نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز در جامعه از خطر «تحجر» در امان نیستیم و جریانی که رهبر انقلاب از آن به عنوان «شیعه انگلیسی» نام بردند، مشغول فعالیت است.

امروز «شیعه مأمونی» در برابر «شیعه رضوی» قرار گرفته است

قدس آنلاین- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز در جامعه از خطر «تحجر» در امان نیستیم و جریانی که رهبر انقلاب از آن به عنوان «شیعه انگلیسی» نام بردند، مشغول فعالیت است.

آیت الله سید احمد علم الهدی در چهارمین همایش بین المللی «تحجر و اسلام آمریکایی» و در جمع استادان و طلاب حوزه‌های علمیه که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: این در حالی است که امام راحل، همواره نسبت به خطر تحجر بخصوص در حوزه‌های علمیه هشدار می‌دادند. ایشان عنصر زمان و مکان را در اجتهاد دخیل می‌دانستند و معتقد بودند اسلام باید منطبق بر نیازهای روز بشر باشد و این درست نقطه مخالف اسلام متحجر و واپسگراست.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه دشمن و دوستان متحجرش به دنبال «زهرا» ی بدون ولایت و «عاشورا» ی بدون استکبارستیزی هستند، گفت: مأمون هم ظاهراً ولایت امیرالمؤمنین را قبول داشت و حتی آن را در بحثها و مناظرات خود اثبات می‌کرد و حتی می‌گفت حق ایشان غصب شده است، اما وقتی حضرت رضا(ع) می‌فرمودند کلمة لا اله الا الله حصنی... و «أنا من شروطها» دیگر شرط ولایت امام رضا(ع) را حاضر نبود بپذیرد. بنابراین، اسلام و ولایتِ مأمونی هم یک اسلام و ولایت متحجرانه بود و ما امروز نیز باید بین شیعه مأمونی و شیعه رضوی فرق بگذاریم. امروز نیز افرادی که عبای خود را بالا می‌گیرند تا مبادا با سیاست برخورد کند، مظهر شیعیان مأمونی هستند.

وی تأکید کرد: باید دقت کرد، خطر نفوذ تحجر در حوزه‌های علمیه از هر خطری بزرگ‌تر است و ما باید مراقب باشیم، برخی افراد تحت عنوان ولایت اهل بیت(ع) راه اسلام را سد نکنند.

تحجر، ابزار سلطه دشمن است

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه تحجر یکی از مهم‌ترین ابزارهای دشمن برای زمینه سازی مدرنیسم و به دنبال آن سلطه همه جانبه بر کشورهای اسلامی است، گفت: با نگاهی به تاریخ سالیان گذشته می‌بینیم هر جا دشمن قصد نفوذ داشته به بهانه «مدرنیزاسیون» وارد کشورها شده و به دنبال آن سلطه فرهنگی و سیاسی خود را هم تثبیت کرده است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه بزرگ‌ترین مانع غرب در این مسیر، مقاومت فرهنگ‌های بومی بود، خاطرنشان کرد: این فرهنگ‌های بومی به عنوان یک رقیب جدی در مسیر توسعه غربی قرار داشت و به همین دلیل، غرب درصدد مبارزه با آن برآمد و هر جا فرهنگ‌های بومی نتوانستند نقش سازندگی و نظام بخشی به زندگی مردم را بخوبی انجام دهند، فرهنگ غرب توانست بر مردم مسلط شود.

 اسلام ناب در برابر «ایسم» ‌های غربی

وی با بیان اینکه در کشورهای اسلامی وقتی مدرنیزاسیون وارد شد با مانع بزرگی روبهرو شد که همانا مبانی اسلام ناب بود، افزود: غرب احساس کرد غلبه بر مبانی اصولی و مستحکم اسلام از عهده مدرنیزاسیون برنمی‌آید و با طرح مکاتبی مانند اومانیسم، ماتریالیسم و سکولاریسم نمی‌توان به طور کامل مدرنیزاسیون را حاکم کرد، بنابراین دست به اجرای برنامه‌ای دیگر زد. در این مسیر، اندیشمندان غربی مسئله ناکارآمدی دین برای اداره جامعه را مطرح و تلاش کردند یا دین را به طور کامل ناکارآمد جلوه دهند یا دست کم از کارآمدی آن بکاهند. به همین دلیل است که شما می‌بینید هر جا استعمار انگلیس و فرانسه قصد ورود و نفوذ داشته‌اند، شعار «دین باعث عقب ماندگی است» را مطرح کرده‌اند. از سوی دیگر، برخی غرب‌زدگان ملحد و از فرنگ برگشتگان خودباخته مانند میرزاملکم خان و آخوندزاده نیز به تبلیغ زرق و برق دنیای مدرن می‌پرداختند و برای زدن ریشه دین، تیشه برمی داشتند که نمونه آن را در سفرنامه میرزاابوطالب وقتی از سفر مسکو برگشته بود می‌بینیم. این افراد به طور جدی، دین را عامل عقب ماندگی می‌دانستند و مسئله سکولاریسم و تلاش برای جدا کردن دین از اداره جامعه، نظام آموزشی و تربیتی و نظام سیاسی از همین جا آغاز شد. این‌ها تلاش می‌کردند ابعاد قدسی و آسمانی دین را بزدایند و آن را مانعی برای توسعه علمی و فناوری کشور جلوه دهند و دین را در برخی شئون، محدود کنند و اجازه حضور در جامعه و پویایی به آن ندهند.

