روز گذشته در جلسه یارانه‌ای مجلس یکی از مباحث مهمی که مورد بررسی قرار گرفت موضوع تبصره ۱۴ لایحه بودجه بود که در این راستا، دولت و نمایندگان با پیشنهاد افزایش اعتبار یارانه‌ نقدی و غیرنقدی خانوار از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها و سهم تولید مخالفت کردند و این بحث رأی نیاورد.

مجلس توپ حذف یارانه ها را به زمین دولت انداخت

قدس آنلاین- روز گذشته در جلسه یارانه‌ای مجلس یکی از مباحث مهمی که مورد بررسی قرار گرفت موضوع تبصره ۱۴ لایحه بودجه بود که در این راستا، دولت و نمایندگان با پیشنهاد افزایش اعتبار یارانه‌ نقدی و غیرنقدی خانوار از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها و سهم تولید مخالفت کردند و این بحث رأی نیاورد.

بر اساس تبصره ۱۴ بودجه ۹۷ کل کشور دولت مخیر است با ۳۰ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۲۵ میلیون نفر را از قطار یارانه بگیران حذف کند یا آنکه با مجوزی که از مجلس گرفته راه فعلی را در تخصیص یارانه ادامه دهد. این مصوبه درحالی است که اکنون نه خبراز حذف یارانه ۳۳میلیون نفری خبری است و نه عدم حذف یارانه افراد در سال آینده قطعی است درمجموع با رویکرد جدید مجلسی‌ها دولت می‌تواند یارانه ۲۳ میلیون راحذف کند و یا با جابه جایی ردیف‌ها در تبصره همچنان به ۷۶ میلیون نفر یارانه پرداخت کند.

روز گذشته و براساس پیشنهاد حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس، افزایش اعتبار یارانه‌های نقدی و غیرنقدی از ۳۰ هزار میلیارد تومان تا ۴۱ هزار میلیارد تومان در صورت افزایش درآمدهای این جدول بلامانع است که با مخالفت دولتی‌ها و مجلسی‌ها رأی نیاورد.

در مجموع دولت و نمایندگان با پیشنهاد افزایش اعتبار یارانه‌ نقدی و غیرنقدی خانوار از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها و سهم تولید مخالفت کردند و این بحث رأی نیاورد.

دولت در لایحه بودجه ۹۷ پیشنهاد پرداخت ۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی را به مجلس ارائه کرد که در آن بالغ بر ۳۰ میلیون نفر غیر نیازمند و ثروتمند یارانه‌بگیر بایستی حذف می‌شدند، اما بنا به دلایل و ملاحظات سیاسی و انتخاباتی، این رویکرد تحت‌الشعاع قرار گرفت و با مخالفت شدید نمایندگان روبه رو شد تا جایی که کمیسیون تلفیق بودجه رقم یارانه نقدی را از ۲۳ به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

درعین‌حال برای پوشش کامل افراد یارانه‌بگیر یعنی چیزی حدود ۷۶ میلیون نفر این امکان را برای دولت پیش‌بینی کرده تا سقف ۴۱ هزار میلیارد تومان از محل جابه‌جایی ردیف‌ها در این تبصره بتواند یارانه نقدی را به خانوار پرداخت کند. علاوه‌بر این دولت اختیار دارد بر اساس برقراری آزمون وسع، ثروتمندان یارانه‌بگیر را از قطار یارانه‌بگیران پیاده کند.

*بودجه ۳۰ هزارمیلییاردی یارانه نقدی

در این زمینه یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که عددی که دولت سال جاری برای پرداخت یارانه در نظر گرفته بود ۳۳هزار و۵۰۰میلیارد تومان بود، اظهارداشت: دولت یارانه‌ای که برای سال ۹۷درنظر گرفته بود ۳۰هزار میلیارد تومان بود که اگر دولت بتواند محل این ۳۵۰۰ میلیارد تومان تفاوت بودجه یارانه‌ها را از محل حذف افراد پردرآمد انجام دهد مشکلی به وجود نمی‌آید.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که دولت در تعیین مصداق‌های حذف واجرای آن دچار مشکل شود که این مسئله در حق محرومان واقشار متوسط اجحاف خواهد بود.   

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که عدد ۴۱هزار میلیارد تومان یارانه به ۳۰هزار میلیارد تومان در سال ۹۷کاهش یابد، از ۷۵میلیون مشمول دریافت یارانه حدود ۲۰میلیون نفر حذف خواهند شد که به نظرما از این تعداد به طور قطع افرادی وجود دارند که پردرآمد نبوده و مستحق حذف یارانه نیستند که به همین دلیل به این مسئله رأی ندادیم ومخالف آن هستیم و باید یک بار دیگر این کاهش بودجه یارانه‌ها در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که بر اساس گزارش دیوان محاسبات، دولت تا پایان سال ۱۰۲هزار میلیارد تومان وسال ۹۷حدود ۱۱۰هزار میلیارد تومان درآمد از هدفمندی خواهد داشت که حتی توان پرداخت یارانه بیشتر را هم دارد، گفت: این مسئله نشان می‌دهد که فشاری روی دولت نیست وبا توجه به افزایش درآمدها دولت می‌تواند مبلغ یارانه را هم افزایش دهد که پیشنهاد ما افزایش یارانه تا ۱۰۰هزار تومان به ازای هر نفربود که البته دولت مخالف این موضوع است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هم با اشاره به ‌تصویب نشدن پیشنهاد افزایش منابع پرداخت یارانه‌های نقدی گفت: سال آینده ۲۳میلیون نفر از صف دریافت یارانه حذف خواهند شد.

جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در خصوص هدفمندی و پرداخت نقدی یارانه‌ها گفت: پیشنهاد افزایش ۱۰هزار میلیارد تومانی پرداخت نقدی یارانه‌ها از سوی آقای حاجی‌بابایی مطرح شد، اما نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

کوچکی‌نژاد ادامه داد، این پیشنهاد به‌دنبال افزایش رقم پرداخت یارانه نقدی به ۴۰هزار میلیارد تومان بود که محل تأمین آن از افزایش میزان فروش حامل‌های انرژی و سایر روش‌ها بود، به این معنا که به‌عنوان مثال در سال آینده از محل افزایش فروش بنزین روزانه از ۷۰میلیون لیتر به ۸۰میلیون لیتر درآمد اضافی صرف پرداخت یارانه نقدی و جلوگیری از حذف یارانه‌بگیران شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: از آنجا که پیش‌بینی می‌شد این پیشنهاد در سال آینده محقق نشود با آن مخالفت شد.

وی افزود: در مصوبه کمیسیون تلفیق پیشنهاد پرداخت نقدی ۲۳هزار میلیارد تومانی دولت به ۳۰هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. با پیشنهاد دولت ۳۳میلیون نفر در سال آینده از صف دریافت یارانه حذف می‌شدند، اما با مصوبه جدید ۲۳میلیون نفر حذف می‌شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.