قزوین_ افزایش سرطان در استان قزوین و اقدامات موسسات مردم نهاد و خیریه در این استان از جمله مواردی است که نیاز به بررسی دارد.

سلامتی مردم قزوین در آستانه خطر/ آمار سرطان سالیانه رو به رشد است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رقیه کشاورز: سرطان به دسته ای از بیماری هایی گفته می شود که عامل  رشد غیرطبیعی سلولهای بدن است و سلولهای بدن بطور غیرقابل کنترلی تکثیر و در بقیه قسمتهای بدن پخش می شود (متاستاز).

رشد غیرطبیعی این سلولها در نهایت منجر به تشکیل توده های بزرگ (تومور) می شود؛ این تومورها به دو دسته تومورهای بدخیم و خوش خیم تقسیم شده که تومورهای خوش خیم تهدید کننده حیات نیست.

احتمال بروز سرطان در همه سنین وجود دارد ولی با افزایش سن زیادتر می شود و بیش از ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

امروزه برای بسیاری از سرطان های شایع (مردان شامل سرطان معده و روده و در بین زنان شامل سرطان سینه) و کشنده، روشهای تشخیص زودهنگام بیماری وجود دارد و در صورت تشخیص در مراحل اولیه، درمان سرطان بسیار مؤثر است.

مؤسسه مردمی مکس (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) قزوین با برنامه ریزی های مناسب، نقشی قابل توجهی را در درمان این نوع بیماری در بین کودکان داشته است.

مدیرعامل مؤسسه مکس (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) در قزوین در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص مهم ترین فعالیت های این موسسه اظهار داشت: این مؤسسه با همت مردم و خیران توانسته تمام هزینه های بیماری های سرطانی استان قزوین و سایر استان ها را برای کودکان مبتلا به سرطان به صورت کامل پوشش دهد و تأمین کند.

* ساخت دومین بیمارستان تخصصی درمان سرطان کودکان کشور در قزوین در پیچ و خم های نظارت و قانون

علیرضا نوروزی افزود: در حال حاضر، بیماری سرطان برای خانواده های کودکان مبتلا به سرطان هیچ هزینه ای ندارد و با پیشرفت های صورت گرفته در مؤسسه مکس طی سالجاری، هزینه تحصیل کودکان مبتلا به سرطان در دو ماه پرداخت شده است.

وی ساخت دومین بیمارستان فوق تخصصی درمان سرطان کودکان کشور در قزوین را یکی از رویکردهای مهم مؤسسه مکس قزوین در سالجاری عنوان کرد و گفت: ساخت این بیمارستان با نظر دانشگاه علوم پزشکی به تعویق افتاده است؛ ایده ساخت بیمارستان فوق تخصصی درمان سرطان کودکان کشور در قزوین جزو برنامه ریزی های کلان کشوری است و فعالیت های مربوطه آن باید از سوی وزارتخانه متبوع (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) صورت بگیرد و مؤسسات خیریه نمی تواند به تنهایی در آن اقدامی کند.

مدیرعامل مؤسسه مکس (مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) قزوین اضافه کرد: همکاری ها و همراهی های لازم در حوزه درمان سرطان کودکان از جمله دانشگاه علوم پزشکی در استان قزوین انجام می شود که این همراهی ها در قالب چارچوب است؛ برای رسیدن به مرحله شکوفایی نیاز به همراهی بیشتری داریم.

* زنگ هشداری برای بیداری: سالانه به آمار بیماران سرطانی در قزوین اضافه می شود

نوروزی ضمن بیان این نکته که سالانه به آمار بیماران سرطانی در استان قزوین اضافه می شود و رویکرد مؤسسه مکس به سمت پیشگیری از سرطان تغییر یافته به گونه ای که ۴۰ درصد از بیماری سرطان قابل پیشگیری و درمان است، یادآور شد: براساس آمار، یکهزار و ۸۰۰ نفر به آمار بیماران سرطانی طی سال گذشته در این استان اضافه شده که اگر این روند ادامه داشته باشد، بیماری سرطان در سال های آینده غیر قابل کنترل خواهد بود.

وی اضافه کرد: با تغییر سبک زندگی می توانیم بسیاری از فعالیت های روزانه و رفتارهای اجتماعی را تغییر دهیم و از بیماری سرطان جلوگیری کرده و یا ابتلا به آن را به تعویق بیاندازیم.

مدیرعامل مؤسسه مکس (مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) قزوین گفت: یک دفتر رایگان به منظور فعالیت در حوزه پیشگیری از بیماری سرطان توسط خیران در اختیار این مؤسسه قرار داده شده است و برنامه ریزی های آن از جمله عضوگیری کارگروه ها انجام شده است؛ دفتر در سال آینده به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می کند.

