رئیس شورای شهر تهران معتقد است که در حوزه فرهنگی کاری نکردیم حداقل خوب است برای اموات کاری بکنیم.

برای فرهنگ کاری نکردیم ؛ لااقل برای اموات کار کنیم

به گزارش قدس آنلاین، در چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران پیشنهاد احیا و مرمت آرامستان‌های تاریخی با اختصاص ۲ میلیارد تومان رأی آورد.

در ادامه جلسه اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد دادند که از ردیف مدیریت و ساماندهی آرامستان‌ها مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اختصاص دادند که با اکثریت آراء به تصویب رسید.

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت:‌ در حوزه فرهنگی کاری نکردیم حداقل خوب است برای اموات کاری بکنیم.

تخریب همچنان در امام زاده عبدالله ادامه دارد

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در مورد مجموعه آرامستان امامزاده عبدالله شهرری به سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مجموعه آرامستان امامزاده عبدالله شهرری یکی از مهمترین اماکن تاریخی دارای ارزش میراثی کشور است که معماری به کار گرفته شده در آن به دوره صفویه و قاجاریه برمی‌گردد.

وی افزود: این آرامستان که خانه ابدی بزرگان عرصه علم و ادب، رجال سیاسی و سه تن از شهدای ۱۶ آذر است، چهاردهم اردیبهشت ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۱۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

خلیل آبادی ادامه داد: دکتر شهیدی، دکتر سحابی، قبر اولیه نیمایوشیج، وحید دستگردی و عباس مسعودی موسس روزنامه اطلاعات از جمله آرام‌گرفتگان این گورستان تاریخی هستند.

وی یاد آور شد: طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم که اداره اوقاف شهرستان ری بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی شهرری، بدون انجام بررسی تخصصی کارشناسان این اداره و به بهانه بازپیرایی اقدام به تخریب سطح قابل توجهی از گورستان کرده‌اند که منجر به از بین رفتن تعداد زیادی از قبور که برخی واجد ارزش میراثی بود، شده است.

وی افزود: با انتشار این خبر و بازدید کارشناسان کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران، ری و تجریش و پیگیری‌های اینجانب از مسئولان امر در شهرستان ری قرار بر این شد که با شکایت صورت گرفته از سوی اداره میراث شهرستان ری و حکم صادر شده معاون دادستان شهرستان مبنی بر توقف هرگونه عملیات عمرانی این موضوع زمان بیشتری برای بررسی داشته باشد.

خلیل آبادی بیان داشت: ولی در روزهای گذشته اداره اوقاف شهرستان ری مجددا بدون توجه به حکم قضایی همانطور که در تصویر مشخص است، دربخش قابل توجهی از محوطه‌ای که ثبت ملی شده است برخلاف مُرِّ قانون مجازات اسلامی در مواد ۵۵۸ و ۵۶۰، اقدام به عملیات عمرانی کرده است.

وی افزود: به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر و مسئول کمیته میراث فرهنگی و گردشگری که متاسفانه طی چند روز گذشته در همین رابطه مورد بی مهری و گزارش خلاف واقع برخی افرادِ مدعی این امور شدم که در جای خودش قابل پیگیری خواهد بود، اکنون و از این تریبون پارلمان محلی، به مسئولان سازمان اوقاف جمهوری اسلامی ایران تذکر می‌دهم.

وی یاد آور شد: چرا که باید نسبت به عملکرد اشتباه اداره‌ کل تابع خود در مورد زیر پا گذاشتن متن صریح قانون پاسخگو باشند و هرچه سریعتر درصدد جبران برآیند.

خلیل آبادی بیان داشت:چراکه بنا به حکم قانون انجام هرگونه عملیات عمرانی در آرامستان مذکور بدون نظارت اداره میراث فرهنگی جرم محسوب می‌شود‌.

