جوین_ فرماندار شهرستان جوین اعلام کرد: اگر جاده ابریشم که شهرستانهای نیشابور، خوشاب، جوین، جغتای، گرمه و جاجرم را به استان های سمنان و گلستان وصل می کند احیاء شود رونق گردشگری و اقتصادی را تضمین می کند.

 احیاء جاده ابریشم توسعه گردشگری را تضمین می کند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فرماندار شهرستان جوین اعلام کرد: اگر جاده ابریشم که چندین شهرستان را از نظر شریانی به استانهای خراسان شمالی، گلستان، سمنان و مازندران متصل می کند، احیاء شود، صنعت گردشگری ورونق اقتصادی و اشتغازایی را برای منطقه فراهم می کند.  

حسین جمشیدی تاکید کرد: شهرستان های نیشابور، خوشاب، جوین، جغتای، جاجرم و گرمه در یک خط طولی به مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتر پیوسته به یکدیگر می باشند، اگر جاده قدیم ابریشم در این مسیر احیاء شود، قطعا رونق گردشگری، توسعه اقتصادی و در نهایت اشتغالزایی را به همراه دارد.  

وی خاطر نشان کرد:شهرستان جوین در شاهراه مواصلاتی خراسان رضوی، شمالی و گلستان قراردارد و وجود ایستگاه راه آهن سراسری تهران- مشهد که از نیشابور تا ایستگاه ابریشم در نزدیکی شاهرود حدود ۱۲ ایستگاه را شامل می شود، و ایستگاه تشکیلاتی نقاب ظرفیت خوبی جهت معرفی جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی به مسافران و گردشگران می باشد، اما متاسفانه از این ظرفیت در منطقه به علت کمبود راههای مواصلاتی به خوبی استفاده نمی شود.  

جمشیدی تاکید کرد: گردشگری امروز از سودآورترین صنایع جهان شناخته می شود، که مورد توجه ویژه کشورهای جهان قرار گرفته است، هرچند سودآوری این صنعت عمدتا بر روی جذب گردشگران خارجی متمرکز شده است، اما نمی توان از سهم گردشگران داخلی در سودآوری و توسعه منطقه ای نیز چشم پوشید.  

گردشگری ظرفیتی مغفول مانده در خطه مشاهیر خراسان رضوی

نماینده عالی دولت یاد آور شد: شهرستان جوین که به خطه مشاهیر معروف است، با داشتن چشم اندازهای طبیعی بکر، زیبا و جاذبه های تاریخی منحصر به فرد یکی از قطب های گردشگری در خراسان رضوی  به شمار می رود، که به علت واقع شدن در مسیر جاده منتهی به شهرستانهای سبزوار،  اسفراین،  جاجرم و سابقه تاریخی مانند آرامگاه مشاهیر و داشتن طبیعتی زیبا همه ساله مقصد یا استراحتگاه بسیاری از مسافران یا گردشگران واقع می شود.  

جمشیدی گفت: وجود آثار تاریخی در شهرستان مثل آق قلعه که  دارای قدمت تاریخی همانند سلطانیه زنجان است، و آثار دیگر تاریخی مانند قوج تپه در سطح شهرستان جوین نشان از قدمت هزاران ساله دارد، ولی در حال حاضر از دید مسئولین مغفول مانده است،  اکنون که فرصت اندکی تا آغاز سال نو و زمان مسافرت های گردشی و زیارتی باقی مانده، گردشگران را برای بازدید آثار مهم تاریخی به این شهرستان دعوت می کنم.  

احیای جاده ابریشم گردشگران را جذب می کند

 رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جوین گفت: جوین در راههای مواصلاتی موجود  یک نقطه کور محسوب می شود، اما  ما برنامه هایی برای توسعه گردشگری شهرستان جوین داریم.  
محسن سلاطینی تاکید کرد: اگر جاده ابریشم احیاء شود،  آثار تاریخی مهم شهرستان جوین گردشگران را مجذوب آثار تاریخی خود خواهد کرد، که بعضی از آثار تاریخی شامل معین الدین جوینی در روستای انداده  مقبره استاد حمویه و غیره می باشد.  
وی ادامه داد: انجام این امور مرمتی  و برگزاری همایش ها و معرفی آثار بستگی به میزان بودجه دارد،  وما از ۱۰۰ درصد بودجه ای که اختصاص داده می شود، استفاده بهینه می کنیم.  

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری جوین در خصوص شهر تاریخی  آق قلعه گفت: این مکان جزء آثار بسیار ارزشمند است، اما مثل آثار سلطانیه زنجان مورد توجه قرار نگرفته است.  

وعده های داده شده  عملی نشد

سلاطینی اظهار داشت: رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در سفری که به این شهرستان داشتند، قول دادند، که در این شهر تاریخی پژوهشکده ای ایجاد شود، که متاسفانه عملی نشد.  

وی افزود: تا کنون ۳ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال به انضمام کمک های مردمی جهت مرمت آق قلعه هزینه شده است.  

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری جوین  یادآور شد: نزدیک به ۸۰ اثرتاریخی در سطح شهرستان داریم،  که از این تعداد ۱۲ اثر آن در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.  

حفاری های غیرمجاز آسیب های جبران ناپذیری به آثار تاریخی وارد می کند

سلاطینی با اشاره به حفاری های غیرمجازی که در برخی از اماکن  تاریخی توسط افراد سود جو انجام می گیرد، گفت: توهمات بعضی از افراد در خصوص وجود دفینه های با ارزش در این اماکن و همچنین نبود شناخت کافی از فرهنگ باعث شده، تا بعضی از افراد سود جو اقدام به حفاری کنند.  

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری جوین  افزود: این اقدامات تخریب گرانه  تنها خیانت به آثار تاریخی محسوب نمی شود، بلکه خیانت به کشور  و ملت  به حساب می آید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.