یزد - فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از دستگیری حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی در استان و تشدید برخورد با تعدی به میراث فرهنگی استان خبر داد.

حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی در استان یزد دستگیر شدند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روبط عمومی میراث فرهنگی استان یزد ، سرهنگ غلامرضا همایونی در این خصوص گفت: چهارشنبه دوم بهمن ماه ۹۶ حفاران غیرمجاز با اقدام به موقع یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و نیروی انتظامی استان دستگیر شدند.

وی افزود: بر اساس گزارش واصله از پلیس تخصصی مبنی بر وقوع حفاری غیرمجاز در خیابان سلمان یزد، بلافاصله اکیپی متشکل از نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان و ماموران کلانتری ۱۱ چمران به محل وقوع جرم اعزام و دو تن از عاملان این حفاری های غیر مجاز در حین ارتکاب جرم دستگیر و پس از تهیه صورتجلسه تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی یزد در ادامه با بیان اینکه مراتب به اطلاع قاضی کشیک و معاون دادستان عمومی و انقلاب یزد رسید و قاضی کشیک شخصا از محل حفاری بازدید کرد، گفت: در جریان این عملیات، تجهیزات حفاری کشف شده در محل نیز توقیف گردید.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه حفاظت از میراث فرهنگی باید به عنوان یک فرهنگ در بین افراد جامعه نهادینه شود و هرگونه حفاری باید با اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شود از تشدید برخورد با حفاران آثار تاریخی و باستانی استان خبر داد و تصریح کرد: هر گونه حفاری در عرصه و حریم آثار تاریخی استان جرم محسوب شده و با حفاران غیرمجاز و غارتگران میراث فرهنگی و آثار تاریخی در استان برخورد قانونی خواهد شد.

گفتنی است: طبق ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال‌ تاریخی ـ فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه ‌سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور وآلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه‌ حفاری در اماکن و محوطه‌ های تاریخی که در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است‌، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه برضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری‌، مرتکب به‌حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.