وی افزود: ضمنا از سازمان میراث فرهنگی خواستار انجام وظایف و ماموریت های خود در پیشگیری از آسیب رسیدن به اماکن تاریخی و میراثی تحت پوشش خود در خصوص مراقبت از اماکن ثبت ملی شده هستم و درخواست دارم این موضوع را جدی‌تر بگیرد تا شاهد تکرار این حوادث تلخ فرهنگی نباشیم.

رد طرح ترافیک در فرمانداری

همچنین در جلسه امروز بررسی اعتراض فرمانداری تهران به بعضی از موارد طرح ترافیک جدید تهران مورد بررسی قرار گرفت.

مرتضی الویری در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: هنگامی که موضوع بودجه در صحن شورا مطرح می‌شود هیچ موضوع دیگری نباید قبل از بودجه مطرح شود و موجب شود که بررسی بودجه سال ۹۷ متوقف شود. 

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش در پاسخ به این تذکر، گفت: دستور جلسه از ابتدا به همین سبک نوشته شده بود اگر اعتراضی وارد بوده باید زودتر آن را اعلام می‌کردید. پس اعتراض وارد نیست.

شرایط سختی در مدیریت شهری داریم 

همچنین رئیس شورای شهر تهران در ادامه جلسه گفت: نکته ای که اشاره به آن لازم است، ضرورت توجه به آسیبهایی است که از تضعیف و تزلزل در مدیریت شهری به همه جامعه و شهروندان وارد می شود.


وی ادامه داد: اکنون که حدود شش ماه از آغاز مسئولیت شهردار تهران می گذرد، نه شورای شهر و نه شهردار، منکر وجود ضعف و کاستی و نواقص در اداره شهر نیستند.

وی افزود: اما باید توجه کرد که مسیر برطرف کردن این نواقص و کاستی ها، تقویت و حمایت بیشتر از مدیریت شهری است نه تضعیف و متزلزل کردن آن.

رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: خاضعانه ازهمه جریانات سیاسی و رسانه ها می خواهم با توجه به شرایط دشوار فعلی شهرداری که با کمبود نقدینگی و مشکلات جدی مواجه است، از هرگونه شایعه سازی و تضعیف و متزلزل نمودن مدیریت شهری بپرهیزند.

هاشمی افزود: البته این به معنای نادیده گرفتن مشکلات و نواقص نیست، بلکه تبدیل رویکرد مخرب و شایعه ساز به انتقاد سازنده و ارائه پیشنهادهای مفید جهت بهبود وضعیت شهر و تامین رضایت بیشتر شهروندان است.

اعتراض فرمانداری به اخذ حق توقف از وسایل نقلیه در میادین میوه‌وتره‌بار

در جلسه امروز شورای، بررسی نامه فرمانداری تهران در خصوص اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه اصلاحیه اخذ حق توقف ساعتی از وسایل نقلیه وارده به میدان مرکزی سازمان میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی تهران مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه جلسه با اکثریت آراء اعضای شورای شهر افزایش نرخ ۳۵ درصدی که در تبصره یک مصوبه توسط اعضای شورای شهر تهران در جلسات گذشته به تصویب رسیده بود از این مصوبه حذف شد.

در ادامه این جلسه نامه دیگر فرمانداری تهران در خصوص الزام شورای شهر تهران مبنی بر تشکیل کمیته ارتقاء ایمنی ساختمان‌های شهر تهران جهت پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارشات تهیه شده در کارگروه‌های دولت،‌ مجلس و شورای شهر تهران در دستور کار قرار گرفت و در ادامه اعضای شورای شهر تهران اصلاح نوشتاری را در خصوص این مصوبه تصحیح کردند.

صفر شدن بودجه ساخت و تجهیز مراکز اسکان اضطراری در بودجه ۹۷ شهرداری

مجید فراهانی عضو دیگر شورا، در بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران، اظهار داشت: ساخت و تجهیز اسکان موقت شهروندان بودجه ۷ میلیاردی داشته است که در حال حاضر این بودجه صفر شده است. لذا با توجه به اهمیت این موضوع اختصاص مجدد ۷ میلیارد تومان به این بخش دارد. 

