آمریکا و انگلیس به عنوان بزرگترین فروشنده سلاح به عربستان سعودی برای کشتار مردم بیگناه یمن، ایران را نشانه گرفته‌اند و با نمایش‌های خنده‌دار تلاش می‌کنند متهم اصلی را کنار گذاشته و تهران را مقصر جلوه دهند

جریمه ایران به جرم جنایات سعودی در یمن

قدس آنلاین- تقریباً تمام نهادهای حقوق بشری به اوضاع وخیم مردم یمن اذعان دارند و حتی مقامات سیاسی غرب هم شرایط این کشور بعد از حملات عربستان سعودی را تاسف‌بار ذکر کرده‌اند. جنگنده‌های سعودی و اماراتی هر روز مناطق مختلف این کشور را بمباران می‌کنند و تا کنون هزاران کودک و زن و مرد بیگناه توسط بمب‌های سعودی به شهادت رسیده‌اند.

«اوک لوتسما» مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد چندی پیش در یمن درباره اوضاع انسانی این کشور گفت: در یمن بیست میلیون نفر به غذا نیازمند هستند. تصور کنید در واقع هفتاد درصد از یمنی ها نیازمند غذا هستند. شصت درصد از یمنی ها اصلاً نمی دانند وعده بعدی غذا کی به دستشان می رسد. دو میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه شدید رنج می برند. بدتر از همه اینکه سوء تغذیه در میان کودکان باعث می شود این کودکان بیش از دیگران در معرض ابتلا به وبا باشند.

سه ماه پیش محمدجواد ظریف در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل از اوضاع یمن ابراز تاسف کرد و نوشت: نتیجه بیش از سی ماه تجاوز علیه کشور آسیب زده یمن، گرفتن جان هزاران انسان بی گناه به ویژه زنان و کودکان و تخریب زیرساخت ها و تاسیسات شهری و غیرنظامی این کشور از جمله بیمارستان ها، مدارس، جاده ها، صنایع غذایی و نیروگاههای برق و در نتیجه، محروم ماندن مردم از ابتدایی ترین نیازهای اولیه خود بوده است. قطع مسیرهای کمک های انسانی به کشور قحطی زده یمن و تصمیم به "بستن همه راههای هوایی، زمینی و بنادر دریایی"، فاجعه وخیم انسانی در یمن را بسیار شدیدتر کرده است؛ فاجعه ای که به گفته مقامات سازمان ملل متحد، می تواند به "بزرگترین قحطی ای که جهان در طول چند دهه تجربه کرده و میلیون ها قربانی به همراه دارد" منجر شود.

حال با این شرایط، غرب به جای آنکه به دنبال حل معضل باشد می‌کوشد تا با ابزار سازمان ملل جای متهم را تغییر داده و به جای محکوم کردن عامل اصلی اتفاقات یمن، یعنی دولت آل سعود، بارگناه را به گردن ایران انداخته و با ادعاهای مضحک، تهران را جریمه کند. در واقع آمریکا و انگلیس به عنوان بزرگترین فروشنده سلاح به عربستان سعودی برای کشتار مردم بیگناه یمن، ایران را نشانه گرفته‌اند و با نمایش‌های خنده‌دار مانند نشان دادن قطعات یک موشک شلیک شده به عربستان، تلاش می‌کنند متهم اصلی را کنار گذاشته و تهران را مقصر جلوه دهند.

در این خصوص به ویژه انگلستان به شدت فعال است و پیش‌نویس قطعنامه را هم این کشور به شورای امنیت پیشنهاد داده است. در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ایران به عنوان نقض کننده تحریم تسلیحاتی اعمال شده در سال ۲۰۱۵ میلادی بر ضد یمن محکوم و به عدم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تحویل مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا ارسال موشک های بالیستیک، پهپاد و دیگر تجهیزات نظامی به حوثی ها سرزنش شده است.

بوریس جانسون، وزیرخارجه انگلستان هم تا کنون چندبار نسبت به ارسال سلاح توسط ایران به یمن ابراز نگرانی کرده است در حالی که هیچ گاه هیچ سندی توسط هیچ مرجع قانونی ارایه نشده است. او دیروز گفته است: «یافته های اخیر هیأت کارشناسان سازمان ملل در خصوص یمن مرا به شدت نگران کرده است، زیرا این یافته ها نشان می دهد که موشکها و تجهیزات نظامی ساخت ایران حتی پس از وضع تحریمهای تسلیحاتی هدفمند علیه یمن، به این کشور ارسال شده اند!»

مانور رسانه‌ای به جای ادله قانونی

این درحالی است که ایران بارها تاکید کرده است که هیچ سلاحی برای مردم یمن ارسال نکرده است و اساساً به دلیل محاصره شدید، امکان این کار وجود ندارد. اما گویا مقامات غربی همچنان که برای حمله به عراق هیچ وقت دلیل قانع کننده‌ای ارایه نکردند، برای صدور قطعنامه علیه ایران هم دنبال دلیل نیستند و فقط به مانورهای رسانه‌ای اکتفا می‌کنند.

این وضعیت در حالی است که یمن ماه هاست بواسطه حملات عربستان سعودی با بیماری وبا دست به گریبان بوده و قحطی جان مردم این کشور را تهدید می کند اما با این وجود هیچ تلاشی از سوی کشورهای غربی برای پایان رنج مردم یمن انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه متن پیش نویس قطعنامه علیه ایران توسط انگلیس و پس از انتشار گزارش کارشناسان سازمان ملل مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به شبه نظامیان حوثی تهیه شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی قرار است تا پایان ماه فوریه این پیش نویس قطعنامه را به رای بگذارد که موضع روسیه در قبال آن هنوز به طور مشخص اعلام نشده است. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اواخر ماه گذشته میلادی با ابراز تردید در باره منشا ارسال موشک های پرتاب شده از سوی حوثی ها، به نوعی موضوع مخالف مسکو را با اعمال مجازات بر ضد تهران یادآور شده بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.