نوروزی تصریح کرد: دفتر جدید مؤسسه در خیابان نادری جنوبی، کوچه کانون جنب بانک ملی ساختمان حکیم واحد ۱۵ واقع شده که در شیفت صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۲ فعال است؛ همکاران در ۵ کارگروه از جمله کارگروه اطلاع رسانی، سفیران، پیشگیری، اجرایی، و جذب کمک های مردمی مستقر هستند و به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند؛ هر کارگروهی براساس وظیفه خود فعالیت می کند که مهم ترین رویکرد فعالیت این دفتر، جذب کمک های مردمی و پیشگیری از سرطان است.

وی یادآور شد: اقداماتی در حوزه درمان بیماری سرطان انجام شده اما این اقدامات از نظر ما کافی نیست و نیاز به همت بیشتری است؛ مؤسسه مکس قزوین شکل گرفته است تا کمبودهای سازمان های دولتی و خصوصی جبران و خدمات مطلوب به مردم ارائه شود که البته ارائه این خدمات به تنهایی توسط مؤسسه ممکن نیست.

مدیرعامل موسسه مکس (موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) قزوین تصریح کرد: در حال حاضر از نظر تأمین دارو وارائه تجهیزات برای کودکان مبتلا به سرطان هیچ مشکلی نداریم و هزینه های لازم توسط خیران تأمین شده است؛ فراخوانی را به اعضای مؤسسه برای اهدای خون هر چند ماه اعلام می کنیم که این خون ها به بیمارستان ها بازگردانده می شود و برای نیازمندان به خون مورد استفاده قرار می گیرد.

نوروزی مطرح کرد: یکی از مشکلات موجود مؤسسه مکس این است که به دستور وزارت کشور هیچ مؤسسه مردم نهادی در سطح کشور حق جمع آوری مبالغ در سطح شهر را ندارد و این در حالی است که در استان قزوین شاهد حضور فعالانی از سایر مؤسسات شهرهای کشور از جمله کرج هستیم و از نام مؤسسات معتبر استان قزوین استفاده می کنند.

وی تشریح کرد: برخی از هزینه هایی که توسط این مؤسسات جمع آوری می شود به دست صاحب اصلی خود نمی رسد؛ بخشی از هزینه های دریافتی از مردم به عنوان حق الزحمه به جمع آورندگان  کمک ها و بخشی هم به حامیان آنها تعلق می گیرد؛ از مردم درخواست داریم تا با دید باز نسبت به این موضوع توجه داشته باشند و اگر حمایتی را انجام می دهند با دست باز و آگاهی بیشتر اقدام کنند.

مدیرعامل مؤسسه مکس (مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) قزوین گفت: مؤسساتی که عملکرد شفافی دارد، گزارش عملکرد و مالی آنها در بازه زمانی کوتاه مدت ارائه می شود؛ مؤسساتی هم که به صورت رسمی فعالیت می کنند گزارش عملکرد آنها به صورت دوره ای توسط مرجع صدور پروانه کنترل می شود.

نوروزی تصریح کرد: آمادگی لازم را برای ایجاد تعامل با تمام اقشار مردم داریم و سعی می کنیم گزارش های عملکرد مؤسسه مکس را به صورت متناوب به صورت حضوری برای آنها ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه جامعه هدف مؤسسه مکس، کودکان مبتلا به سرطان است که اگر این کودکان دچار این بیماری نمی شدند زندگی بهتری داشتند، بسیاری از کودکان تمایل ندارند تا به صورت مستقیم صحبت کنند و نیاز به کمک مقطعی دارند؛ براین اساس نمی توانیم از شخص بیمار برای ارائه گزارش مؤسسه استفاده کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز پیش از این، افزایش آمار سرطان در کشور و جامعه را تأیید کرده است.

به گفته سعید اسکویی، افزایش سن به سبب زیاد شدن امید به زندگی، رفتن وضعیت تغذیه‌ای به سمت غذاهای فرآوری شده، مصرف دخانیات و تغییر سبک زندگی از جمله عوامل بروز سرطان است.

وی در خصوص آمار سرطان استان قزوین گفته است: در این استان طی سال گذشته، ابتلا به سرطان در بین ۱۶۰۰ نفر دیده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفته است: این دانشگاه برنامه‌های خود را برای مهار بیماری سرطان در ۳ محور مورد توجه قرار داده است. 

اسکویی اعلام کرده است: تلاش علوم پزشکی قزوین است که مردم سرطان نگیرند، اگر کسی مبتلا به این بیماری شد زود تشخیص داده شود و سومین محور هم درمان سریع مبتلایان به سرطان است.

بنا به این گزارش، براساس آمار اعلام شده در این گزارش، اگر توجه جدی به این آمار و ارقام توسط مردم صورت نگیرد بدون شک سلامت انسان به خطر می افتد.

توجه به توصیه های پزشکان و متخصصان این حوزه می تواند در پیشگیری از سرطان مؤثر باشد و عمر انسان افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.