معاون یکی از اپراتورهای تلفن همراه در پی بروز ابهامی مبنی بر اینکه چطور سرنشین هواپیمای تهران یاسوج شرکت آسمان پیش از سقوط اقدام به برقراری مکالمه تلفنی کرده است، اقدام به شفاف‌سازی این موضوع کرد.

شفاف سازی مکالمه سرنشین هواپیمای تهران یاسوج پیش از سقوط

به گزارش قدس آنلاین، در پی بروز سانحه هوایی در مسیر تهران یاسوج برای هواپیمای شرکت آسمان که ۶۶ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند، یکی از شهروندان یاسوجی دو روز گذشته اعلام کرد که تا بعد از انتشار خبر سقوط توسط رسانه‌ها، توانسته با یکی از سرنشینان داخل این پرواز گفت‌وگوی تلفنی انجام دهد.

این فرد که معتقد است در دو مرحله با سرنشین داخل هواپیما گفت‌وگوی تلفنی داشته، تعجب بسیاری را مبنی بر اینکه مگر امکان گفت‌وگوی تلفنی با سرنشینان هواپیمای حین پرواز وجود دارد، برانگیخت.

تعجب زمانی بیشتر شد که محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تماس با یکی از مسافران پرواز تهران ــ یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان به‌هنگام خارج شدن از صفحه رادار را تأیید کرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه "مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده است"، گفت: اما به‌دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود؛ موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.

وی افزود: ادعا درباره تماس شهروند یاسوجی با یکی از مسافران و دو مکالمه ۳۰ثانیه‌ای و ۷۲ثانیه‌ای بررسی شد و بنا بر اطلاعات تماس ثبت‌شده، این ادعا صحیح است.

آذری جهرمی ابراز کرد: تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف‌آباد به‌مدت ۳۱ ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت ۹:۲۸ دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است.

به گزارش تسنیم، با ایجاد این ابهام و سؤال که چطور ممکن است سرنشین داخل هواپیمای در حال پرواز گفت‌وگو کرده باشد!؟ مرتضی طاهری‌بخش؛ معاون فنی و توسعه شبکه‌ همراه اول در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها که سایت مخابرات ایران نیز اقدام به انتشار آن کرده، پاسخ این ابهام را داده است.

وی با بیان اینکه از نظر اصول انتشار امواج، آنتنهای ایستگاه‌های فرستنده شبکه‌های تلفن همراه دارای مدل انتشار افقی و عمودی هستند، اظهار کرد: در انتشار افقی، سطح پوشش افقی تأمین می‌شود و در انتشار عمودی سطح عمودی، البته توان اصلی فرستنده در جهت افقی است.

طاهری‌بخش افزود: در همین حال زمانیکه برای پوشش بیشتر، تیلت (تغییر خط عمود بر آنتن با سطح زمین) آنتنها به صفر نزدیک شود، پَترن عمودی آنتن ارتفاع بیشتری تا پنج کیلومتر را پوشش می‌دهد یا وقتی برای کنترل پوشش، تیلت یک آنتن بر روی پنج یا بیشتر تنظیم شود اصطلاحا بک لوبهایی نیز ایجاد می‌شود که در جهت عمودی و تا ارتفاع پنج کیلومتر و حتی بعضا بیشتر از پنج کیلومتر هم امکان پوشش در فضای رو به آسمان دارند.

معاون فنی و توسعه شبکه‌ همراه اول خاطر نشان کرد: ضمن اینکه در شبکه‌های تلفن همراه، معمولا مشترکان ارتباط مستقیم با آنتن ندارند و از طریق انعکاس امواج با موانع طبیعی و ساختمانها با شبکه ارتباط می‌گیرند که ارتباط پایداری هم هست لذا به دو دلیل فوق، درباره مکالمه ثبت شده مسافر پرواز تهران - یاسوج، وجود مکالمه پایدار در آسمان در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر و نبودن تداخل امواج به دلیل مشترک کمتر برای منطقه‌ای که به راحتی موج به کوه برخورد می‌کند و در هر جهتی می‌تواند منتشر شود امکانپذیر بوده است.

ضمن اینکه بررسیهای سایت سیتنا نشان داده که دکل آنتن تلفن همراه در حوالی منطقه سقوط هواپیما در ارتفاع ۲۸۰۰ متری و هواپیما پیش از سقوط و در زمان مکالمات ثبت شده مسافران در ارتفاع ۳۴۰۰ متری از سطح دریا بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.