تبریز - مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: امسال با اینکه فصل کاری اندکی داشتیم اما برای آسفالت‌ریزی راه‌ها و اجرای پروژه‌های راه‌سازی استان از ۸ هزار تن قیر رایگان استفاده کرده ایم.

استفاده از ۸۰۰۰ تن قیر رایگان برای آسفالت‌ریزی راه‌های استان

به گزارش قدس آنلاین، توحید اخلاقی عصر امروز شنبه در جمع مدیران این اداره کل با اشاره به اینکه سیستم روشنایی در نقاط مه گیر و دید کم آزادراه‌ها نصب می‌شود، گفت: نقاطی که در آزادراه‌ها مه گیر بوده و دید در این نقاط کم است بر اساس تأییدیه سازمان هواشناسی نصب سیستم روشنایی در این نقاط از آزادراه‌ها الزامی بوده و باید در طرح پیش‌بینی شود.

وی از شناسایی نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها، بزرگراه‌ها و آزادراه‌های آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: اکیپی متشکل از راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس‌راه آذربایجان شرقی تمامی نقاط حاده خیز استان را شناسایی کرده‌اند و این نقاط در کمیته ایمنی راه‌های کشور مصوب و ابلاغ‌شده تا به‌تدریج رفع نقاط حادثه‌خیز در دستور کار استان آذربایجان شرقی قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی یکی از نقاط حادثه خیر را تاریکی ورودی‌های شهرهای استان عنوان کرد، ابراز داشت: قطعاً برای تأمین روشنایی ورودی‌های شهرهای آذربایجان شرقی در دستور کار ما قرار گرفته و به‌زودی تاریکی ورودی شهرها خاتمه می‌دهیم.

جاده های استان باید استاندارد سازی شوند

اخلاقی با تأکید بر اینکه استانداردهای جاده‌ها این است حداقل باید خط کشی صورت گرفته باشد، گفت: تمامی مسیرهای جاده‌های اعم از روستایی و بین‌شهری باید خط کشی شده و پیچ‌ها دارای تابلو باشند و نقاطی که احتمال خروج خودرو از جاده‌ها وجود دارد باید به نیوجرسی و یا گاردریل تجهیز شوند.

وی در ادامه تخصیص قیر رایگان با توجه به کمبود منابع مالی از سوی بهترین فرصت برای آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی و جاده‌های آذربایجان شرقی است، افزود: اعتبارات تخصیص‌یافته برای سازمان‌ها د حد حرف بوده و اینکه چه میزان واقعاً تخصیص یابد جای اما و اگر دارد و گاهاً شاهد هستیم که کمتر از یک‌سوم اعتبارات تخصیص می‌یابد و تخصیص قیر رایگان از سوی دولت بهترین فرصت بود تا پروژه‌های راه‌سازی تسریع شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ادامه داد: ۵۰ درصد هزینه آسفالت‌ریزی راه‌ها را قیر به خود اختصاص می‌دهد و اختصاص قیر رایگان به استان‌ها و شهرستان‌ها بدان معنی است که دولت ۵۰ درصد هزینه آسفالت‌ریزی راه‌ها را تأمین می‌کند و در آذربایجان شرقی راه‌های روستایی که در زمان انقلاب آسفالت‌ریزی شده‌اند را مجدداً اصلاح و یا آسفالت‌ریزی می‌کنیم.

اخلاقی با اشاره به اینکه سال گذشته سهم استان آذربایجان شرقی از قیر رایگان دولت در راستای آسفالت‌ریزی راه‌های بین‌شهری و روستایی ۴۲ هزار تن بوده است، ابراز داشت: امسال با اینکه فصل کاری اندکی داشتیم اما برای آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی و اجرای پروژه‌های راه‌سازی آذربایجان شرقی از ۸ هزار تن قیر رایگان استفاده کرده‌ایم و مشکل اصلی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای استفاده از قیر رایگان ارائه تضمین‌نامه بانکی در جهت استفاده واقعی از قیر است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: متأسفانه صنایع تولید خودرو در کشور بر اساس سیاست‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی برنامه‌های خود را تنظیم نمی‌کنند در حالی که باید با برنامه‌ریزی و رعایت استانداردها در تولید خودرو و راه‌سازی باید ایمنی مردم را هر جهت تضمین و تأمین کنیم.

حاشیه‌نشینی از معضلات جدی آذربایجان شرقی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با ذکر اینکه میزان تردد خودروها در جاده‌های کشور از سال ۸۵ تا ۹۵ بیش از سه برابر افزایش‌یافته اما هیچ‌وقت ظرفیت جاده‌ها در این سال‌ها سه برابر نشده است، بیان داشت: احداث هر کیلومتر راه روستایی با تمامی الزامات و ملزومات بالای ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و در احداث بزرگراه‌ها نیز بین ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان باید هزینه صرف شود.

اخلاقی، حاشیه‌نشینی را از معضلات جدی آذربایجان شرقی و کشور عنوان کرد و یادآور شد: اگر بخواهیم مهاجرت معکوس به روستاها را تحقق یابد باید در حوزه ارائه خدمات به روستایی از قبیل راه‌سازی می‌بایست نهضتی راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص بخشی از درآمدهای حاصله از سوخت در نگهداری از راه‌ها و تضمین ایمنی نقش مؤثری می‌تواند داشته باشد در حالی که استفاده مستمر و حوادث رانندگی جاده‌ها را مستهلک‌تر می‌کند اما خسارت‌هایی که به جاده‌ها وارد می‌شود به مرتب بیشتر از آن مبلغی خواهند بو که از درآمد سوخت می‌تواند به نگهداری راه‌ها اختصاص یابد.

منبع: مهر  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.