وی با اشاره به اینکه سامانه هشدار سریع زلزله بسیار مهم است، گفت: با استفاده از این سامانه یک یا دو دقیقه قبل از زلزله از طریق اپلیکیشن موجود آلارم زلزله زده می‌شود و مردم آن حادثه طبیعی را متوجه می‌شوند و پناه می‌برند.

فراهانی ادامه داد: این سامانه این قابلیت را دارد که آب، برق و گاز را قطع می‌کند و برای این بخش نیز ۸ میلیارد تومان نیاز است که از محل زیباسازی می‌توانیم برداشت کنیم.

در ادامه زهرا صدر اعظم نوری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: این موضوع یک ضرورت است ولی چرا از بودجه خدمات شهری باید برداشت شود. بنابراین با توجه به پروژه‌های شروع شده در خدمات شهری با مشکل تأمین نقدینگی مواجه هستیم.

 به دلیل عدم تأمین منابع مالی، اجرای این پیشنهاد به کمیسیون برنامه و بودجه بازگشت. 

ساماندهی دستفروشان با برداشت از اعتبار رفع سد معبر

الهام فخاری عضو دیگر شورا در  جلسه شورای شهر تهران افزود: خدمت جدید در برنامه پهنه سامانه فعالیت شهر کد ۳۱۱۰۰ برای حمایت از تشکل‌های اجتماعی و تعاونی با موضوع «ساماندهی شرایط دستفروشی و بساط گستری در راستای کاهش عرصه‌های دستفروشی در گذرهای شهری» پیشنهاد می‌کنیم و اختصاص بخشی از اعتبار رفع سد معبر با شماره طبقه بندی ۳۱۱۰۲ به عنوان ردیف جدید باشد و مبلغ پیشنهادی ما هم ۳۰میلیارد ریال است.
به گفته وی؛ برای جایگزین کردن روش‌های حذفی، تنبیهی و خشن بخشی از آن هزینه را به روش تشویقی به ساماندهی شرایط برای کم کردن از زمینه‌ و فضاهای منازعات شهری اختصاص دهیم.
فخاری با بیان این که ردیف پیشنهادی دستمزد سازمان رفع سدمعبر هم نیست، تاکید کرد: «این پیشنهاد در هزینه‌های پیمانکاری است. موضوع این است که به جای روش‌های خشن‌ و تنبیهی برای ساماندهی شهر روش‌های سازنده در پیش بگیریم، با روش‌های گذشته تاکنون آن سامانی که مردم انتظار داشتند به نحو مطلوب اتفاق نیفتاده است. مبلغ ۳۰میلیارد ریال یک درصد از هزینه‌هاست که می‌تواند صرف ساماندهی و بهسازی به روش تشویقی دستفروشان گردد، آنهم در محدوده‌ها و محیط‌هایی که رقابت منفی حرفه‌ای و اقتصادی با کسبه و پرداخت‌کنندگان مالیات هم ایجاد نشود.
این پیشنهاد با ۱۷رای موافق و ۲ رای مخالف به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

تلقی شدن هزینه های فاقد اعتبار جزو دیون

افشین حبیب زاده در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: متأسفانه شاهد هستیم طی سنوات اخیر برخی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران هزینه‌های فاقد اعتبار خود را جزو دیون تلقی کرده و پیگیر تسویه آن از محل مذکور هستند.

این عضو شورا ادامه داد: در حالی که هزینه‌های مذکور به جهت فاقد اعتبار بودن فاقد مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است و قبل از هر گونه اقدام در جهت تسویه آن و قرار گرفتن در ردیف دیون باید در ردیف مربوطه (ردیف هزینه مرتبط) پیش‌بینی و پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران اقدام لازم صورت گیرد.

ردپیشنهاد شهرداری در خصوص املاک

محسن هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران پیشنهادی را ارائه کرده است که املاک شهرداری در قالب تهاتر و فروش برای تایید به جای شورای شهر تهران در کمیسیون تلفیق شورا تصمیم‌گیری شود، گفت: پیش از این در صحن شورا و در بررسی بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران موظف شده بود که لیست املاکی که در قالب تهاتر و فروش قرار دارند را برای تایید به شورای شهر تهران ارسال کنند.

