رئیس دانشگاه شاهد در نشست خبری سومین همایش ملی «تمدن نوین اسلامی» با تبیین ۹ شاخص برپایی تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری، توضیح داد: دانشگاه شاهد براساس فرامین مقام معظم رهبری در جهت تحقق هم‌افرایی تمدن نوین اسلامی اقدامات خود را از سه سال پیش آغاز کرده و در این جهت سالانه این همایش را برگزار می‌کند.

تبیین شاخص های تمدن نوین اقتصادی از دیدگاه مقام معظم رهبری در نشست خبری همایش ملی تمدن نوین اسلامی

قدس آنلاین- نشست خبری سومین همایش ملی «تمدن نوین اسلام" صبح روز گذشته، ۲۹ بهمن ماه در ساختمان مرکزی و ریاست دانشگاه شاهد با حضور دکتر "کامیار ثقفی" رئیس دانشگاه شاهد، "فرزاد جهان‌بین" رئیس دبیرخانه و دبیر علمی همایش، "فراهانی" رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت و "افشار" رئیس کمیسیون هنر برگزار شد که طی آن گزارش مفصلی از ۹ شاخص برپایی تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری و فعالیت هایی که در سلسله همایش های "تمدن نوین اسلامی" صورت گرفته است، ارائه شد.

در ابتدا ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) گفت: دانشگاه شاهد براساس مسئولیتی که برای خود تعریف کرده موضوع تمدن نوین اسلامی را به‌عنوان یک هدف غایی برای فعالیت‌های فرهنگی، اجرایی و تحقیقاتی قرار داده است. این دانشگاه براساس فرامین مقام معظم رهبری در جهت تحقق هم‌افرایی تمدن نوین اسلامی اقدامات خود را از سه سال پیش آغاز کرده و در این جهت سالانه این همایش را برگزار می‌کند و لذا به همین دلیل دبیرخانه دائمی را برای این همایش تشکیل دادیم.

ثقفی ابراز کرد: همایش سوم که با سه محور چیستی، چرایی و چگونگی برگزار خواهد شد، ضرورت بحث درباره تمدن نوین اسلامی اولین بار به شکل مدون از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و امروز هم در اختیار صاحبنظران برای ارزیابی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه شاهد در ادامه ۹ شاخص برپایی تمدن نوین اسلامی را از دیدگاه مقام معظم رهبری مطرح کرد و در این باره افزود: در بیانات ۱۳۹۵ مقام معظم رهبری در خصوص تحقق برپایی تمدن نوین اسلامی، ایشان ۹ شاخص را مطرح کردند که این شاخصها عبارتند از: شهامت٬ دانش، تدین، ابتکار، پیشگامی، خودباوری، غیرت، داشتن انگیزه برای حرکت، داشتن توان جسمی و فکری برای حرکت که جامعه هدف این شاخص‌ها نسل جوان است و ایشان می‌گویند که جوانان اساس تمدن نوین اسلامی را شکل خواهند داد و چنین مأموریتی را برعهده خواهند گرفت و باید دوراندیش و جدی در این عرصه گام بردارند و به تعبیر رهبری معظم انقلاب این‌ها ویژگی انقلابی‌گری هستند.

ثقفی حرکت جمهوری اسلامی در برپایی تمدن نوین اسلامی را با ارزش دانست و در ادامه تصریح کرد: حرکت نظام‌ مقدس جمهوری اسلامی در برپایی تمدن نوین اسلامی، حساسیت جبهه مقابل یعنی استکبار را برانگیخته و این جبهه به دنبال مقابله با ماهیت انقلاب اسلامی برآمده‌ تا آن‌جا که می‌توانند کارآمدی این ۹ شاخص را بی‌اثر سازند و در گام اول می‌خواهند فکر جوانان و ویژگی‌های مبتکرانه نخبگان جامعه را تضعیف کنند.

