یزد - معاون استاندار یزد گفت: همه دستگاه‌ها باید توجه‌شان را به تغییر شرایط فرهنگی مناطق حاشیه‌ای معطوف کنند و در این خصوص کتابخانه‌ها نقش اساسی و مهمی دارند و می‌توانند مأمنی برای مردم، کودکان و جوانان این مناطق باشند و بستر لازم را برای توسعه فرهنگی مناطق حاشیه‌ای فراهم کنند.

دستگاه‌ها باید توجهشان را به تغییر شرایط فرهنگی مناطق حاشیه‌ای معطوف کنند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، محمد علی طالبی درآیین بازگشایی کتابخانه عمومی علامه جعفری یزد در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: باید به معضلات فرهنگی مناطق حاشیه‌ای شهر، توجه ویژه ای صورت بگیرد و کتابخانه‌ها مأمن فرهنگی در مناطق ویژه و حاشیه‌ای شهر هستند و می‌توانند بستر لازم را برای توسعه فرهنگی این مناطق فراهم کنند.

وی با بیان اینکه درمناطق حاشیه‌ای شهر، مباحث فرهنگی جزو مسائل زیرساختی محسوب می‌شود، افزود: بسیاری از مشکلات دیگری که در مناطق حاشیه شهر رخ می‌دهد، ریشه فرهنگی دارد و با حل معضلات فرهنگی این مناطق، سایر مشکلات نیز به خودی خود حل می‌شود.

طالبی تصریح کرد: منطقه حسن‌آباد یکی از مناطقی است که به لحاظ ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی موردغفلت قرار گرفته و شرایط در این نقطه از شهر یزد به گونه‌ای است که اقدامات ریشه‌دار فرهنگی نظیر کتابخانه‌سازی و جذب مردم به کتاب و مطالعه جزو واجبات است.

معاون استاندار یزد با بیان اینکه درمناطقی همچون حسن‌آباد باید بحث حضور و سکونت اتباع بیگانه راجدی گرفت گفت: یکی از راه‌های ساماندهی فرهنگی اتباع بیگانه این مناطق، ترغیب آنان به حضور در کتابخانه و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی کابخانه‌ها است که این امر باعث رشد فرهنگی و ارتقای اجتماعی آنان می‌شود.

تجهیر، بهسازی و زیباسازی فضای کتابخانه‌های استان در اولویت است 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز با تشکر ازحمایت ویژه معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی بیان داشت: یکی از اقداماتی که از سه سال گذشته در دستور کار اداره کل کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته، تجهیر، بهسازی و زیباسازی فضای کتابخانه‌های استان بوده است.

رقیه دوست فاطمی‌ها افزود: بهسازی وتجهیز کتابخانه عمومی علامه جعفری درمنطقه حسن‌آباد نیز در همین راستا صورت گرفته است، چراکه این کتابخانه فضای فیزیکی مطلوب و جذابی نداشت و مراجعان نیز رغبت زیادی برای استفاده از این کتابخانه نداشتند.

وی با تشکراز پیگیری‌های رئیس و کارشناسان اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد برای بهسازی کتابخانه‌های غیراستاندارد، گفت: عملیات بهسازی کتابخانه عمومی علامه جعفری یزد در ابتدای سال جاری آغاز شد و پس از صرف مبلغ ۹۲۰ میلیون ریال برای بهسازی و زیباسازی آن، پایان یافت و در مرحله پایانی نیز مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال نیز صرف تجهیز آن شد.

این مسئول بهسازی این کتابخانه را درراستای مصوبات کارگروه ارتقای اجتماعی فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان دانست و افزود: از دیگر مناطقی که نیاز مبرم به کتابخانه و افزایش فضاهای کتابخانه‌ای دارد، منطقه اسکان و محله آزادشهر یزد است که به دلیل بافت شهری فشرده و تراکم جمعیتی، توسعه کتابخانه‌ها در این مناطق احساس می‌شود.

یزد یکی از دو نامزد نهایی عنوان «پایتخت کتاب ایران»

 شهردار یزد هم  در این مراسم توسعه کتابخانه‌ها را یکی از شاخص‌های مهم شهر پایدار و دانش‌محور دانست و اظهار داشت: در سال جاری شهر یزد به عنوان یکی از دو نامزد نهایی عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شده و امیدواریم با اجرای برنامه‌ای فرهنگی متنوع و همدلی همه دستگاه‌های ذیربط، شهر یزد بتواند به این افتخار دست یابد.

مهدی جمالی‌نژاد تصریح کرد: همه دستگاه‌های‌ فرهنگی و اثرگذار در حوزه مدیریت شهری باید تلاش کنند کتابخانه‌ها را به جایگاه شایسته و درخور آن‌ها برسانند.

در ایتدای آیین بازگشایی کتابخانه عمومی جعفری یزد که به همراه نشست «کارگروه ارتقای اجتماعی فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان» برگزار شد، مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد گزارشی از اجرای مصوبات جلسات پیشین این کارگروه ارائه کرد.

وی برگزاری جلسه این کارگروه در کتابخانه علامه جعفری را به دلیل قرار داشتن این کتابخانه در منطقه ویژه حسن‌آباد یزد دانست و خاطرنشان گفت: یکی از تصمیمات جلسات پیشین کارگروه، بهسازی کتابخانه‌های موجود در مناطق حاشیه شهر بوده است که با پیگیری مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، هم‌اکنون شاهد بهسازی کتابخانه علامه جعفری در منطقه حسن‌آباد هستیم و امیدواریم در سایر منطقه ویژه شهری نیز توسعه کتابخانه‌ها مورد توجه اعضای کارگروه قرار گیرد.

لازم به ذکر است که کتابخانه عمومی علامه جعفری یزد در ابتدای سال ۹۶ با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۲ میلیون تومان تجهیز و بهسازی شد. این کتابخانه در منطقه حسن‌آباد یزد واقع است و ۵۰۰ نفر عضو فعال دارد.

اعضای کارگروه ارتقای اجتماعی فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان همچنین از کتابخانه سیّار دفتر موقوفات یزد و کرمان آستان قدس رضوی که در مناطق حاشیه‌ای شهر یزد فعالیت دارد، دیدن کردند.

به گفته مسئول این کتابخانه، تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر از ساکنان منطقه اسکان یزد به عضویت این کتابخانه درآمده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.