مشکلات صنایع کوچک و متوسط در کشور تمامی ندارد وبرخی تولیدکنندگان اکنون خانه نشین شده‌اند. این در حالی است که تاکنون یک طرح جامع و فراگیر برای خروج از رکود ارائه نشده است.

۱۷هزار واحد تولیدی وصنعتی همچنان راکد هستند

قدس آنلاین- مشکلات صنایع کوچک و متوسط در کشور تمامی ندارد وبرخی تولیدکنندگان اکنون خانه نشین شده‌اند. این در حالی است که تاکنون یک طرح جامع و فراگیر برای خروج از رکود ارائه نشده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت حدود ۱۷هزار واحد تولیدی و صنعتی در کشور اکنون راکد هستند.

درعین حال براساس ثبت سامانه رونق تولید، ۱۲هزار و۵۰۰ واحد تاکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

به گفته وی برخی مشکلات اقتصادی کشور سبب شده که ۸۵ هزار واحد با ظرفیت بیشتراز ۵۰درصد کار کنند

* سودهایی که روی سود می‌آید

در این زمینه یک کارآفرین با سابقه با بیان این که افتخارم این است که حدود ۴۰سال در بخش‌های مختلف تولیدی فعالیت داشته‌ام، در خصوص مشکلات بخش تولید و صنعت گفت: هم اکنون وضعیت تولید بسیار بغرنج است و کسی هم از ما حمایت نمی‌کند و از سویی مهم‌ترین دلیل تعطیلی ۶واحد از ۷واحد تولیدی ما فشار بانک‌ها برای دریافت سود و جریمه و... است.

علی فیاض با بیان این که چند کارخانه تولید سیم و لوله وگرانول ما به دلیل نبود حمایت از سوی مسئولان تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون تنها یک واحد تولیدی وصنعتی کشاورزی برای ما باقی مانده که بخش تولیدی آن فعال وبخش صنعتی این واحد تعطیل است.

وی با بیان این که تاکنون وبرای پرداخت دستمزد وبیمه و... ۸ میلیاردتومان هزینه کرده‌ایم، اما بانک‌ها براحتی می‌آیند و واحد تولیدی را به علت بدهی پلمب می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حقیقت هیچ کس برای راه اندازی و ماندن یک واحد تولیدی همکاری نمی‌کند به طوری که اکنون دو واحد تولیدی ما در رهن بانک است وحتی بدهی ما تعیین وضعیت نشده است.

فیاض ادامه داد: من در طول مدتی که این چند واحد تولیدی را داشتم بیش از ۴۵۲کارگر داشتم که به ۱۵۷کارگر رسید وبا این تعداد نیز به دلیل مشکلات بخش تولید، تسویه حساب کردیم.

وی با بیان این که در یک بازه زمانی سیم برای ژنراتورها ودینام و... تولید می‌کردیم، اما واردات نیز منجر به وجود مشکلات متعددی برای ما شد، خاطرنشان کرد: هم اکنون به دلیل حمایت نکردن مسئولان کار ما به جایی رسیده که به طور کامل تولید را کنار گذاشتیم.

این فعال سابق بخش تولید با اشاره به این موضوع که سودهای بانکی پدر تولید را درآورده است، اظهارداشت: از سویی بانک‌ها هم برای ما هر روز مانع تراشی می‌کنند به طوری که ما در سال ۸۱از یک بانک ۹۰میلیون تومان وام گرفتیم، اما بانک هر روز یک رقم مشخص را برای سود اعلام می‌کند به طوری که اکنون از ما ۳۷۶میلیون تومان مطالبه کرده است، اما کارشناس دادگستری میزان مانده بدهی ما به این بانک را ۴۳میلیون تومان اعلام کرده‌اند که نباید با تولید و تولیدکننده و کارآفرین اینگونه برخورد کرد.

فیاض تصریح کرد: با وجود گذاشتن عمر خود در تولید، هم اکنون یک خانه کوچک برایم باقی مانده وهر چه داشته‌ایم به بانک‌ها داده‌ایم.

* پیشنهادی که در مجلس پیگیری می‌شود

در این زمینه یکی از نمایندگان مجلس هم با اشاره به این که اصولاً در مسئله وام وتسهیلات باید مشخص شود که آیا وام هایی که گرفته شده در جهت کمک به تولید و اشتغال بوده به خبرنگار ما گفت: اصولاً بانک‌ها هم قوانین خاص خود را برای ارائه تسهیلات ودریافت آن دارند و به عبارتی آن‌ها می‌گویند که حافظ منافع سپرده گذاران هم هستند.

علیم یار محمدی با اشاره به این که این پول‌ها باید به چرخه اجتماع وتولید و صنعت برگردد تا چرخ واحدهای دیگر تولیدی وصنعتی هم بچرخد، اظهار داشت: البته هم اکنون برخی صاحبان واحدهای تولیدی وصنعتی کوچک و متوسط، مشکلات این چنینی دارند وبه عنوان مثال وام‌های ۱۰۰یا ۲۰۰میلیونی گرفته‌اند و اکنون مبلغ بازپرداخت آن‌ها افزایش یافته و نتوانسته‌اند وام‌های خود را پرداخت کنند که در این خصوص باید دستگاه‌های مسئول این موارد را به دقت رسیدگی کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که اگر دولت تشخیص دهد که یک فعالیت تولیدی واقتصادی برای کشور نیاز است و می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد وبه صرفه اقتصادی است، باید بخشی از سود تسهیلات بخش تولید را در قالب یارانه پرداخت کند تا این واحدها راه اندازی شده و جان بگیرند و مواردی که مرتبط با تولید وصنعت است را باید دولت به صورت ویژه ببیند؛ چرا که تمام پایه‌های کشور این واحدها هستند که به طور قطع باید از آن‌ها در برابر تولیدات خارجی حمایت کرد. یارمحمدی تصریح کرد: برای حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک ومتوسط ما این مسئله را در مجلس هم مطرح خواهیم کرد.

* وضعیت قرمز صنایع کوچک ومتوسط

دبیر کل خانه اقتصاد ایران نیز در این باره اظهار داشت: برای جلوگیری ازفشار پرداخت سود تسهیلات به بخش تولید وصنعت، دولت باید به عنوان مثال نیمی از این سودها را در قالب یارانه پرداخت کند. مسعود دانشمند با بیان این که اکنون مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی کشور رکود واقتصاد به گل نشسته کشور است، تصریح کرد: این در حالی است که با توجه به رکود فعلی واحدهای تولیدی وصنعتی ما نمی‌توانند کالای خود را بفروشند وبازاری برای تولیدات خود ندارند که این معضل طبیعتاً دامنگیر صنایع کوچک وبزرگ شده است. وی ادامه داد: این در حالی است که برخی صنایع بزرگ مانند فولاد دستشان در جیب دولت است و برخی مانند خودروسازان هم دستشان در جیب مردم است وتنها صنایع کوچک و متوسط کشور درگیر مشکلات شده‌اند که بیشتر آن‌ها در وضعیت رکود ونابودی قرار دارند.

درهمین حال احد کرمانی عضو انجمن نساجی گفت: وضعیت بازار از سال گذشته نیز بدتر شده و هم اکنون ۳۰ تا ۳۵ درصد ظرفیت واحدهای نساجی فعال است در حالی که سال گذشته این موقع شاهد فعالیت ۴۵ درصد ظرفیت صنعت بودیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.