اهواز _با افزوده شدن روز به روز شبکه های ارتباطی و وابستگی جامعه به آن ها چه از طریق امرار معاش شبکه های مجازی چه راه های ارتباط با دیگران، انتظار می رود اشتباهاتی مانند قطع ارتباط مکرر در سال کمتر رخ دهد اما وضعیت این عدم ارتباط ها به گونه ای است که مردم به محض مشاهده قطع نشانک ارتباط بر صفحه همراه خود دیگر جویای علت نمی شوند زیرا راهی از پیش نمی رود و این امر را به کرات تجربه کرده اند.

سیگنال هایی که به مقصد نمی رسند/ عدم آنتن دهی تلفن های همراه در برخی نقاط خوزستان

قدس آنلاین_ گروه استانها_ مریم کروشاوی؛ بی شک هیچ خوزستانی داستان عجیب و غریب بی برقی سال گذشته استان خود را فراموش نخواهد کرد که بر اثر باران و گرد و خاک مردم میزبان تاریکی چند روزه بودند و سازمان های مختلفی را به مردم بدهکار کرد؛ اما این ماجرا برای مخابرات و قطع ارتباط شبکه ای مردم داستان جدیدی نیست، به مواقع باران، طوفان، گرد و خاک و حتی در روز های عادی سال مردم شاهد زنده به گور شدن ارتباط شبکه ای همراه می شوند، معضلی که تا کنون پاسخ صریحی به آن داده نشده است. مخابرات یکی از زیرساخت های مهم هر کشور است که نیازمند به روز رسانی لحظه ای است، اما این وضعیت در خوزستان تا کنون به این شکل نبوده و هر مدت نه چندان طولانی و دلایل نامعلوم شاهد قطع ارتباط شبکه ای می شویم.  

با افزوده شدن روز به روز شبکه های ارتباطی و وابستگی جامعه به آن ها چه از طریق امرار معاش شبکه های مجازی چه راه های ارتباط با دیگران، انتظار می رود اشتباهاتی مانند قطع ارتباط مکرر در سال کمتر رخ دهد اما وضعیت این عدم ارتباط ها به گونه ای است که مردم به محض مشاهده قطع نشانک ارتباط بر صفحه همراه خود دیگر جویای علت نمی شوند زیرا راهی از پیش نمی رود و این امر را به کرات تجربه کرده اند. حال که کسب وکار های اینترنتی بیش از پیش روند رو به فزونی خود را طی می کند می بایست به این مسئله از ابعاد گوناگونی نگاه کرد، موضوعی که در آینده باید شاهد ازدیاد آن باشیم  لذا زیرساخت های مطمئنی جهت رونق این کسب و کارها می طلبد که یکی از این زیر ساخت ها مخابرات است.

شهرستان کارون که دیری از جداسازی آن از اهواز نمی گذرد منبع این قطع ارتباط ها است. برخی از روستاهای این شهرستان به طور کلی از پدیده ارتباط تلفن همراه محروم مانده اند و گویی پدیده ای به نام فناوری ارتباطات در زمینه ارتباطی تلفن همراه به مانند سال های قبل از ظهور آن، ناشناخته مانده است. در زمانه ای که تلفن های همراه در اختیار کودکان نیز قرار دارد، نبود امکانات استفاده از آن در روستا های فاقد آنتن دهی مسئله ای در عین عجیب بودن بسیار پیش پا افتاده است.

اثر روانی بر روی مردم

یکی از ساکنین روستای خسروی در کوت عبداله در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: مشکل ما در مورد نبود آنتن شبکه همراه و مشکلات آن تنها به عدم برقراری تماس ساده ختم نمی شود، این امر باعث دردسرهایی مانند نرسیدن خدمات پزشکی و رفاهی که از طریق ارتباطات شبکه ای صورت می گیرند نیز وجود دارد.

اکرم باوی که یکی از ساکنان شهرستان کارون و شاغل است می گوید: من در خانه از پدرم پرستاری می کنم و هنگامی که به محل کارمی روم مدام این دل مشغولی را همراه خود دارم که وضعیت پدرم چگونه است، حال که آنتن های همراه برای ارتباط گرفتن و جویای حال پدرم شدن نیست، نکند من آخرین نفری باشم که به هنگام بوجود آمدن وضعیت حاد برای پدرم، با خبر شوم. این دلنگرانی ها تنها برای من نیست بلکه هر کدام از ساکنین نیز وضعیت هایی متفاوت با یک مشکل مشترک آن هم آنتن دهی، دارند.

آنتن شبکه ای وجود ندارد یا بسیار ضعیف است

خبرنگار قدس در گفت وگویی با برخی مسئولین مربوطه و دریافت اظهار نظرات و پیگیری های آن ها در این راستا نوشته است: بخشدار مرکزی شهرستان کارون در رابطه با بیان اینکه در شهرستان کارون از لحاظ آنتن دهی نقاط کور بسیاری داریم عنوان می کند: در روستاهای ما یا آنتن شبکه ای وجود ندارد یا بسیار ضعیف است. در رابطه با حل این مشکل مکاتبه هایی با شرکت زیرساخت انجام داده ایم اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده ایم. حتی روستاهایی که شرکت نفت در آن ها مستقر است و فعالیت های بین حوزه ای دارند وضع آنتن دهی بسیار ضعیف است.

