شقاقی شهری گفت: دولت برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی یک ستاد تشکیل داد و قرار بود در این ستاد مقاوم‌سازی انجام شود. ۵ هدف دانش بنیان کردن اقتصاد، مردمی کردن آن، عدالت بنیادی، اقتصاد درون‌زا و تقویت برون گرایی از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی بود که قرار بود در این ستاد دنبال شود.

اقتصاد مقاومتی هنوز اجرایی نشده/ رشد اقتصادی ما وابسته به نفت است و ۵۰ درصد واردتمان از ۵ کشور انجام می‌شود

وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو دانشگاه خوارزمی در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دولت برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی یک ستاد تشکیل داد و قرار بود در این ستاد مقاوم‌سازی انجام شود. ۵ هدف دانش بنیان کردن اقتصاد، مردمی کردن آن، عدالت بنیادی، اقتصاد درون‌زا و تقویت برون گرایی از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی بود که قرار بود در این ستاد دنبال شود.

وی افزود: دولت برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ۱۲ برنامه کلان و ۱۲۲ تا ۱۲۴ برنامه هم در دستگاهها در نظر گرفته ولی هنوز انتظارات را برآورده نکرده است. رشد اقتصادی کشور نباید وابسته به بیرون باشد و خودمان باید رشدمان را مدیریت کنیم. متاسفانه ما همچنان شاهد این هستیم که این اتفاق نیفتاده و هرگاه قیمت نفت پایین می‌آید رشد اقتصادی کشور هم با افت رو به رو می‌شود.

این اقتصاددان عنوان کرد: سال گذشته که رشد اقتصادی ۱۲ درصدی اعلام شد، ۹ درصد آن وابسته به نفت بود. در حوزه برونگرایی هنوز ۵ درصد واردات خود را از ۵ کشورد تامین می‌کنیم و همه تخم مرغها را در یک سبد چیده‌ایم. در حوزه بهبود فضای کسب و کار و مردمی سازی اقتصاد هنوز موفقیتی حاصل نشده است. در حوزه عدالت با افزایش ضریب جینی وضعیت بدتر شده است. در حوزه اقتصاد دانش بنیان هنوز جای کار بسیار زیادی داریم. حجم صادرات ما در مقایسه یا سایر کشورها به هیچ عنوان قابل توجه نیست.

شقاقی شهری بیان کرد: شما می‌بیند که اقتصاد ما هنوز از بابت نوسانات ارزی تحت فشار است و ارزش پول ملی ما به دلیل گرانی دلار ۳۵ درصد افت کرده است. در حال حاضر کسی مخالف مقاوم سازی اقتصاد کشور نیست ولی باید با مدیریت جهادی و با سرعت و جدیت اقتصاد کشور را مدیریت کنیم.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.