پروژه ویرانسازی یمن در جریان است تا بدین صورت مردم یمن را مجبور کنند که هر راهکاری حتی تجزیه کشورشان را برای پایان دادن به رنجهایشان، بپذیرند

سفر هیأت انصارالله یمن به ایران سفری «برادرانه» بود نه «سیاسی»

قدس آنلاین- جنگ عربستان و آمریکا علیه یمن در حالی وارد چهارمین سال خود می‌شود که آنها در این جنگ به هیچ نتیجه ای دست نیافته‌اند. تنها بخش‌هایی از جنوب یمن تسلیم گروه‌ها و شبه نظامیان مسلحی شده است که برای افزایش نفوذ حامیان خود در مناطق جنوبی یمن با یکدیگر در حال نبرد و درگیری هستند. آنچه اکنون در عدن رخ می‌داد به ویژه درگیری میان نیروهای موسوم به شورای انتقالی جنوبی و نیروهای مورد حمایت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری فرارییمن نشان دهنده این است که عربستان در جنگ یمن شکست خورده و ائتلاف این کشور با امارات هم در آستانه فروپاشی است. بر همین اساس با «نجیب الاشموری» کارشناس مسائل سیاسی مدیر اخبار شبکه المسیره یمن گفت‌وگو کردیم که شرح آن از نظرتان میگذرد.

هفته گذشته شاهد سفر هیئت بلندپایه جنبش انصارالله یمن به ریاست «محمد عبدالسلام» به ایران و رایزنی با مقامات تهران بودیم. علت این سفر چیست؟ به صورت کلی ایران در حمایت از مردم یمن چه نقشی دارد؟

سفر «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی انصارالله یمن و هیأت همراهی وی به تهران در چارچوب ارتباط مستقیم با مسئولین جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. زیرا اعضای انصارالله به خوبی درک می­کنند که تقویت ارتباط با گروههایی که با مردم یمن در برابر تجاوز سعودی-آمریکایی همدردی دارند، از اهمیت برخوردار است. این سفر بیش از آنکه سیاسی باشد، یک سفر برادرانه بود و تفسیر طرف مقابل از این دیدار درست نیست. موضع ایران در برابر تجاوز سعودیها علیه یمن، بر پایه اصول است و مسئولین ایران نیز به صراحت این موضوع را اعلام کردهاند. نقش ایران قابل تمجید می‌باشد و ملت یمن از همدردی و همبستگی تمامی کشورها بسیار تشکر میکنند. یمنیها امیدوارند که مواضعی با جرأت بیشتر در برابر وقاحت و توحش کشورهای متجاوز اتخاذ شود.

فعالیت رسانههای عربی و اسلامی را در قبال کشتار مردم مظلوم یمن چگونه ارزیابی میکنید؟

بلاشک اقدامات رسانهای در کشورهای اسلامی در قبال یمن، تحت تاثیر سیاست کشورها است و میتوان آن را به ۳ دسته تقسیم کرد:

گروه نخست علاوه بر گمراهکردن مخاطب، جنگی رسانهای را از طریق قلب حقیقت و تبدیل جلاد به قربانی انجام میدهد؛ یعنی رسانه متجاوزان و وابستگان به آن.

گروه دوم نیز نقش سعودیها، آمریکاییها و اسرائیل را در تجاوز علیه یمن با دیدگاهی جامع نسبت به تحولات منطقه تبیین و افشا میکند؛ همچنین برای مخاطب بیان میکند که از سوی این سه طرف مذکور، نقشهای برای تجزیه منطقه با هدفاز بینبردن قدرت مسلمانان و موضعشان در قبال مسائل بزرگ به ویژه مسئله فلسطین طراحی و دنبال میکنند.

گروه سوم نیز از دردها و رنجهای مردم برای تسویه حساب با سعودیها استفاده میکند که این امر چون بر اساس مسائل انسانی و لزوم همراهی با مظلوم صورت نمیگیرد، موجب افزایش دردهای مردم یمن میشود. این گروه موضعشان در قبال یمن هرازگاهی تغییر میکند و این‌ها خطرناکترین بخش رسانهها هستند. زیرا نه تنها سود نمیرسانند بلکه ضرر هم دارند.

