اراک- رییس کارگروه دام و طیور کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: گزارش هایی که به صورت غیررسمی اعلام شده حکایت از ۲۵ میلیون تلفات واحدهای مرغ تخم گذار و حدود یک میلیون مرغ مادر دارد.

تلفات ۲۵ میلیونی مرغ تخم گذار و یک میلیونی مرغ گوشتی

 به گزارش قدس آنلاین ،به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ علی ابراهیمی با اشاره به اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور در حال فراگیری است، گفت: این موضوع تلفات بسیار زیادی گرفته که هیچ، در حال حاضر از استان هایی که تاکنون علائمی نداشته اند خبرهای درگیری این بیماری مطرح می شود.

رییس کارگروه دام و طیور کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بعد از استان های شمالی اگر استان های مطرح همانند اصفهان نیز درگیر شوند قطعا در تولید تخم مرغ و مرغ گوشتی با مشکل جدی روبه رو می شویم، افزود: تلفات در مزارع مرغ تخم گذار و مرغ گوشتی بالا است و این نشان می دهد که ما با کاهش شدید تولید تخم مرغ مواجه می شویم و اگر آنفولانزا به سالن های پرورش مرغ گوشتی سرایت کند تولید مرغ گوشتی نیز با مشکل مواجه می شود.

مرغ و تخم مرغ مورد مصرف اقشار متوسط و ضعیف جامعه است

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه ما در آینده نه چندان دور شاهد گران تر شدن تخم مرغ و کاهش تولید گوشت مرغ و گران شدن این محصول خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اگر دولت در مهار این بیماری به صورت جدی وارد نشود شاهد کاهش شدید تولید خواهیم بود که تبعات آن در عید نوروز و ماه رمضان مشهود می شود، یادآور شد: با توجه به اینکه مرغ و تخم مرغ مورد مصرف اقشار متوسط و ضعیف جامعه است با شیوع این بیماری این گروه آسیب می بینند.

نمی توان از طریق دریا و هوایی تخم مرغ را وارد کرد

ابراهیمی با اشاره به اینکه درباره تخم مرغ واردات راه حل اساسی نیست چراکه واردات تخم مرغ سخت است، افزود: نمی توان از طریق دریا و هوایی تخم مرغ را وارد کرد و تنها از طریق زمینی به صورت خاص باید وارد شود و زمانی که از این طریق وارد می شود قیمت تمام شده آن بالا است و دولت باید به شکلی به آن یارانه پرداخت کند.

وی ادامه داد:هزینه هایی که دولت در راستای واردات این محصولات باید انجام دهد به مراتب بیش از میزانی است که باید در کنترل این بیماری انجام می داد. برخورد جدی با کسانی که در انتقال این ویروس به ویژه واحدهای صنعتی کوتاهی کرده اند، اجتناب ناپذیر است .

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه گزارش هایی که به صورت غیررسمی اعلام شده حکایت از ۲۵ میلیون تلفات واحدهای مرغ تخم گذار و حدود یک میلیون مرغ مادر دارد، اظهار داشت: دولت نباید از کنار این تلفات به راحتی می گذشت و باید سریعتر درباره این واقعه بزرگ اقدامات جدی را انجام می داد و اطلاع رسانی به موقع به مردم انجام می شد، چراکه مردم اگر علت واقعی را بدانند در خیلی از موضوعات رعایت می کنند .

وی افزود: برخورد جدی با کسانی که در انتقال این ویروس به ویژه واحدهای صنعتی کوتاهی کردند، اجتناب ناپذیر است، چراکه اگر چنانچه ویروس به مزارع مرغ مادر گوشتی انتقال یابد به شدت درباره مرغ گوشتی به مشکل می خوریم .

رییس کارگروه دام و طیور کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت باید به صورت جدی به این موضوع ورود کنند، تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی جلسات متعددی برگزار کرده اما شاهد آنچه که منجر به یک راه حل قطعی و مهار این بیماری شود، نیستیم؛ لذا اگر این بیماری به مراکز مرکزی به ویژه اصفهان وارد شود باید ادعا کرد تمام کشور را درگیر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.