اصفهان- روستاهای جهادآباد در فاصله ۱۵ کیلومتری شاهین شهر واقع شده که یکی از جاذبه های زیبا و دیدنی آن، کاروانسرای شیخ علی خان زنگنه (کاروانسرای عباسی جهاد آباد) است.

روستای جهاد آباد از داشتن یک اورژانس محروم است/ پتانسیل کاروانسرای جهادآباد برای توسعه گردشگری

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: بررسی وضعیت مهاجرت این روستا نشان می دهد که هر ساله تعدادی از خانوارهای ساکن شهر آن را به قصد نقاط دیگر ترک می کنند و در همین حال تعدادی نیز این شهر را به عنوان محل زندگی جدید خود انتخاب می کنند.

با توجه به اینکه شغل بیشتر ساکنان روستای جهاد آباد فعالیت در صنعت آلومینیوم و درب و پنجره است، این روستا می‌تواند در آینده ای نه چندان دور به قطب صنعتی اصفهان تبدیل شود به شرط آنکه مسئولان توجه کافی و حمایت های لازم از پتانسیل های موجود روستای جهادآباد را در نظر داشته باشند.

 در این فرصت برای آشنایی هر چه بیشتر با این روستا و ویژگی های آن، گفتگویی را با «سیدایمان ترابیان- دهیار روستای جهاد آباد» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

مردم این روستا بیشتر به چه شغل هایی گرایش دارند؟

شغل مردم روستای جهاد آباد دامداری، کشاورزی و محصولات کشاورزی باغات کشاورزان انار، کشت جو و گندم است.

باغات میوه به ویژه انار و گردو زیبایی های این روستا را چندین برابر کرده است.

البته مردم این روستا فعالیت های گسترده صنعتی از قبیل ساخت درب و پنجره آلومینیومی، آهنی و شیشه بری و زنان خانه داری است.

بیشتر درباره امکانات روستا توضیح دهید!

روستای جهادآباد امکانات زیادی همچون آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت و ساختارهای زیربنایی، آب شرب دارد.

این روستا دارای دو مسجد بنام های «مسجد جامع روستا و آیت اله منتظری» و حسنیه هل أتی، گلزار شهدا و آرامستان بهشت رضا(ع)، است.

در روستای خانه بهداشت روستایی وجود دارد، همچنین دو مدرسه دخترانه تا مقطع اول دبیرستان و مدرسه پسرانه بنیاد برکت (مقطع اول دبیرستان)، برای ارتقای تحصیل دانش آموزان بنا شده است.

وجود نخبگانی همچون «گلنوش خسروی» فرزند رحیم عضو تیم ملی فوتسال و «زهرا خسروی» فرزند روح اله نفر اول استان در دفاع شخصی بر ارزش های روستای جهادآّباد افزوده است.

نقش این روستا در دوران دفاع مقدس چگونه بود؟

دلاوران دیار پر افتخار جهاد آباد چون نگینی درخشان در طول تاریخ خوش درخشیده اند و همچون کوهی با صلابت در حفظ و حراست از مرزهای ایران اسلامی به ویژه در دوران ۸ سال دفاع مقدس همیشه استوار و جاوید مانده اند.  

روستا ما دارای ۱۵ شهید است، اسامی آنها شامل شهیدان: احمد خسروی، حسین خسروی، ایرج خسروی،  محمود خسروی، رسول خسروی، محمد فروتن، مجید خسروی، اصغر دباغیان، علی دباغیان، محمد باقر خسروی، رجبعلی خسروی، اکبر خسروی، سید مصطفی هاشمی و سردار احمد خسروی است که خون خود را پای درخت اسلام ریختند.

اشاره ای به آثار تاریخی روستای جهاد آباد داشته باشید!

آثار تاریخی این روستا شامل: حمام قدیمی روستا، برج دیده بانی سه شاخه است، اما یکی از جاذبه های زیبا و دیدنی روستا، کاروانسرای شیخ علی خان زنگنه (کاروانسرای عباسی جهاد آباد)   است که در ۱۵ کیلومتری غرب شاهین شهر و مسیر آن از جاده قدیم تهران اصفهان در بالا دست شاهین شهر واقع شده است.

این بنای تاریخی به دستور شاه عباس در منطقه شکار قمشلو ساخته شد و در مسیر اصفهان به طرف غرب و کشورعراق است که در دولت صفوی جزء ایران بوده است.

کاروانسرای جهاد آباد با مساحتی بالغ بر ۶۵۰۰ متر مربع دارای پلان مربع شکل همانند دیگر کاروانسرا های کشور و استان است،   با این تفاوت که در دو طرف هشتی ورودی، در جبهه جنوبی دارای دو حیاط خلوت  و عملاً دارای یک حیاط مرکزی و دو حیاط کوچک است.