وی در ادامه به نقش مهم دانشگاه ‌در تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: تجربه نشان داده است که در برپایی تمدن نوین اسلامی دانشگاه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و به غیر از دانشگاه هیچ نهاد دیگری نتوانسته نیرویی در تراز تمدن نوین اسلامی تربیت کند و به همین دلیل مقام معظم رهبری حدود ۲ سال پیش در جمع روسای دانشگاه‌ها، دانشگاهیان را موظف کردند تا از هیچ اقدامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی کم نگذارند و لذا دانشگاه شاهد به‌عنوان یک دانشگاه ارزشی نقش مهمی را در این خصوص بر دوش دارد.

وی ادامه داد: در تحقق تمدن نوین اسلامی یک سری نواقص وجود دارند و برای رفع عقب ماندگی‌های در این حوزه ابتدا باید در صدد رفع نقیصه‌های تحقق الگوی جامعه اسلامی و حیات طیبه باشیم تا جمهوری اسلامی به‌عنوان یک الگو برای دیگر جوامع مطرح شود و این مهم محقق نخواهد شد تا زمانی که اصلاحاتی در ساختار مدیریتی کشور صورت پذیرد.

فرزاد جهان بین، رئیس دبیرخانه دایمی همایش، پس از عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س)، جمله‌ای را از مقام معظم رهبری درباره تمدن نوین اسلامی مطرح کرد و افزود: رهبری معظم انقلاب می‌گویند که تمدن نوین اسلامی به معنای کشورگشایی نیست بلکه به معنی تأثیرپذیری از الگویی اسلامی و تکثیر این الگو است.

تبیین 9 شاخص برپایی تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری


وی ادامه‌ داد: متأسفانه برخی قرائت‌های ضعیفی از این سخنان رهبری دارند و می‌خواهند اصل مطلب را مورد مناقشه قرار دهند و لذا دانشگاه شاهد با اراده وارد این موضوع شد تا ابعاد فنی و دقیق آن‌را باز بکند و خدماتی را به جامعه علمی ارائه دهد.

جهان‌بین با اشاره به این مطلب که همایش تمدن نوین اسلامی بزرگترین رویداد علمی در زمینه تمدن نوین اسلامی در کشور به شمار می‌رود، گفت: این همایش نسبت به همایش‌های پیشین دارای تفاوت‌هایی است؛ زیرا اول این‌که در همایش سوم نظام مسائل تبیین شده است، دوم این‌که استقبال اعضای هیئت علمی از لحاظ ارائه مقاله بیشتر بوده و این مشارکت بالای اساتید به‌نوعی برای ما نقطه قوت تلقی می‌شود و البته نگرانی‌های را برای ما به وجود آورده که مبادا با افزایش مشارکت اساتید، مشارکت دانشجویان کاهش یابد. تفاوت سوم این است که در این همایش، تدابیری اخاذ شده تا مقالات همایش‌های اول و دوم منشتر شوند و همچنین برای راحتی علافه‌مندان این مقالات به صورت الکترونیکی منشتر خواهند شد که تعدادی از آن‌ها دارای اعتبار علمی پژوهشی هستند و تفاوت آخر این است که همزمان با این همایش دو فصلنامه مطالعات راهبردی تمدن نوین اسلامی شروع به کار کرده و امیدواریم که پژوهشگران مقالات خوبی را به این دو فصلنامه ارائه دهند.

وی در ادامه به ارائه آمار مقالات ارسال شده به این همایش اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۶ چکیده مقالات به دبیرخانه همایش ارسال شده است و ۱۵ چکیده به دلیل نداشتن شرایط لازم رد شدند و در مجموع ۲۳۱ مقاله مورد پذیر قرار گرفتند و همچنین ۱۹۰ مقاله کامل هم تا به امروز به دبیرخانه ارسال شده‌اند و در دست داوری هستند که به محض اتمام داوری ظرف یک یا دو روز آینده نتایج آن اعلام خواهند شد. علاوه بر این موارد باید این نکته را عرض کنم که افتتاحیه همایش ۹ اسفند از ساعت ۱۵ الی ۱۷ است و در روز دهم اسفندماه از ساعت ۱۰ الی ۱۵ هم ارائه پنل‌ها را خواهیم داشت.

