گفته‌های تند و جنگ طلبانه نتانیاهو در کنفرانس مونیخ البته با واکنش چهره‌های بین‌المللی هم روبه رو شد. از آن جمله جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا با دفاع از برجام اظهار داشت: اظهارات نتانیاهو درباره رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای و برجام از اساس غلط است. وی افزود: ما بارها در برابر همین نتانیاهو، پادشاه عربستان و مبارک رئیس‌جمهور وقت مصر که به طور خصوصی خواستار بمباران ایران بودند، مقاومت کردیم.

تحقیر نتانیاهو توسط ظریف

قدس آنلاین-دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ از اهمیت و جذابیت ویژه‌ای برای چهره‌ها و مقام‌های سیاسی رسانه‌های جهان برخوردار بود، زیرا سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه ایران و وزیر خارجه عربستان در این روز پشت سر هم قرار گرفته بود. اما شاید تمرکز و کنجکاوی همگان بیش از همه بر واکنش محمد جواد ظریف و سخنان او معطوف بود.

نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس بار دیگر با ادعاهای مضحک عجیب و غریب خود تلاش کرد ایران را عامل همه تنش‌ها و ناآرامی‌ها در منطقه معرفی کند و برای تداعی افسانه هولوکاست که بهانه تشکیل رژیم صهیونیستی قرار گرفت، ایران را به آلمان نازی- اما با رویکردهایی متفاوت- تشبیه کرد.

نتانیاهو در برابر تئوری «نیل تا فرات» رژیم صهیونیستی که عامل بسیاری از جنگ‌ها، تجاوزها و اشغالگری‌ها در ۶ دهه گذشته در غرب آسیا بوده است، تهران را متهم کرد که به دنبال اجرای ایده امپراتوری تهران تا طرطوس است و گفت: ایران می‌خواهد دنیا را در کنترل خود بگیرد.

او سپس برجام را هدف حمله قرار داد و مدعی شد این توافق نه تنها مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نشده که نتوانسته ایران را میانه‌روتر کند و ببری به نام ایران را در منطقه رها کرده تا خاورمیانه را ببلعد.

نتانیاهو سپس به خط و نشان کشیدن و رجز خوانی رو آورد و گفت، اسرائیل خطوط قرمزی دارد که اگر نقض شوند، اقدام می‌کند. او قطعه‌ای از یک پهپاد را از زیر میز سخنرانی خود بیرون آورد و با این ادعا که متعلق به پهپادی ایرانی است که چند روز پیش در جولان اشغالی هدف قرار گرفته است، گفت: اسرائیل اجازه نمی‌دهد ایران حلقه محاصره خود را دور این رژیم تنگ‌تر کند و اگر لازم باشد، علیه آن اقدام می‌کنیم، نه فقط علیه گروه‌های مورد حمایت ایران، بلکه علیه خود ایران اقدام نظامی می‌کنیم.

وزیر خارجه کشورمان، اما به عنوان سخنران بعدی، بی‌اعتنا به سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی و تشبیه آن به یک سیرک کارتونی، بی‌ارزش بودن حرف‌های نتانیاهو از نگاه تهران را نشان داد و به شرکت کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: اجازه دهید به مسائل و موضوعات جدی بپردازیم.

محمد جواد ظریف با بیان اینکه ایران نمی‌خواهد در منطقه یک هژمون باشد، اظهار داشت: آمریکا و مشتریان داخلی‌اش در منطقه از پیامدهای طبیعی تصمیمات اشتباه‌شان رنج می‌برند، اما تلاش می‌کنند سیاست خارجی ایران را هدف حمله قرار دهند و بر این واقعیات سرپوش بگذارند.

ظریف با اشاره به پیشنهاد سال گذشته خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ایجاد یک ساختار امنیت مشترک و مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای گفت: این استراتژی منافع تمام کشورهای ذی‌نفع را در برمی‌گیرد که به برقراری ثبات منجر خواهد شد. این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت، اما هنوز روی میز است.

گفتههای تند و جنگ طلبانه نتانیاهو در کنفرانس مونیخ البته با واکنش چهره‌های بین‌المللی هم روبه رو شد. از آن جمله جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا با دفاع از برجام اظهار داشت: اظهارات نتانیاهو درباره رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای و برجام از اساس غلط است. وی افزود: ما بارها در برابر همین نتانیاهو، پادشاه عربستان و مبارک رئیس‌جمهور وقت مصر که به طور خصوصی خواستار بمباران ایران بودند، مقاومت کردیم.

وی افزود: با از بین رفتن برجام دوباره فریادها بلند خواهد شد که به همان جا که بودیم بازگشته‌ایم و باید ایران را بمباران کنیم، بنابراین، حفظ برجام برای اروپا و جهان ضروری است.

رئیس شورای روابط خارجی اروپا هم با انتقاد شدید از سخنان نتانیاهو علیه ایران و فلسطین گفت: او در مسیر جنگ قرار دارد.

«کارل بیلدت» در صفحه توییتر خود نوشت: وی توافق هسته‌ای با ایران را با قرارداد ۱۹۳۸ مونیخ مقایسه کرد که نشان می‌دهد او به دنبال صلح نیست. ادبیات خصمانه نتانیاهو علیه ایران یادآور این است که چطور وی با همان حرارت و استدلال‌ها در حمایت از جنگ علیه عراق قبل از سال ۲۰۰۳ صحبت کرده بود.

وی مدعی شد: به طور قطع ایران یک پهپاد را به حریم هوایی اسرائیل فرستاده است، اما اسرائیل نیز به طور مرتب حریم هوایی سوریه و لبنان را نقض می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.