این کاروانسرا همانند کاروانسرای گز و مادشاه به عنوان کاروانسراهای سلطنتی به شمار می آید و در سر در خود دارای تزئینات آجری و کاشی کاری می باشد.

کاروانسرای جهاد آباد را شاه عباس با دو کاربری مجموعه بین راهی برای کاروانها و مسافران کربلا و شکارگاه خود بنا کرد و شاه عباس هنگام شکار از آن استفاده می کرده است.

فعالیت های گردشگری، تفریحی و اقامت با مطالعه و بررسی، تجزیه و تحلیل بمنظور دستیابی و الگوهای مناسب از نظر اقتصادی برای دستیابی به اهداف مهم است که کاروانسرا می تواند در راستای سیاست توسعه گردشگری و ایرانگردی و نزدیک بودن به شاهین شهر استفاده شود.

از دیگر بناهای تاریخی جهاد آباد، آسیاب آبی آن بوده که فقط خرابه ایی از آن باقی مانده است.

تاکنون چه اقدامات عمرانی در روستا انجام شده و عملکرد دهیاری جهاد آباد را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید به این مهم اشاره کنم که تاکنون اقدامات زیادی در این روستا انجام شده است که ساخت و راه اندازی ورزشگاه شهدای جهادآباد، ساخت بلوار اصلی امام علی (ع)، ساخت میدان امام علی (ع)، ساخت آرامستان بهشت رضا(ع) به همراه سایه بان و سایر تجهیزات، پیگیری ساخت مدرسه ی نوساز روستا بنام بنیاد برکت، ساخت و نصب سطل های زباله در سطح معابر روستا، پیگیری و اجرای جدول سازی و آسفالت معابر روستا و پیگیری جهت شانه سازی جاده شاهین شهر به جهادآباد از جمله این اقدامات بوده است.

از دیگر فعالیت های انجام شده می توان به نصب پایه های روشنایی در بلوار اصلی روستا، کاشت بیش از هشت هزار اصله نهال در فضای سبز روستا و آرامستان بهشت رضا(ع)، اجرای سیستم اواه کشی آب قطره ای بابت فضای سبز روستا، پیگیری در راستای آغاز بکار ساخت مرکز بهداشت، پیگیری جهت واگذاری کاروانسرای عباسی روستا به  بخش خصوصی در راستای حفظ و مرمت آن، پیگیری در راستای صدور اسناد مالکیت برای املاک روستا (که امیدواریم تا پایان سال جاری اسناد مذکور صادر شود)، دعوت و همکاری با سرمایه گذاران خصوصی جهت ایجاد گلخانه در مجاورت روستا، پیگیری در راستای ساخت پایگاه هلال احمر بین جاده ای و ایجاد کارگاه صنایع دستی در روستا با همکاری اداره بهزیستی شاهین شهر به منظور اشتغالزایی زنان خانه دار و معلولان روستا اشاره کرد.

دهیاران در پیشرفت و توسعه روستاها چه نقشی دارند؟

 یکی از نقش های مهم دهیاران استفاده از مباحث علمی به ویژه در بخش کشاورزی و صنعت جهت پیشرفت روستاها است، در واقع دهیار می‌تواند با برنامه ریزی برای روستا، پیشرفت و توسعه را در روستا رقم بزند.

وظایف دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا بر اساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات مربوط ۴۷ بند است که بخشی از آنها شامل: بهبود وضع زیست محیطی روستا، کمک به شورا در خصوص بررسی و شناخت کمبودها و نیازها، تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاست های دولت، مشارکت و همکاری با شورا در جهت پی گیری اجرای طرح های عمرانی اختصاص یافته به روستا، همکاری موثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط، تامین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی، همکاری مؤثر با مسئولان ذی ربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا، تشویق و ترغیب روستاییان به توسعه صنایع دستی و اهتمام به ترویج، توسعه و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی روستا، اجرای مصوبات شورا، همکاری با نیروی انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی، حفظ نظم عمومی و سعی در رفع اختلافات محلی،  همکاری با سازمان ها و نهاد های دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آن ها، مراقبت بر بهداشت ساکنان روستا و تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون در جهت پیش گیری از بیماریهای واگیر، جلوگیری از تکدی گری و واداشتن متکدیان به کار، اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر و اماکن عمومی و تسطیح چاه ها و چاله های واقع در معابر بر اساس مصوبات شورا،  معرفی خانواده های بی سرپرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی و مساعدت به آن ها در حد امکانات،  مساعدت و همکاری با کشاورزان در جهت معرفی محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی و صنایع دستی روستا در مراکز شهری و نمایشگاه های ذی ربط، همکاری با واحدهای امدادرسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی و شناسایی زمینه های اشتغال و مساعدت در جهت تامین کار برای افراد جویای کاربا همکاری دستگاه های ذی ربط است.