دبیر علمی همایش در پایان سخنانش بیان کرد: ما در این همایش ۹ کمیسیون داریم که هر کمیسیون از ۷ عضو تشکیل شده‌اند که اسامی این کمیسیون‌ها عبارتند از: کمیسیون آینده پژوهی، کمیسیون سیاسی، کمیسیون طب و سلامت، کمیسیون مباحث بنیادین، کمیسیون مدیریت و حکمرانی، کمیسیون تعلیم و تربیت، کمیسیون اقتصاد، کمیسیون حقوق، کمیسیون هنر که هشت کمیسیون فعال هستند و اعضای این کمیسیون‌ها همگی اعضای هیئت علمی دانشگاه هستند و وظایفی چون تدوین نظام مسائل، برگزاری نشست‌های علمی، فراخوان مقالات به صورت اختصاصی و داوری مقالات را بر عهده دارند و این کمیسیون‌ها در شورای علمی گرد هم می‌آیند تا تعدادی از مقالات حائز ارزش را با ارزیابی دقیق به‌عنوان مقالات منتخب برای ارائه در همایش انتخاب شوند.

محسن فراهانی، رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت سخنران سوم این نشست خبری بود که در ابتدا گفت: یکی از الزامات تحقق تمدن نوین اسلامی داشتن یک نظام تعلیم و تربیت کارآمد است و نظام آموزشی نقش اساسی در این حوزه دارد و باید نیروهایی را در بعد نرم‌افزاری تربیت کنیم که در تراز تمدن نوین اسلامی باشند و اگر می‌خواهیم این تمدن در عرض ۴۰ یا ۵۰ سال اینده به بار بنشیند و واژه‌هایی چون تربیت مهدوی و یا تربیت فطری در جامعه رواج یابند، نیازمند یک نظام تعلیم و تربیت کارآمد هستیم و نقش معلمان به‌عنوان زیرنظام تعلیم و تربیت در تربیت نیروی انسانی قابل توجه است.

تبیین 9 شاخص برپایی تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری


وی ادامه داد: این همایش می‌تواند کمک زیادی به مبانی اندیشه‌ورزی برای تمدن‌سازی نوین اسلامی کند و در این راستا کمیسیون تعلیم و تربیت تا به امروز ۶۰ مقاله را برای داوری به دبیرخانه همایش ارسال کرده که از درجه کیفیت بالایی نسبت به همایش‌های پیشین برخوردارند.

مرتضی افشاری، رئیس کمیسیون هنر به‌عنوان سخنران پایانی، سخن خود را با ضرورت توجه به هنر به‌عنوان یکی از بنیان‌های تمدن نوین اسلامی آغاز کرد و در این باره گفت: هنر تمدن نوعی بازسازی و آشکارسازی است و در این همایش افراد تلاش کردند تا مقالات خوبی را در حوزه هنر تمدنی اسلامی و تحقق آن ارائه دهند و هرکدام ارزش خود را دارند اما رد برخی مقالات به خاطر همسان نبودن آن‌ها با موضوع همایش است، اما تصمیم داریم تا بعدها از این مقالات در دو فصلنامه مطالعات راهبردی تمدن نوین اسلامی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در زمینه هنر نگاه مردم به مظاهر تمدن است اما ما نگاهمان به مظاهر نیست بلکه به اساس بنیان‌های تمدن نوین اسلامی است. زیرا مظاهر تمدن، لایه‌های رویی بنیان‌های تمدن هستند و کشورهایی که امروز تمدن دارند دارای قوانینی هستند که اسلام هم این قوانین را دارد.

وی در پایان افزود: این کمیسون با تمامی کمیسیون‌‎ها دارای ارتباط است و برای این‌که امکان خوبی را برای چگونگی‌ها داشته باشد سه محور هنر اسلامی، قرآن و رسانه را به این کمیسیون اضافه کردیم.

یادآور می‌شود، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشگاه عالی دفاع ملی، حوزه علیمه قم، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه سوره، مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) و پژوهشگاه مطالعات جهان از جمله نهادهایی هستند که به صورت مکتوب با این همایش همکاری می‌کنند و ار بانیان این همایش هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.