اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از کشف بقایای معماری پیش از تاریخ احداث بازار اراک در سرای مسگرها خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این کشف، اظهار نظر دقیق تر پس از کارشناسی تکمیلی اطلاع رسانی می شود.

کشف بقایای معماری پیش از تاریخ احداث بازار اراک در سرای مسگرها

 به گزارش قدس انلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان،  مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی ،سیدمحمد حسینی اظهار کرد: در پی انجام عملیات احداث کانال تأسیسات در سرای وکیل (مسگرها) بازار اراک، بقایای دو ستون و یک طاق آجری به دست آمده است.

حسینی افزود: ارتفاع این دو ستون حداکثر دو متر است و عرض یکی از ستون ها ۸۶ سانتیمتر و عرض دیگری ۵۴ سانتی متر است که به فاصله ۹۰ سانتیمتر از یکدیگر احداث شده اند. طاق آجری کشف شده نیز در زیر ورودی فعلی سرای مسگر ها قرار دارد.

وی  در ادامه گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته در خصوص ویژگی های مصالح عناصر معماری فوق بویژه ابعاد و اندازه آجرها، به نظر می رسد قدمت سازه های معماری مذکور به قبل از زمان احداث بازار اراک و سرای مسگرها باز گردد، اما با توجه به اهمیت این کشف، اظهار نظر دقیق تر بعد از بررسی های کارشناسی تر و تحقیقات عمیق تر قابل انجام است.

همچنین تعداد قابل توجهی کاشی و قطعات سفال های ساده و لعابدار در این قسمت کشف شده که همگی آنها در دست مطالعه و بررسی در خصوص قدمت و گونه شناسی است.

گفتنی است، در سال جاری بازار اراک از ۵ جبهه توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی مورد مرمت قرار گرفته که سرای مسگرها یکی از جبهه های ثابت مرمت اصولی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.