وجود چه مشکلاتی ساکنان روستای جهاد آباد را رنج می دهد؟

رسیدگی به روستاها اهمیت زیادی دارد و از لحاظ علمی و درسطح دنیا رسیدگی به روستاها خیلی بیشتر از شهرها مورد توجه است، زیرا اگر روستاهای ما که تولیدکننده هستند، خالی از سکنه شود شهرها از بین می رود.

از جمله ملزومات توسعه و آبادانی کشور، توسعه روستایی است. چرا که خودکفایی و توانمندی روستا، به مثابه کانون تولید و ارزش آفرینی، افزایش تولید ثروت ملی از یک سو و کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی از سوی دیگر را به دنبال خواهد داشت.

کمبودهای روستای جهاد آباد را می توان مواردی همچون عدم وجود دستگاه خودپرداز، روشنایی کافی در شب در جاده شاهین شهر به جهادآباد، باریک بودن عرض جاده بین شاهین شهر به جهادآباد، دور بودن از مراکز انتظامی و امنیتی، عدم وجود اورژانس در روستا، عدم وجود خط واحد از روستا به شهر علی رغم فاصله پانزده کیلومتری، عدم وجود آتش نشانی، نبود پزشک همه روزه در روستا، مجاورت روستا با منطقه پروازی هوانیرو نام برد.

با خبر شدیم تعدادی از سرمایه گذاران روستا، سرمایه گذاری های خود را خارج از اینجا  انجام داده اند، برای جذب این سرمایه گذاران چه تدابیری اندیشیده اید؟

با توجه به اینکه منافع روستا و اهالی در جذب سرمایه گذاران است، معتقدم  مهم ترین اقدامات در زمینه سرمایه گذاری و استفاده از سرمایه گذاران در این روستا، تلاش در جهت استقرار شهرک صنایع آلومینیوم در روستا است که در ارزش افزوده، توسعه و ایجاد اشتغال برای جوانان روستا بسیار حائز اهمیت است.

 از این رو به منظور تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری جهت ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، دهیاری وشورای روستای جهادآباد به صنعتگرانی که از این روستا مهاجرت کرده اند پیشنهاد داده که به روستا بازگشته و جهاد آباد را به قطب صنعتی آلومینیوم تبدیل کنند.

ما حاضریم امکانات و  زمین مورد نیاز سرمایه گذاران را در اختیار آنها قرار دهیم و با مساعدت های بی دریغ از آنها حمایت های لازم را انجام دهیم.

البته مسئولان نیز باید به معرفی روستاهای مستعد گردگشری توجه داشته باشند و در راستای جذب گردشگر و سرمایه گذار برای توسعه روستا و اقتصاد استان اقدامات موثری انجام دهند.

تاکید داریم که استقبال از سرمایه‌گذاران و جذب بخش خصوصی در توسعه روستاها بسیار ضروری است چرا که سرمایه گذاری در روستاها سبب تغییر در ساختار اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی و توسعه کسب و کار می‌شود و در نهایت توسعه و تقویت این زیرساخت‌ها باعث بهبود شرایط کیفی معشیت مردم، رونق کسب و کار و ارتقای کارایی زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم روستا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رامین صالحی پور ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    1 0
    با سلام خدمت شما نظرم رو میخوام درباره نام جهاد اباد اعلام کنم و خواهان این هستم که مسئولان عزیز نام جهاد اباد رو به جهاد شهر تغییر دهند چرا که نام شهر خود کمک شایانی به جذب سرمایه و رشد و توسعه شهر میکند و دوم اینکه با وجود بسیاری از شهر ها و روستاهایی که در ایران وجود دارد که پسوند اباد در نام گنجانده شده گردشگران و مردمی که قصد مهاجرت در جهاد اباد رو دارند با شنیدن نام جهاد اباد احساس پیشرفت و روستایی بودن در جهاد اباد رو میکنند و همین باعث می‌شود که از تصمیم خود منصرف شوند و همین مسئله باعث میشود که جذب سرمایه و رشد و توسعه شهری و جمعیتی خیلی به کندی صورت بگیرد و یا شاید در آینده‌ای نه چندان دور متوقف شود لذا از مسئولین محترم خواهان تغییر نام جهاد اباد به جهاد شهر و یا نام جدیدی که برازنده آن هستیم موفق باشد و پایدار
    • محمد ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
      0 0
      بله کاملا درسته .. اگه اسم جهاد اباد به جهاد شهر تبدیل بشه پیشرفت تو ساخت و سازو سرمایه گزاری بدون شک چند برابر میشه ..