بنده ازهمان اول مخالف ادغام وزارتخانه ها بودم ،در حال حاضر هم به شدت ازطرفداران تفکیک این دو وزارتخانه هستم تا با تقسیم وظایف ودریافت بودجه مناسب کمتر شاهد حوادث در کشور باشیم. امیدواریم با تامین بودجه ومنابع کافی بسیاری از اهداف مورد نظر محقق شود و شاهد هیچ حادثه و سانحه تلخی نباشیم که بخواهیم وزیری را استیضاح کنیم.

ادغام وزار ت راه و ترابری و مسکن وشهر سازی اشتباه محض بود/ کمبود بودجه به معنی از بین رفتن زیر ساخت ها وتکرار حوادث است

دکتر سید کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دلایل کلید زدن استیضاح مجدد آقای آخوندی درباره چالش های پیش روی وزارت راه وشهر سازی به قدس آنلاین گفت: وزارت راه وشهرسازی از وزارت خانه های بزرگی است که با مشکلات و موانع جدی رو به رو است از این رو نمی توان تمامی مشکلات را به وزیر نسبت داد. بررسی و تحلیل دقیق مشکلات مشخص می کند که مسائل وبحران های مربوط به این حوزه تنها به سوء مدیریت باز نمی گردد چرا که بنده به شخصه آقای آخوندی را وزیری توانمند می دانم بنابراین باید ایرادات واشکالاتی که وزارت راه وشهرسازی را با چالش های مختلفی مواجه کرد را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ادغام دو وزارت خانه راه وترابری ومسکن وشهر سازی کارغیر کارشناسی بود اظهار داشت: مشکل بزرگی که با مخالفت بنده در زمان ادغام دو وزارتخانه راه وترابری ومسکن وشهرسازی رو به رو شده و با آن درگیر است. ادغام دووزارتخانه بزرگ راه وترابری ومسکن وشهرسازی به هیچ وجه کار کارشناسی شده نبود. شهریاری ادامه داد: قابل توجه است که برخی از سازمانهای این وزارتخانه هر یک همانند وزارتخانه ای هستند؛ آنقدر کارها زیاد و سنگین است که توانایی مضاعفی برای مدیریت آن مورد نیاز است. برخی سازمانهای این مجموعه خود به اندازه دو وزارتخانه کار دارند از این رو نه تنها وزیر فعلی بلکه هر فرد دیگری که در راس این وزارتخانه قرار بگیرد با توجه به وسعت و تعدد وظایف سازمانها و معاونت ها با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهد بود.

شهریاری درادامه  افزود: به عنوان مثال سازمان بنادر و دریانوردی یا راه آهن این وزارتخانه خود به اندازه یک وزارتخانه وسیع است. بخش های مسکن وزرات راه وشهرسازی، بنیاد مسکن و پراکندگی وتنوع خدمات وفعالیت سازمانها مدیریت آن را با مشکل مواجه می کند.

عضو کمیسیون عمران با انتقاد از عدم تامین بودجه لازم برای وزارت خانه ها بخصوص وزارت راه وشهر سازی خاطر نشان کرد: وزارت راه وشهرسازی دستگاه اجرایی وعملیاتی بزرگی است که برای انجام خدمات مطلوب در حوزه های مختلف نیازمند برخورداری از بودجه مکفی است. چگونه میتوان انتظار داشت بدون دراختیار گذاشتن بودجه کافی این وزارتخانه به نحو احسن فعالیت کند؟ نیاز مالی برای اجرای طرح های هر وزارتخانه ای یک ضرورت است بنابراین با صراحت عنوان میکنم این وزارتخانه برای اجرای طرح های خود به شدت با کمبود منابع مواجه شده وکمبود منابع عملکرد وزارت راه وشهر سازی را با چالش مواجه کرده است.

وی در این باره افزود: معاونت راهداری و حمل ونقل جاده ای که یکی از سازمانها ومعاونت های زیر مجموعه وزارت راه وشهرسازی است بری نگاه داشت و ساخت جاده های و مسیرهای حمل ونقل وعبور و مرور نیازمند بودجه مستمری است؛ نمی توان انتظار داشت با بودجه قطره چکانی وعدم پرداخت بودجه مناسب کارها به خودی خود انجام شود ومعجزه ای رخ بدهد. پرداخت بودجه مستمر است که گارد ریل ها و جاده ها را نوسازی ومرمت می کند اینها ابتدایی ترین مسائلی است که باید بدانیم. شهریاری خاطرنشان کرد: باید بدانیم که بسیاری از کوتاهی ها به دلیل عدم تامین بودجه وزارت خانه یا نهاد مربوطه است وگرنه کمبود و کاستی عملکرد وزرا با شدت عمل و برخورد قاطع نمایندگان مواجه می شود. به نظرم هر چند که برنحوه  بسیاری از مدیریت های کشور انتقادات جدی وجود دارد وحتما بر برخی مدیریت های وزارت راه وشهر سازی هم ایراداتی وارداست اما با نگاهی منصفانه به موضوعات وچینش قطعات پازل ها کنار هم می توان به این نتیجه رسید که ایرادت مربوطه به یک نفر یا یک حوزه نیست بلکه ایرادات ناشی از مسائل مختلفی است که در کل بر روی بسیاری از عملکردها تاثیر می گذارد وباعث کم کاری می شود که برخی  از آن به عنوان سوء مدیریت یاد می کنند.

شهریاری با بیان اینکه باید از تفکیک وزارتخانه ها استقبال کرد به موضوع نقش بودجه در انجام فعالیتها وخدمات عمرانی و سایر موارد اشاره کرد که میتواند در کاهش آسیب ها به مردم موثر باشد گفت: بنده ازهمان اول مخالف ادغام وزارتخانه ها بودم، در حال حاضر هم به شدت ازطرفداران تفکیک این دو وزارتخانه هستم تا با تقسیم وظایف ودریافت بودجه مناسب کمتر شاهد حوادث در کشور باشیم. امیدواریم با تامین بودجه ومنابع کافی بسیاری از اهداف مورد نظر محقق شود و شاهد هیچ حادثه و سانحه تلخی نباشیم که بخواهیم وزیری را استیضاح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.