درحالی که غربی‌ها با سرکردگی آمریکا در حال پیشبرد همزمان برنامه‌های خود که شامل تهیه قطعنامه ضد ایرانی تا گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی درباره تحولات منطقه‌ از جمله پرونده‌های سوریه، یمن، عراق و... هستند، روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ، دیپلمات‌های ارشدی از اتحادیه اروپا، ایتالیا، آلمان، بریتانیا و فرانسه با «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره بحران یمن مذاکره و رایزنی کردند. روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد، دیپلمات‌های اروپایی برای محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه با عراقچی گفت‌وگو کرده‌اند.

بازی کثیف دو شریک اروپایی برجام

قدس آنلاین-روزنامه رویترز از تهیه پیش نویس قطعنامه‌ای علیه ایران در محکومیت آنچه به ادعای غربی‌ها درباره ارسال موشک به یمن عنوان می‌شود، خبر داد. گفته شده است، این پیش نویس هفته آینده برای رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد.

پیش نویس قطعنامه توسط کشورهای انگلیس، آمریکا و فرانسه تهیه شده و آن‌ها در این پیش نویس قصد دارند ایران را در شورای امنیت به دلیل آنچه متوقف نشدن ارسال موشک‌های بالستیک به حوثی‌های یمن خوانده شده، محکوم کنند و به بهانه نقض تحریم‌های مربوط اقدامات تنبیهی جدیدی علیه ایران اعمال کنند.

این پیش نویس، تحریم‌های یمن را برای یک سال دیگر تمدید می‌کند و به ۱۵ کشور عضو شورای امنیت اجازه می‌دهد تحریم‌ها و محدودیت‌های هدفمندی را در برابر هر فعالیتی مرتبط با استفاده از موشک‌های بالستیک، در یمن اعمال کنند.

اروپا و آمریکا با اتخاذ سیاستی واحد در برابر ایران مدعی هستند، جمهوری اسلامی به تجهیز تسلیحاتی و موشکی محور مقاومت از جمله حوثی‌های در یمن می‌پردازد و حمله موشکی به فرودگاه ریاض از سوی یمن را به ایران نسبت داده و مدعی هستند موشک پرتابی ساخت ایران بوده است تا جایی‌ که نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در اقدامی نمایشی برای فضا سازی علیه کشورمان، لاشه این موشک را به نمایش گذاشت و خواستار اقدام علیه برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران شد. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها مطرح کرده‌اند ایران تنها به ارائه کمک مستشاری و دادن راه حل‌هایی برای کاهش تنش در منطقه می‌پردازد.

این اتفاق دیروز با واکنش مجلس شورای اسلامی روبه رو شد و شماری از نمایندگان مجلس در تذکر به رئیس جمهور خواستار تجدید نظر در مناسبات اقتصادی با کشورهای فرانسه و انگلیس با توجه به نقش منفی آن‌ها در پذیره نویسی قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران شدند.

درحالی که غربی‌ها با سرکردگی آمریکا در حال پیشبرد همزمان برنامه‌های خود که شامل تهیه قطعنامه ضد ایرانی تا گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی درباره تحولات منطقه‌ از جمله پرونده‌های سوریه، یمن، عراق و... هستند، روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ، دیپلمات‌های ارشدی از اتحادیه اروپا، ایتالیا، آلمان، بریتانیا و فرانسه با «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره بحران یمن مذاکره و رایزنی کردند. روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد، دیپلمات‌های اروپایی برای محدود کردن فعالیت‌های ایران در منطقه با عراقچی گفت‌وگو کرده‌اند. به گفته این نشریه، دیپلمات‌های اروپایی امیدوارند این رایزنی‌ها را به مسائل سوریه نیز بکشانند.

اروپا مجری توطئه‌های آمریکا

این رخدادها از جمله تلاش انگلیس و فرانسه برای گرفتن قطعنامه از شورای امنیت به اتهام ارسال موشک از سوی ایران برای نیروهای یمنی و همزمان مذاکره و رایزنی یا مقام‌های وزارت خارجه کشورمان درباره یمن و القای اینکه تهران را درباره سیاست‌های منطقه‌ای‌اش پای میز مذاکره کشانده‌اند، نشان دهنده برنامه‌ریزی حساب شده و گام‌به‌گام کشورهای اروپایی برای تأمین نظر آمریکا و عمل به معامله‌ای‌ است که دیروز وزیر خارجه آلمان از پیشنهاد آن به ترامپ خبر داد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: اینکه انگلیس و فرانسه دست به تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران زده و تلاش کنند از این مسیر اتهام ارسال موشک از سوی ایران برای نیروهای یمن را امری اثبات شده جلوه دهند، راهبردی برای هموار کردن مسیر مقابله با توان منطقه‌ای و نقش ایران در بحران‌های غرب آسیاست.

حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی کشور باید در برابر این جریان جدید هوشیارانه عمل کند و واکنش مناسب داشته باشد تا اجازه ندهد بستر اجرای توطئه‌های جدید علیه کشور ایجاد شود. بنابراین، مسئولان باید انسجام خود را حفظ کنند و درباره فعالیت‌های منطقه‌ای خود به روشنگری بپردازند. نماینده شاهین شهر گفت: مذاکره درباره توان موشکی؛ راهبردهای منطقه‌ای و حمایت نظام و کشور از محور مقاومت خط قرمز ما بوده و هست و بنا نیست وقتی در اوج اقتدار هستیم بیاییم کشور را با چنین خود تحریمی از جایگاه اصلی تنزل دهیم.

در فضای تهدید باب مذاکره بسته است

به باور محمد جواد جمالی نیز، ایران در رابطه با مسائل منطقه‌ای به عنوان یک کشور تأثیر گذار تثبیت شده‌ است و دلیلی ندارد ما بخواهیم در این باره با کسی مذاکره کنیم. حتی اگر مذاکره صرفاً برای مذاکره باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: همین کشورهایی که تا دو سه سال پیش ایران را به کنفرانس مسائل سوریه راه نمی‌دادند، حالا خواستار مذاکره و گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای هستند، اما وقیحانه ما را به دخالت در امور منطقه خودمان و تهدید امنیت منطقه متهم می‌کنند.

وی اظهار داشت: مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای اگر در راستای سیاست‌های کلان و اصولی جمهوری اسلامی باشد هیچ منعی ندارد و می‌توان با کشورهای دیگر برای رسیدن به صلح منطقه‌ای در یک موضع برابر حرف زد، چنان که آقای ظریف هم طرحی را در این باره به همسایگان پیشنهاد داده‌است. اما در شرایطی که رقبا ما را به تحریم و فشار تهدید و اتهامات واهی را مبنای عمل قرار می‌دهند، باب مذاکره باید بسته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.