یک سناتور آمریکایی در ادامه مواضع ضد ایرانی مقام‌های واشنگتن در کنفرانس امنیتی مونیخ، به کشورهای اروپایی و غیراروپایی درباره تعامل با ایران هشدار داد؛ هشداری که خلاف تعهدات آمریکا در برجام است.

برخلاف تعهد صریح در برجام؛ سناتور آمریکایی هم درباره تعامل اقتصادی با ایران هشدار داد

به گزارش قدس آنلاین،در سومین روز و آخرین روز کنفرانس امنیتی مونیخ،  نشست چند تن از اعضای کنگره آمریکا با موضوع سیاست خارجی آمریکا برگزار شد.

در این نشست که مجری آن «ویکتوریا نولاند» دستیار اسبق وزارت خارجه آمریکا در امور اوراسیا برگزار شد، «مایکل ترنز»، رئیس کمیته فرعی نیروهای تاکتیکی، هوایی و زمینی مجلس نمایندگان آمریکا، «جین شهین» سناتور عضو کمیته روابط خارجی سنا، «جیمز ریش» عضو کمیته روابط خارجی سنا، «شلدون وایتهوس» سناتور عضو کمیته محیط زیست این مجلس حضور یافتند.

در این نشست اظهارات مختلفی درباره کره شمالی، ایران، روابط امریکا با اتحادیه اروپا و مسائلی از قبیل توافق آب و هوایی بین‌المللی پاریس که واشنگتن از آن خارج شده، مطرح شد.

در این نشست، از سناتور وایتهوس در پاسخ به سوالی درباره قانون «کاتسا» گفت که تحریم‌ها ابزارهای خوبی به ویژه در قبال روسیه  و دیگر کشورها هستند.

«کاتسا» یا قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، قانونی است که با رأی قاطع کنگره  آمریکا، علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رسید، تا از طریق تحریم با آنچه «اقدامات خطرناک و دشمنانه این کشورها در قبال آمریکا و متحدانش خوانده شده‌»، مقابله کند.

سناتور شهین با دفاع از اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه، ایران و کره شمالی، اظهارنظری خلاف با تعهدات برجامی آمریکا مطرح کرد.


سناتور جین شهین آمریکا

این قانونگذار آمریکایی گفت که به شرکتهای و تجاری که در حال تعامل با ایران هستند، باید بگویم که باید در تصمیم‌های خود بازنگری کنند. تا زمانی که ایران فعالیتهای موشکی خود را متوقف نکند و آغاز به اقدامات برای توقف اقداماتش در منطقه نکند، نباید با ایران تعامل کرد.

«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دومین روز از کنفرانس امنیتی «مونیخ» بار دیگر ادعاهای مقامات آمریکایی در خصوص برجام و برنامه موشکی ایران را تکرار کرد.

علی‌رغم آنکه مقامات آمریکایی طبق برجام حق اظهارنظر علیه سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند، این مقام آمریکایی در سخنان خود گفت: «زمانی که شما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع دارید در سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری می‌کنید. علاوه بر روسیه و چین، کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و آلمان هم در صدر سرمایه‌گذاران در ایران هستند».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره ایران را تهدید سایر کشورها از سوی این مقام آمریکایی خواند و آن را نه تنها خلاف تعهدات آمریکا در چارچوب برجام، بلکه نقض حقوق و مقررات بین‌المللی توسط این دولت برشمرد.

در این نشست، یکی از حاضران سوال کرد: شما درباره اعمال تحریمها علیه ایران و اقدامات این کشور در منطقه صحبت کردید. نظرتان درباره حملات عربستان سعودی و ائتلافش به یمن چیست؟

سناتور شهین در پاسخ به این سوال، به گفتن یک جمله بسنده کرد: «من قبلا نگرانی خودم را درباره حملات عربستان سعودی به یمن ابراز کردم». 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.