گاهی اوقات شاهد بروز اختلافات میان سعودیها و امارات در عدن هستیم. علت این اختلافات چیست؟ آیا ائتلاف متجاوز عربی فروپاشیده است؟

تنش درون کشورهای متجاوز به ویژه سعودیها و امارات به وجود آمده است و شکی در آن نیست. طرفین با هم رقابت میکنند تا خدمت بیشتری به آمریکا و اسرائیل انجام دهند و ببینند کدام یک به قلب ترامپ نزدیکتر است. آنچه در عدن و استانهای جنوبی شاهد هستیم، بهترین گواه برای رقابت طرفین و پروژه تسلط بر عناصر تکفیری القاعده و داعش در این استانهاست. خطرناکتر از این موضوع نیز حضور مجدد آمریکا در عدن و دیگر مناطق، به بهانه مبارزه با تروریسم است. علاوه بر اینها، پروژه ویرانسازی یمن در جریان است تا بدین صورت مردم یمن را مجبور کنند که هر راهکاری حتی تجزیه یمن را برای پایان دادن به رنجهایشان، بپذیرند. کشورهای متجاوز به دنبال این موضوع در یمن هستند.

اخیرا نماینده سازمان ملل در یمن تغییر کرد. به صورت کلی موضع سازمان ملل در قبال یمن چگونه است؟

سازمان ملل نقش کثیفی در حوزه عربی و اسلامی بازی می کند و موضعش در قبال یمن نیز به همین صورت است؛ بدین معنا که سازمان ملل علاوه بر طولانیکردن بحرانها، به بهانه حق تمام مردم به اختلافات میان طرفهای موجود در داخل کشور هم دامن میزند. «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده قبلی سازمان ملل در یمن به صورت آشکار این نقش را ایفا کرد و به عقیده من وی در ماموریت کثیفش شکست خورد و به دلیل هزینه تراشی برای سازمان ملل، فرد دیگری جایگزین ولدالشیخ شد که این سازمان بر روی توان نماینده جدید خود برای ایفای نقش مطلوب حساب باز کرده است.

سازمان ملل همچنین طبق تناقضات سعودیها با رنجهای مردم یمن رفتار میکند. به همین دلیل نیز از یک سو جنایات سعودیها علیه مردم یمن را اعلام و از سوی دیگر نیز قربانیان را محکوم میکند. بنابراین ماموریت ولدالشیخ و جانشین وی، به دور از بهرهبرداری نیست؛ درست همانگونه که در لیبی، سوریه و دیگر کشورها رخ داده است.

آیا سعودیها پس از گذشت حدود ۳ سال از حمله شبانهروزی به یمن دستاوردی هم کسب کردهاند؟ آینده متجاوزان سعودی را چگونه پیشبینی میکنید؟

سعودیها غیر از کشتار و ریختن خون مردم یمن دستاورد دیگری نداشته و نخواهند داشت. «عبدالملک الحوثی» رهبر یمنیها نیز تاکید کرد که این تجاوزها، انقلاب مردم یمن در برابر پروژه آمریکا برای منطقه را هدف گرفته است. سعودیها نیز بیش از یک ابزار دست دولت آمریکا برای به زانودرآوردن مردم یمن و تضعیف و تسلط بر یمن نیستند. البته این نکته بسیار مهم را باید لحاظ کرد که یمن با تاریخ و میراث دینی و تمدنی خود قادر به ایفای نقشی گسترده در جزیره عربی و در منطقه است. یمن از موقعیتی راهبردی برخوردار است و همین امر نیز موجب شده که واشنگتن به دنبال درگیر کردن یمن با جنگ و تقابل اقتصادی باشد و یمن را محاصره کند تا بدین صورت یمن جزء کشورهای پیرامونی قرار گیرد نه کشوری قدرتمند که تهدیدی برای نقشه استکباری آمریکا محسوب می‌شود.

باوجود اینکه کشورهای متجاوز از پیشرفتهترین فناوریها و تسلیحات در نبرد علیه یمن برخوردار هستند و آمریکا نیز از آنها حمایت مالی میکند اما با یاری خدا در تحقق اهدافشان ناکام ماندهاند. باید اشاره کنم که وضعیت میدانی در مناطق تحت اشغال شکننده و ضعیف است و همچنین سرزمین و جغرافیا همه چیز نیست.

در خصوص وضعیت درمانی و نظام بهداشتی یمن نیز توضیح دهید. آخرین آمار قربانیان به دلیل شیوع بیماری وبا چقدر است؟

طبق اعلام دفتر امور انسانی سازمان ملل، ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یمنی یعنی ۷۶ درصد سکان کشور نیازمند کمک هستند و ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز با خطر قحطی مواجه هستند. بیش از ۲۲۰۰ نفر نیز به دلیل بیماری وبا که از سال ۲۰۱۷ میلادی در یمن گسترش یافته، جان خود را از دست داده اند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، وضعیت انسانی در یمن به شدت دشوار است و تعداد جانباختگان به دلیل محاصره یمن، بیش از کشتهشدهها به دلیل حملات هوایی میباشد.

 *منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.