بر اساس پژوهش‌های انجام شده، حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی توسط محققان ایرانی شناسایی شده که حدود ۲۰۰۰ گونه آن دارویی است.

خام فروشی؛ چالش کشور در رونق صنعت گیاهان دارویی

قدس آنلاین- بر اساس پژوهش‌های انجام شده، حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی توسط محققان ایرانی شناسایی شده که حدود ۲۰۰۰ گونه آن دارویی است.

مشاور و نماینده ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: صنعت گیاهان دارویی قابلیت برون رفت از بحران‌های موجود را دارد؛ چنان که کشور چین توانستنه با اتکا به این صنعت ۱۰۰ میلیون شغل ایجاد کند، پس چرا اشتغال‌زایی برای ۲ یا ۳۰۰۰ نفر با وجود ظرفیت‌های صنعت گیاهان دارویی برای ما غیرممکن به نظر می‌رسد؟

مهندس علی ابراهیمی همچنین افزود: گرچه ما به دلیل منابع غنی گونه‌های گیاهی جزو هشت کشور سرآمد این صنعت هستیم، اما مهم‌ترین چالش کشور در رونق صنعت گیاهان دارویی تأکید بر خام فروشی است، چنان که شاهدیم گیاه شیرین بیان را صادرمی کنیم و بعد از فراوری در سایر کشورها در قالب بیش از ۴۰ دارو به کشور وارد می‌شود. همچنین گیاه آنغوزه که در کشورما به وفور وجود دارد را کیلویی ۵۰ هزارتومان می‌خرند، اما توسط هند فراوری شده و کیلویی ۷۵۰ دلار عرضه می‌شود.

وی گفت: دیگر دلیل نبود توسعه درصنعت گیاهان دارویی، گرانی تولید و هزینه بر بودن آن است؛ چنان که تولید این محصولات در چین و هند چهار برابر ارزان‌تر از کشور ماست. بنابراین برای فعالان این عرصه به صرفه نیست که دراین حوزه فعالیت جدی داشته باشند؛ چرا که توان رقابت را با محصولات وارداتی ندارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.