هرمز بهاروند با اشاره به اینکه حاد شدن وضعیت در شرایط بحرانی از تخصص های شرکت زیر ساخت است و در این زمینه باید کاری انجام دهند، اذعان می کند: عدم آنتن دهی خطوط در بخش های خدمات رسانی بی شک مشکلاتی را به وجود می آورد، به خصوص برای گروه های امدادی که برای احضار آن ها به محل، زمان زیادی صرف می شود و دلیل عمده آن ها همین عدم آنتن دهی ها است که خطرات جانی و مالی زیادی را به وجود می آورد.

عضو شورای شهر کارون نیز در خصوص عدم آنتن دهی و قطع شبکه های همراه بیان می کند: هفته قبل از روستاهای مسیر کانال آب و جنوب شرق بازدیدی داشتیم که وضعیت آنتن دهی آن ها به گونه ای فجیع بود که برای برقراری تماس مردم باید به اول روستا می رفتند یا موبایل های خود را در نقطه بالایی از محل سکونت قرار می دادند. با این حال اهالی روستا ها اعلام آمادگی کردند تا زمینی به مخابرات بدهند و دکل در آن محل نصب شود اما تا کنون همکاری از سوی مخابرات صورت نگرفته است، روستا های مسیر کانال اعم از خسروی، روستای خویسه یک و دو و چند روستای دیگر شاهد هیچ گونه آنتن دهی در تلفن های همراه خود با انواع اپراتورها نیستند.

پیگیرهای بی نتیجه

هادی مصروی تاکید می کند: پی گیری های مورد نظر از سوی ما جهت رفع این معضل صورت گرفته است اما زمانی که در شهر نیز نقطه های کور بسیاری مشاهده می کنیم از روستا ها چه انتظاری می توان داشت؟ اپراتورهای موجود آنتن دهی مناسبی ندارند از جهتی اجاره محل دکل ها به اهالی پرداخت نمی شود به همین دلیل برخی از ساکنین دکل را نزدیک به ۷ ماه است که خامومش کردند. با وجود جلسات پیگیری با حضور شورا های این روستا ها بازهم پاسخی در راستای رفع مشکل دریافت نکرده ایم و مردم از ارتباط و فناوری این خطوط محروم مانده اند.

اما ماجرا به یک عدم آنتن دهی و ناموفق بودن در امر ارتباطات ختم نمی شود بلکه از زاویه دیگر به موضوع که نگاه کنیم پی می بریم این معضل می تواند در زمینه های و شاخه های دیگر نیز برای آسیب رساندن، ورود کند.

اختلال در کسب کار اینترنتی

رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان با اشاره به اثرات منفی عدم آنتن دهی خطوط شبکه ای بیان می کند: فضای مجازی یک محیط نسبتا امن و کم هزینه با قابلیت بسیار بالا برای اکثر کسب و کارها ایجاد کرده که تمام ماهیت کسب و کار و سود آوری آن و نظر مشتریان کسب وکار بسته به پایداری بستر که اینترنت است دارد و هرگونه اختلال در شبکه اینترنت می تواند این کسب وکار ها را با اختلال جدی مواجه کند.

بابک مختاری با متذکر شدن این امر که پیشرفت فضای کسب و کار اینترنتی مستلزم بستر مناسب مخابراتی است، عنوان می کند: با تغییر نسل ها عملا نسل های جدیدتر بیشتر ملزومات مورد نیاز خود را با استفاده از کسب و کارهایی که در فضای مجازی شکل گرفته تامین می کنند و این مسئله در آینده مهمتر خواهد بود، که نیازمند زیرساخت قوی برای ارتباط دو سویه با مشتریان است.

او در ادامه یاد آور می شود: کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی رفت و آمدهای ضروری و غیر ضروری را در سطح شهر کمتر می کند که این امر در آینده بر مصرف انرژی و امنیت شهر تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

تا زمانی که نقطه های کور شهرها در حال ازدیاد هستند نمی توان امید چندانی برای آبادانی بخش ارتباطات روستایی داشت، موضوع ساده ای که سایر شهر و کشورها در حال توسعه و گسترش فناوری آن هستند اما در خوزستان و در اکثر شهر و روستا های آن باز هم به مانند سایر معضلات می بایست نشست و منتظر یک منجی بود، برای حل گره نچندان پیچیده این موضوع دندان و دستی قوی نیاز نیست تا راهکار های نوآورانه مطرح شود فقط کافی است همان گوشی که شنونده این امر است، زبانی برای پاسخگویی نیز داشته باشد.

عدم آنتن دهی و قطع ارتباطات شبکه ای گوشه ای از بی توجهی مسئولان به موضوع فناوری و ارتباطات است، دیری نخواهد گذشت که اثرات منفی این سهل انگاری ضربه ای غیر قابل جبران به تن فناوری و ارتباطات شهری و روستایی خواهد گذاشت که با هیچ برنامه بلند مدتی نمی توان آن را جبران کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.