اراک- دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: تشکیل کارگروه های تخصصی حقوق شهروندی در استان ها به منظور برنامه ریزی در این زمینه و اتخاذ راهکارهای اثربخش، ضروری است.

تشکیل کارگروه های تخصصی حقوق شهروندی در استان ها ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در همایش شوراهای دانش آموزی مدارس متوسطه دخترانه شهر اراک اظهار داشت: هم اکنون انقلاب اسلامی ما وارد چهلمین سال خود شده و سن چهل سالگی آستانه ورود به بلوغ و پخته شدن است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: باید این فرصت را غنیمت بدانیم تا مروری بر درس هایی که آموخته ایم و تحولات و دستاوردهایی که پشت سر گذاشته ایم داشته باشیم، زیرا چالش ها و موانع بسیاری در این مسیر بوده که هنوز هم خودنمایی می کند.

مولاوردی بیان کرد: خوشبختانه تا حدودی این موانع را با موفقیت گذرانده ایم و با جمع بندی و برنامه ریزی مناسب در این عرصه می توانیم به حرکت موفق خود ادامه دهیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی خاطرنشان ساخت: در نظرات و مباحث مطرح شده در این جلسه واژه های عدیده ای مانند عدالت اجتماعی، آموزش و آگاه سازی، دغدغه بازماندگی از تحصیل، کودکان کار و خیابانی مطرح شد که جای امیدواری دارد که آینده کشور خود را به جوانان و آینده سازان مسئولیت پذیر سپرده ایم.

وی تصریح کرد: ارزیابی و بازخوانی مشکلات را همواره در دستور کار قرار داده ایم تا میزان فاصله خود با آرمان های انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی را ارزیابی کنیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی در قانون اساسی متبلور شده و در فصل سوم قانون اساسی در اصول ۱۹تا ۴۲ به حقوق ملت اشاره گردیده و مجموعه این اصول در منشور حقوق شهروندی تکرار شده است.

مولاوردی اضافه کرد: برای اولین بار در دولت یازدهم شاهد رونمایی از یک سند با عنوان تعهدات دولت و حاکمیت بودیم که در آن به حقوق شهروندان تاکید بسیاری شده، در این سند کاستی هایی وجود دارد که درصدد جبران این کاستی ها هستیم و باید زمان بیشتری برای با تجربه شدن در این عرصه داشته باشیم.

وی گفت: منشور حقوق شهروندی مجموع حقوق ملت و مسئولیت و تعهدات دولت مردان را در راستای اجرای این احکام در بر می گیرد و در این زمینه ماموریت پیشگیری، نظارت و هماهنگی بر عهده دولت قرار دارد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی افزود: در راستای اجرای مفاد حقوق شهروندی برنامه ریزی هایی را آغاز کرده ایم و در این حوزه همکاری های لازم با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته، یکی از ابتکارات دولت دوازدهم این بود که در ابلاغ احکام وزیران پیوستی مبنی بر تاکید بر اجرای  منشور حقوق شهروندی قرار داد و به این ترتیب جلسات ارائه گزارشات دوره ای برگزار می گردد تا برنامه تفصیلی وزارت خانه ها تشریح شود.

مولاوردی بیان کرد: تاکنون شاخص های کمی و کیفی عملیاتی این طرح ابلاغ نشده تا بتوانیم ارزیابی دقیقی در این زمینه داشته باشیم اما نهادسازی دستیاران وزارت خانه ها به اتمام رسیده و در هر استان حداقل یک مشاور تعیین شده، با این شرایط تشکیل کارگروه های تخصصی استان ها را ضروری می دانیم و پیشنهاد می دهیم در این جلسات از ظرفیت دانش آموزی استفاده و در نهایت راهکارها و نتایج را جمع بندی و ارائه دهند.

وی خاطرنشان ساخت: باتوجه به اینکه کشور ما از منابع نفتی برخوردار است کمتر به پرورش نیروهای انسانی توجه کرده ایم، اما سیاست های خروج از وابستگی منابع نفتی بر این اساس است که سرمایه انسانی تقویت گردد، همچنین ایجاد روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت جویی از جمله اهداف شوراهای دانش آموزی است که با الحاق این اهداف به حقوق شهروندی می توانیم شاهد تحولاتی در جامعه باشیم.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: در این میان حاکمیت رقابت های ناسالم فرصت را از دانش آموزان سلب می کند و باید برنامه های جدی در این زمینه اندیشیده شود.

منبع: مهر  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.