۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱
کد خبر: 589663

سنگ درمانی که از دیرباز در زمره درمان ھای طب سنتی بوده، امروزه به عنوان یکی از رشته ھای طب مکمل معرفی و طبقه بندی می شود. استفاده از خواص درمانی سنگ ھای نیمه قیمتی و گوھرھا برخلاف استقبال گسترده مردم جھان، طی سال ھای اخیر، ھزاران سال قدمت دارد.

درمان بیماری ها با سنگ

به گزارش قدس آنلاین، سنگ درمانی که از دیرباز در زمره درمان ھای طب سنتی بوده، امروزه به عنوان یکی از رشته ھای طب مکمل معرفی و طبقه بندی می شود. استفاده از خواص درمانی سنگ ھای نیمه قیمتی و گوھرھا برخلاف استقبال گسترده مردم جھان، طی سال ھای اخیر، موضوع جدیدی نیست، بلکه ھزاران سال قدمت دارد.

شواھد کاربرد سنگ ھای طب سنتی برای درمان بیماری ھای مختلف در قدیمی ترین تمدن ھای بشری به چشم می خورد. بر اساس این شواھد، در طول تاریخ از سنگ ھای قیمتی و نیمه قیمتی برای مقاصد درمانی، محافظت افراد در برابر بلایای طبیعی و تاثیرات نامطلوب محیطی استفاده می شده است. قدیمی ترین گزارش ھا در مورد خواص درمانی گوھرھا به ھزاره چهارم پیش از میلاد باز می گردد. چنین به نظر می رسد که کتیبه ھای سومری و متون علوم مربوط به ھند باستان، کھن ترین آثار بر جای مانده از این دانش قدیمی می باشند. در طب سنتی ھند، دستورات دقیقی در مورد تھیه پودر، خمیر و الگزیر (مخلوط حاوی الکل) با سنگ ھای شفا بخش وجود دارد. متون و دستورات این طب تا به امروز حفظ شده و توسط پزشکان آن در سراسر دنیا و به خصوص درآمریکا، اروپا و ھند به کار گرفته می شود .در چین باستان نیز درمان گران از خواص ارتعاشی سنگ ھا آگاه بوده اند. کتاب امپراطور زرد در حدود ۵۰۰۰ سال قبل که توسط "چی یو" نگاشته و گرد آوری شده، دارای توضیحات فراوانی در مورد گوھرھا و تاثیر آن ھا بر بدن انسان است. امروزه نیز کشور چین یکی از بزرگترین عرضه کنندگان گوھرھا و سنگ ھای شفابخش در سراسر دنیا است .
در یونان باستان، به مردم توصیه می شده است که سنگ ھا را در کیسه ھای چرمی کوچک با خود حمل کنند، به صورت گردنبند به گردن خود بیاویزند یا به صورت الگزیر، پودر یا معجون از راه خوراکی استفاده نمایند تا به این وسیله از ارواح پلید از انواع بیماری ھا، چشم زخم ھا و بلایا و فجایع در امان بمانند .ارسطو فیلسوف مشھور یونانی نیز از قدرت ویژه و منحصر به فرد سنگ ھای شفابخش صحبت کرده است. رومیان نیز تحت تاثیر آموزه ھای یونان و سایر تمدن ھای باستانی، ھمواره سنگ ھای صِیقل داده شده را برای رفع بیماری و بد شانسی با خود حمل کرده و در جنگ ھا در زره و سپر و شمشیر خود از آنھا استفاده می کردند.
پاراسلسوس (پزشک اروپایی در دوران رنسانس) در مورد ویژگی ھای شفابخش سنگ ھا و مواد معدنی و ارتباط این خواص با ساختمان فیزیکی و فرمول شیمیایی آن ھا به بررسی و مطالعه پرداخته است. او پس از سال ھا مطالعه، به این نتیجه رسید که از سنگ ھای ساییده شده و یا خـــــرد شـــده می توان نه تنھا برای درمان علائم بیماری ھا، بلکه برای علاج دلایل عمیق بیماری ھم استفاده کرد.


