها به مشکلات این طرح پی برده و در مرحله آخر قصد دارند جلوی اجرای آن را بگیرند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.