تربت جام ـ رئیس اتحادیه موسسات غیر انتفاعی کل کشور از دو هزار و ۷۵۰دانشگاه و موسسات عالی در کشور خبر داد و گفت: درحال حاضر کشور به این تعداد دانشگاه و موسسات عالی نیاز ندارد و قبول کنیم دانشگاه و دانشجو در کشور زیاد شده است و عزم ملی و مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی دانشگاه نیاز است.

 برای ساماندهی دانشگاههای کشور عزم ملی نیاز است

دکتر طیرانی عصر امروز در حاشیه کنفرانس ملی ومعماری اسلامی تربت جام به خبرنگار قدس آنلاین گفت: رشد بی رویه دانشگاه از سال ۸۴ تا ۹۲ در کشور بوجود آمد و کاهش نرخ جمعیتی باعث شد تا دانشگاهها با کاهش دانشجو مواجه شود.

وی گفت: در حال حاضر در هرسال  یک میلیون دانشجو در کشور فارغ التحصیل می شوند که متناسب با نیازجامعه نیست و هر سال نرخ بیکاری در کشور را افزایش می دهد.

رییس اتحادیه موسسات غیر انتفاعی کل کشور اعلام کرد: الان در دانشگاهها حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو تحصیل می کنند که با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور این تعداد زیاد می باشد که باید دانشگاهها به رسالت های خود بیشتر توجه کنند تا انگیزه در بین قشر تحصیل کرده از بین نرود.

وی گفت: دانشگاهها باید به اساسنامه های خود پایبند باشند تا خروجی دانشگاه مثبت باشد. چون اهداف دانشگاه در تربیت دانشجو متفاوت است و عزم ملی و مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی دانشگاه نیاز است و ضرورت دارد این تغییر صورت پذیرد.

دکتر طیرانی با اشاره به تعداد دانشگاهها و موسسات غیرانتفاعی در کشور گفت: حدود ۳۶۰ موسسه عالی و دانشگاه غیرانتفاعی در کشور وجود دارد، ۴۲۰هزار دانشجو در موسسات غیر دولتی تحصیل می کنند که می تواند بار مالی از دوش دولت بکاهد و دولت در حد هرینه سلف و وام دانشجویی به این تعداد کمک می کند.

وی اظهارداشت: دولت می تواند بین ۱۵ الی ۱۹ درصد دانشجویان فعلی را پوشش رایگان دهد و این منوط به دانشجویان نخبه بوده که در ردیف اول قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.