*سنگ هایی مناسب برای تقویت اعصاب


سنگ آزوریت به رنگ آبی پررنگ است و سختی اش خیلی کم است. معادن این سنگ در فرانسه، ایتالیا و آمریکا قرار دارد. این سنگ را می توان روی چاکرای پیشانی قرار داد تا باعث باز شدن چشم سوم شود، ھرچند که این سنگ برای تمام چاکراھا مناسب است. این سنگ برای افرادی که کارھای فکری می کنند؛ مفید است، از جمله دانش آموزان و دانشجویان آن را می توانند یا روی میزشان یا در نزدیکی محل کارشان قرار دھند.
سنگ آندریت نیز تمرکز حواس را تقویت می کند و آگاھی را بالا می برد و برای کسانی که مدیتیشن می کنند، بسیار مناسب است. سیستم مرکز عصبی و مفصل را تقویت می کند و گردش خون را منظم می سازد. این سنگ در برابر حرارت حساس است و نباید بیشتر از یک ساعت در برابر نور خورشید قرار گیرد.


*درمان نگرانی و افسردگی


سنگ های آزوریت و مالاکیت حساس و شکننده هستند و باید روی چاکرای پیشانی قرار داد. این سنگ مانع نگرانی می شود و نوسانات خلق و خو را تعدیل می کند. صبوری و نظم را به ما می آموزد، تقویت کننده مھره ھا، ماھیچه ھا، عضلات و غده تیموس که در پایین ترین قسمت گردن قرار دارد، است. در دھان ناراحتی ھای کیسه صفرا، کبد و زخم معده تأثیرات خوبی نشان داده و به شفاف شدن پوست کمک می کند.
سنگ آمازونیت نیز رنگ آن آبی متمایل به سبز است و برای چاکرای قلب و گلو مناسب است. این سنگ را باید ھفته ای یک بار زیر آب جاری شست تا شارژ شود. برای دردھای گردن و کشیدگی عضلات باید این سنگ را به صورت دورانی خلاف عقربه ھای ساعت آرام گردانید. این سنگ انرژی و تحرک را تقویت می کند و علاوه بر درمان افسردگی برای زنان باردار مفید و مؤثر است و شاخه عصبی و مغز را تقویت می کند.


*عقیق و فیروزه


سنگ عقیق یکی از قدیمی ترین سنگ ھای شناخته شده و به کار گرفته شده از دوران بسیار کھن تا به امروز است. زمانی که چشم ھایتان خیلی خسته است، می توانید روی پلک ھایتان قطعه ای عقیق قرار داده و به مدت بیست دقیقه در ھمان حال باقی بمانید. پس از مصرف عقیق، آن را در آب جاری بشویید و می توانید در اشعه خورشید نیز قرار دھید. این سنگ ارتعاشات منفی را از شما دور می کند و قدرت بیان را آسان می کند. این سنگ برای درمان سر درد، پشت درد، گرفتگی عضلانی، دردھای کلیه، پروستات، روده، کبد، ریه و معده مفید است.
فیروزه نیز از قدیم الایام در بین ما ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته است. فیروزه به رنگ ھای آبی فیروزه ای، آبی متمایل به سبز در طبیعت یافت می شود. فیروزه نیشابوری نیز از نظر رنگ و قطر سنگ در دنیا بی نظیر است. به فیروزه نیشابوری که سطح صاف و بدون رگه ای دارد "عجم" می گویند و فیروزه رگه دار سایر نقاط را به نام "شجر" می شناسند. فیروزه باعث نشاط و شادی می شود. اعتماد به نفس را زیاد می کند و انسان را در برابر کابوس ھا، خواب ھای آشفته، ارتعاشات منفی و زیان بار حمایت می کند و به قول برخی طلسم صاحب آن است. این سنگ برای تمام بیماری ھایی که در اثر کمبود مواد غذایی ایجاد شده، مفید است و عملکردھای نادرست کبد، التھابات غدد ریوی، بیماری ھای تنفسی و قلب را اصلاح می کند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.