تربت جام - استاد تمام گروه شهرسازی دانشگاه تهران گفت: معماری شهرستان تربت جام نیازمند نقشه بومی است و نمی توان معماری تربت جام را با تفکر یک کلان شهر سنتی معماری ایجاد کرد وباید سنت شهرسازی را حفظ کنیم.

معماری تربت جام نیازمند نقشه بومی است

محسن حبیبی که ظهرامروز چهارشنبه در حاشیه کنفرانس ملی معماری اسلامی درتربت جام حضورداشت به خبرنگار قدس آنلاین گفت: سنت معماری اسلامی درتربت جام با سنت معماری دیگر شهرهای تاریخی متفاوت است و خلاء های سنت معماری اسلامی  در شهرستان احساس می شود و معماری جدید نمی تواند برای شهرستان هویت ایجاد کند.

 وی گفت: معماری به سه دانش وابسته است تا اصالت های شهری اسلامی حفظ شود و این سه دانش را می توان در فرهنگ، تاریخی زیست سرزمین و فناوری زمان جستجو کرد که بتواند سنت معماری را پویا کند.

 وی در ادامه به  فرهنگ  اسلامی، ایرانی اشاره کرد وگفت: فرهنگ  یعنی سنت اسلامی و ایرانی   واین پویا است و سنت متعلق به گذشته نیست بلکه امر جاری بوده  و به همین است که به یک سری سنت ها پایبند هستیم و یک سری سنت ها منسوخ شده است  و سنت جاری خودش را با  زمان معاصر نوآوری می کند.

وی به معماران توصیه کرد: دانش باید با زمان ترکیب شود ومعماری که بادانش آمیخته شود می توان نوآوری در معماری ایجاد کرد وسنت معماری در گذشته که اکنون با گذشت چند صد سال می تواند با مدرنیته هماهنگ باشد و در تضاد با معمار ی مدرن نیست و آنچه که بین سنت معماری و معماری سنتی وجود دارد در همین رابطه است معماری سنتی نمی تواند خودش رابا زمان هماهنگ کند.

 محسن حبیبی گفت: من معماری سنتی و یا شهرسازی سنتی را نمی شناسم  چون معماری سنتی مقابل با معماری مدرن است و بلکه سنت معماری را قبول دارم چون این معماری را می توان به روز رسانی کرد  و همیشه  نوآور است و گفتگو می کند با مدرنیته  ودرتقابل نیست.

وی گفت: معماری سنتی را قبول ندارم یعنی معماری قدیمی ولی سنت معماری متفاوت است وسنت های معماری باید حفظ شود و باید این سنت ها نو شود و سنت معماری قابل  باز آفرینی می باشد و تربت جام می تواند  باین روش کاملا به روز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.