روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در جوابیه‌ای به تیتر مصاحبه تفصیلی روزنامه قدس با دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با عنوان «چراغ سبز دولت به سود بانکی ۲۵ درصد» واکنش نشان داده و آن را استنباط اشتباه شورای سردبیری این روزنامه از متن مصاحبه عنوان کرده است.

واکنش دولت به ماجرای سود بانکی ۲۵ درصدی و پاسخ "قدس"

قدس آنلاین-روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در جوابیه‌ای به تیتر مصاحبه تفصیلی روزنامه قدس با دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با عنوان «چراغ سبز دولت به سود بانکی ۲۵ درصد» واکنش نشان داده و آن را استنباط اشتباه شورای سردبیری این روزنامه از متن مصاحبه عنوان کرده است.
در این جوابیه آمده است: تأکید می‌گردد دولت هیچ گونه تصمیم جدیدی برای تغییر سود سپرده‌های بانکی اتخاذ نکرده و هرگونه تغییر در تصمیمات قبلی از سوی مراجع ذیربط و بانک مرکزی اطلاع رسانی خواهد شد.
در این باره لازم به یادآوری است که نه در تیتر انتخابی و نه در متن مصاحبه، ادعایی در مورد تصمیم دولت برای تغییر نرخ سود بانکی از سوی روزنامه قدس و البته معاون رئیس جمهور مطرح نشده است و چنین برداشتی از تیتر انتخاب شده توسط روابط عمومی این سازمان، نادرست است.
قضاوت در این باره البته در وهله نخست با خوانندگان و مخاطبان است، اما لازم به توضیح است که اشاره تیتر روزنامه قدس به موضوع عدم رعایت سقف قانونی و تعیین شده نرخ سود سپرده بانکی از سوی بانک‌های خصوصی و دولتی است که سبب می‌شود در شرایط خاص، مثل وضع موجود در بازار ارز، تصمیمات و راهکارهای دولت و بانک مرکزی برای مقابله و مهار نابسامانی‌ها با چالش‌ها و موانعی روبه رو شوند.
در متن مصاحبه نیز دکتر نوبخت در پاسخ به این پرسش که «در طرح اخیر بانک مرکزی، سود ۲۰ درصد در نظر گرفته شده و این در حالی است که در عمل، بانک‌ها مصوبه ۱۵ درصدی نرخ سود بانکی را رعایت نمی‌کنند و با ترفندهای مختلف حتی بانک‌های دولتی هم همچنان سود ۲۰ درصد را به سپرده‌ها می‌دهند. از سوی دیگر، تنها در چند هفته اخیر ارزش پولی که در دست مردم بوده به نسبت ارز بیش از ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است. در این شرایط طرح بانک مرکزی می‌تواند رغبتی در مردم ایجاد کند؟» گفته است: «من فکر نمی‌کنم پرداخت سود به صورت عام در بانک‌ها بیش از ۱۵ درصد باشد و رسماً بانک‌ها سود بالاتر بدهند.»
نوبخت در ادامه در جواب این پرسش که «برخی بانک‌های دولتی مشروط بر اینکه میزان سپرده مردم از رقم معینی بالاتر باشد، حتی به حساب روزشمار هم سود نزدیک به ۲۰ درصد می‌دهند»، تأکید کرده‌است: «پس اجازه دهید به شکل دیگری هم به شما پاسخ بدهم. وقتی بانک‌ها با سقف سود ۱۶ درصدی، هنوز هم به مردم ۲۰ درصد سود می‌دهند، پس این احتمال هم وجود دارد که سود ۲۰ درصد رسمی را هم بکنند ۲۵ درصد. می‌شود همین که ما می‌خواهیم!. بالاخره چهار درصد را رسماً پذیرفته‌ایم و باز هم ممکن است این اتفاق بیفتد.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه در این بخش از مصاحبه به این موضوع اشاره کرده‌است که «اگر بانک‌ها سقف مصوب سود بانکی را در شرایط قبل رعایت نکرده‌اند، باز هم احتمال دارد این اتفاق در مورد سقف ۲۰ درصدی طرح جدید بانک مرکزی برای اوراق سپرده ریالی هم رخ دهد که تصریح کرده‌ است: می‌شود همان که ما می‌خواهیم.»
اما دولت چه می‌خواهد؟ اینکه سرمایه مردم به جای سرازیر شدن به یک بازار پر ریسک مثل ارز، به شبکه بانکی بیاید و در خدمت برنامه‌های توسعه کشور قرار گیرد. بدیهی است این اتفاق با جذاب شدن سرمایه‌گذاری در این بخش صورت می‌گیرد.
تیتر انتخابی قدس به همین موضوع اشاره دارد و دال بر این نیست که دولت رسماً تصمیم برای افزایش نرخ سود بانکی به ۲۵ درصد دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.