اهواز_استان خوزستان بعد از سپری کردن روزهای گرد و خاکی، به باران رسید.

جدال باران و خاک در خوزستان!

قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی؛ شامگاه پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه؛ خداوند، باران را به مردم خوزستان هدیه داد تا گرد کانون های ریزگردی که تا کنون در حال فعالیت بودند را بشوید اما چیزی نگذشت که باز هم خاک به جدال با  باران آمد و مردم خوزستان در خانه ها حبس شدند.

امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه مردم خوزستان هنوز نفسی تازه نکرده اند که شاهد اعلام خبر از سوی مدیرکل سازمان هواشناسی خوزستان مبنی بر وجود باران های تندرو بودیم.

اثرات ۱۰ خشکسالی همین اقلیمی است

کوروش بهادری می گوید: زمانی که ابرهای سیبری در آسمان  همراه با وزش باد نسبتاً شدید هستند، این حرکت را باران های تندرو می گویند.

او با اشاره به سرعت باد بالای ۵۰ کیلومتر امروز در اهواز ادامه می دهد: این سرعت وزش باد به گونه ای بود که دید را به صورت موقت به ۸۰۰ متر  رسانده بود، البته در حال حاضر وضع کمی بهتر است. 

بهادری با بیان اینکه در شهرستان های آبادان و امیدیه چنین اتفاقی افتاده، از آغاز باران آن ها اواخر امشب خبر می دهد و می افزاید: شهرستان های ایذه، دهدز در شمال استان، بارش های بسیار خوبی داشتند، و احتمال بارش بالاتر از ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر را هم داریم.

این مقام مسئول بابیان اینکه  باید بپذیریم در استانی زندگی می کنیم که بیش از ۴۰۰ هزار هکتار زمین های مستعد گرد و غبار وجود دارد، ادامه می دهد: علیرغم همه تلاش‌هایی که از سوی دولت در حال انجام است، اما  برای نشان دادن اثرات این تلاش ها نیاز به زمان است. 

مدیرکل هواشناسی خوزستان اذعان می کند: پیش بینی این است که طی ۳ تا ۴ سال آینده باید انتظار نتیجه  را داشته باشیم به هر حال گرد و غبار و وزش بادهای شدید جزو زندگی و طبیعت استان خوزستان است و هیچ کسی نمی تواند مانع آن شود.

بهادری تصریح می کند: اعتقاد این است که اصحاب رسانه این موضوع را برای مردم تبیین کنند که آثار ۱۰ سال خشکسالی در کشور و استان خوزستان پیامدش همین اقلیمی است که اکنون داریم.

بهادری با تاکید بر اینکه تنها در خوزستان هوا این چنین نیست، اظهار می کند: روز گذشته در عربستان، شهر ریاض بر اثر گرد و غبار تعطیل شد و امروز نیز مدارس کشور کویت به خاطر گرد و غبار به تعطیلی کشیده شد، همچنین در چین چنین اتفاقی رخ داده است، پس این موضوع در تمام دنیا وجود دارد، ما باید خویشتن‌دار باشیم، دولت در حال تلاش است که مشکلات را برطرف کند.

تعطیلی مدارس ۴شهرستان خوزستان

مدیریت بحران استانداری خوزستان هم درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه های چهار شهرستان خوزستان می گوید: نوبت بعد از ظهر امروز مدارس شهرستان های آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر تعطیل اعلام شد.

کیامرث حاجی زاده عنوان می کند: علت این تعطیلی، شدت یافتن توده گرد و غبار از کانون های خارجی است. همچنین ساعت پایان کار ادارات نیز دراین چهار شهر ساعت ۱۳ است.

او با اشاره به اخطاریه شماره ۷ مورخ ۲۹ بهمن  مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و خاک هواشناسی خوزستان اظهار می کند: به علت وزش بادهای قابل ملاحظه و شدید و ورود گرد و خاک از کشور کویت، شاهد کاهش شدید دید افقی از اواسط امروز در مناطق جنوب غربی و جنوبی شهارهای استان مانند آبادان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر خواهیم بود که تا اواخر وقت ماندگاری خواهد داشت.

غلظت غبار در شهرهای خوزستان ۱۰ میکرون

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هم میزان غلظت غبار ساعت۱۲ امروز را۱۰میکرون در شهرهای آبادان ۳۱۰۴، اهواز ۵۷۱، امیدیه۵۶، اندیمشک۴۴، بندر امام۱۷۳، حمیدیه ۳۵۴، دزفول ۵۱، رامشیر ۱۰۰، ماهشهر ۱۱۷، هندیجان ۹۵ ، شوش ۱۶۰، سوسنگرد ۲۱۰، شادگان ۳۴۷ میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد.

شهرستان اهواز دچار قطعی برق نیست 

سخنگوی شرکت برق اهواز با اشاره به اینکه تمامی کارکنان شرکت توزیع نیروی برق اهواز قبل، حین و بعد از گرد و غبار اقدام به شستشوی تجهیزات شبکه کردند.

علیرضا شکر خدایی اظهار می کند: لازم به ذکراست:  در راستای پایداری شبکه برق تا کنون ۳۰۷۸ کیلومتر از خطوط برق دار  فشار متوسط در شهرستان اهواز بوسیله آب مقطر شستشو شده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر هیچ یک از نقاط شهرستان اهواز دچار قطعی برق نیست، ادامه داد: اما بر اثر وزش باد شدید بصورت پراکنده بعضا شاهد فالت گذرا روی برخی خطوط فشار متوسط بودیم که در دقایق اولیه روشن شده اند.

امیدواریم که تلاش های دولت در راستای رفع مشکل ریزگردها، به گونه ای اثرگذار باشد که به جای باران، اینگونه گرد و خاک بر سر و روی مردم استان ولان ندهد و کمی در خدمات دهی دولت تسریع ایجاد شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.