وی بیان کرد: به هر حال این پیشنهاد ۱۵ امضای شورا را دارد که باید بررسی شود.

در ادامه امینی نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: در بودجه سال ۹۷ تصویب شد هرگونه فروش و تهاتر املاک باید به تصویب شورا برسد با توجه به اینکه تعداد املاک تهاتری و فروش در سال‌های مختلف متفاوت است و ممکن است در شورا فرصت بررسی آن نشود.

وی ادامه داد: بنابراین بهتر است این لیست اموال در کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران که برگرفته از روسای کمیسیون‌ها و اعضای هیات رئیسه شورای شهر هستند مطرح شود.

در ادامه بررسی این پیشنهاد محمد سالاری گفت: در دوره گذشته این همه املاک و اراضی به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده است و این اقدام ناشی از اختیاراتی است که شورا به شهرداری داده است و تمامی مجموعه شهرداری تهران درگیر ا ین موضوع هستند.

وی افزود: همین که شورای شهر باید لیست املاک فروش و تهاتری را بررسی کند بسیاری از اقدامات دستوری در این زمینه حذف می‌شود و بنده با بررسی‌هایی که با معاونت اقتصادی شهرداری تهران داشتم در طول یک ساعت به توافق رسیدیم که خیلی از املاک شهرداری به فروش برسد یا فروش نرود.

وی ادامه داد: براساس پیشنهاد شهرداری تهران همین اختیار را به کمیسیون تلفیق می‌دهیم.

سالاری افزود: وقتی که مصوبه شورای شهر مبنی بر اینکه لیست فروش املاک باید در اختیار شورا قرار بگیرد تایید شد همه شهرداری با شورا لابی می‌کردند و اگر شورا در این زمینه کوتاهی کند برگشت از آرمان‌های اصلاح‌طلبانه است.

وی افزود: بسیاری از این لیست اراضی خام فروشی است و بعضی از این ا ملاک نباید به فروش برسد تا به درآمد پایدار برسد.

وی ادامه داد: اگر قرار است این موضوع در صحن شورا بررسی شود منطقی است و شورا می‌تواند براساس قانون بخشی از اختیارات را به شهرداری بدهد نه اینکه به کمیسیون‌ها واگذار کند.

در ادامه این جلسه مرتضی الویری رئیس برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان داشت: باید نظارت را از اجرا جدا کنیم، اگر مجری را قبول نداریم مجری باید تغییر کند. اگر ما در اجرا ورود کنیم دو عارضه خواهد داشت که موجب تضعیف کار مجری است.

وی افزود: بنده مدتی هم آن طرف میز بوده‌ام و اگر مصوبه‌ای این چنینی آن زمان می‌آمد احساس می‌کردم باید بخشی از فعالیت‌ها را خالی کنم.

وی خطاب به سالاری افزود: بحث اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نکنید نظارت و اجرا باید جدا شود و ما باید نظارت بر کار کنیم.

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: حدود ۵ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری غیرنقدی است که در همین روش باید تامین شود. و آن چیزی که در آن زمینه منع می‌شود متوجه شورای شهر خواهد شد.

در ادامه بهار آروین عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز گفت: باید به مدیریت اجرایی شهر اعتماد داشته باشیم و اگر اشتباهی رخ داد اعتراض کنیم. هیچ کس با شفافیت و اطلاع‌رسانی درست مخالف نیست و باید هرگونه فروش و تهاتر به اطلاع مردم برسد.

در ادامه پیشنهاد شهرداری تهران به رای گذاشته شد و اکثریت اعضا با آن مخالفت کردند. بنابراین شهرداری براساس لایحه بودجه ۹۷ موظف است لیست املاک فروش و تهاتر خود را به شورای شهر تهران ارائه دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.