عوامل متحجر داخلی در خدمت استعمار

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه خودباختگانِ غرب‌زده سعی می‌کردند اجازه انطباق دین با شرایط روز جامعه را ندهند، گفت: «تحجر» بهترین ابزار برای آن‌ها و اربابان غربی شان بود و به همین دلیل تلاش می‌کردند کاری کنند که مسلمانان در همان اصول و دستاوردهای چند قرن پیش خود، رسوب کنند و دچار رکود شوند و از هر نوع اجتهاد پویا و شناور منصرف شوند. بنابراین در این مسیر، با کمک عوامل متحجر خود هر گونه استنباط جدید و پویا را به عنوان شرک و کفر معرفی و در مسیر پویایی جوامع دینی و انقلابی سنگ اندازی می‌کردند.

وی با اشاره به مخالفت‌های همین افراد با ماجرای تحریم تنباکو و ملی شدن صنعت نفت، افزود: در جریان مشروطه نیز برخی از همین متحجران به عنوان مخالف وارد شدند و می‌گفتند نباید خون مسلمانان را در خطر قرار دهیم، هر چند بعدها که جریان مشروطه به انحراف رفت و قرآن کنار گذاشته شد و تصمیم گرفتند قانون اساسی بلژیک را وارد کنند، علمای آگاه و انقلابی مانند شیخ فضل الله نوری به مخالفت برخاستند.

خطر اسلام سکولار یا اسلام آمریکایی

دکتر سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیگر سخنران این همایش نیز با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما، مولود مجاهدت‌های حوزه‌های علمیه و لبیک گفتن مردم به اسلام ناب است، گفت: طبیعی است که این حرکت الهی، مخالفانی دارد و شیاطین در برابر آن ساکت نمی‌نشینند. این مخالفت‌ها با حرکت‌های سخت افزاری مانند ارعاب، ترور، تحریم و تحمیل جنگ آغاز شد، اما همان گونه که امام راحل در یک سال آخر حیاتشان تأکید کردند، دشمن پس از ناامیدی از توطئه‌های سخت افزاری، به دنبال جایگزین کردن «اسلام آمریکایی» به جای اسلام ناب رفت و این موضوع به بزرگ‌ترین تهدید انقلاب تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه تلاش دشمن بر تحریف انقلاب و خالی کردن آن از محتوای ناب دینی متمرکز شده است، تصریح کرد: یک اندیشمند آمریکایی در سال ۲۰۰۱ تأکید کرد، ما امروز در برابر موج رو به گسترش اسلام دو راه بیشتر نداریم؛ یا باید حرکت‌های واپسگرا و انحرافی - مانند طالبان و القاعده - راه بیندازیم، یا تلاش کنیم اسلام را از محتوای راستین آن خالی و آن را به یک اسلام لیبرال تبدیل کنیم.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه این راهبرد به صورت جدی در سال‌های بعد از سوی دشمن عملی شد، افزود: انقلاب اسلامی توانسته در برابر تمدن غرب که پنج قرن هیچ رقیبی نداشت، عرض اندام کند و امروز آن‌ها این انقلاب را بزرگ‌ترین تهدید برای منافع خود می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه راهبرد اسلام آمریکایی منصرف و منحرف کردن ملتی است که در مسیر اسلام ناب حرکت می‌کند، گفت: من بتازگی تعبیری داشتم با عنوان «فتنه زرد» که طی آن دشمن تلاش می‌کند مسائل فرعی، موهوم و بی اهمیت را جایگزین مسائل اصلی کند. دشمن سعی می‌کند ملت را از دستاوردها و موفقیت هایی که داشته مأیوس کند و حقایق را بپوشاند و با طرح مسائل زرد و دست چندم، حرکت انقلاب و کشور را به حاشیه ببرد. طرح مسئله جدایی دین از سیاست و سکولاریزه کردن دین نیز دقیقاً با همین راهبرد پیگیری می‌شود و این وظیفه حوزه‌های علمیه است که به مردم و مسئولان هشدار بدهد و آن‌ها را از خطر اسلام سکولار یا به تعبیر امام راحل، اسلام آمریکایی آگاه کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.